• Anonym (plusvuxen)

Vill resa utan bonus OCH mannen!

Behöver råd!

Vi är en fungerande plusfamilj sen 12 år. Bonus är idag 13 och vi har 2 gemensamma barn. Bonus bor vv-har alltid gjort. Alla relationer funkar och alla mår bra. Det är jag som ibland känner mig begränsad (tex har jag möjlighet att jobba utomlands några år, men det går ju inte). Jag har ingen nära relation till bonus, men relationen är bra. Känner ofta anspänning när hen kommer till oss, men inget som jag som vuxen inte kan hantera.

Genom åren har bonus varit med oss på de flesta resor-iaf alla längre utlandsresor. Vi är en resande familj och åker ofta. Bonus reser aldrig med mamma. Av olika anledningar skulle jag nu vilja göra en 2 veckors resa med bara mina barn. Det vore taskigt om vi alla åkte, förutom bonus. Mit förslag är jag åker ensam med mina barn, och också mannen stannar hemma. Det skulle inte vara lika "uteslutande". Jag har som sagt inte den relationen till bonus, där hen känner att hen borde följa med på sånt som jag gör. Men mannen totalvägrar! Ska ni åka utan mig? Aldrig? Barnen kommer ju tycka det är jättekonstigt om jag inte följer med! Typ så.

Vad göra? Ska jag stå tillbaka som alltid annars, och se till att alla andra mår bra i första hand? Så åker vi alla som som vanligt? Skulle vilja, för en gång skull, rå om mina barn utan att ta hänsyn till bonus.

• Svar på tråden Vill resa utan bonus OCH mannen!
  • Marina80

Ts: Jag tycker det är helt okej om du åker själv med dina barn.

Nästa gång så åker mannen själv med bara bonus.

Ibland gör vi saker med bara ett eller två barn. Ibland vill man ju ha lite egentid med barnen. Däremot så ser vi till att det är rättvist fördelat så att alla barn får lika mycket egentid.

• Anonym (MM)
    Anonym (....) skrev 2014-03-18 18:16:35 följande:
    Gör det? Även om barnet aldrig kan resa med mamman?
    Om du syftar på TS fall så tror jag att de överlever att stanna hem en gång. De har varit med alla gånger hittills och denna gång får de helt enkelt vara med sin mamma. Jag ser inte problemet överhuvudtaget. Måste det vara millimetersrättvisa? Så ser inte livet ut för övrigt och det kan vara bra at lära sig.
  • Anonym (....)
    Anonym (MM) skrev 2014-03-18 18:25:59 följande:
    Om du syftar på TS fall så tror jag att de överlever att stanna hem en gång. De har varit med alla gånger hittills och denna gång får de helt enkelt vara med sin mamma. Jag ser inte problemet överhuvudtaget. Måste det vara millimetersrättvisa? Så ser inte livet ut för övrigt och det kan vara bra at lära sig.
    Det var inte en fråga om att överleva.

Måste det alltid vara mest rättvist för de egna barnen?
  • Anonym (MM)
    Anonym (....) skrev 2014-03-18 18:27:13 följande:
    Det var inte en fråga om att överleva.

Måste det alltid vara mest rättvist för de egna barnen?
    Nej det måste de inte.
  • Anonym (....)
    Anonym (MM) skrev 2014-03-18 18:32:12 följande:
    Nej det måste de inte.
    Vad bra.
  • Anonym (X)

Stå på dig. Givetvis har du rätt att få egentid och resa iväg utan bonus. Mannen väljer om han vill följa med eller stanna hemma med bonus, men han bestämmer inte om du ska resa.

Jag tycker det är konstigt att han inte förstår att du någon gång skule vilja göra något extra speciellt med DIN primärfamilj.

• Anonym (rtyuifghjvbnm)
    nymedlem skrev 2014-03-18 16:25:53 följande:
    Varför skulle du inte få träffa barnet om ni skiljer er? Mitt ex och jag träffar varandras barn även efter vi separerat. Det är självklart då varandras barn betyder väldigt mycket för oss.
    För att då flyttar min man långt härifrån då han bor här för min skull och mina barns skull. Barnets mamma lär inte upprätthålla någon kontakt med mig.
  • Anonym (rtyuifghjvbnm)
    Anonym (plusvuxen) skrev 2014-03-18 16:47:42 följande:
    Håller med helt!

Våra gemensamma barn är till 100% präglade av mig och min man. Våra värderingar och intressen-det som utgör en familj. Bonus har med sig en annan familjs energi när hen är hos oss. För mig har alltid det varit svårt att bortse från. Därav känslan att inte kunna vara 100 % avslappnad.

Dels behöver man ha levt med bonusbarn för att förstå, dels är jag sån som person-stort behov av den privata sfären.
    Åh gud ja den privata sfären.. Har behov av den även om bara mina barn och min man är hemma, men med bonus fungerar det inte helt då bonus inte har eget rum. Vi letar febrilt större lgh men det är det fler som gör...

Och ja, jag känner så väl igen detta med annan energi och även annan uppfostran. Det medför att det ska testas här som tusan innan bonus slår sig till ro och det medför en hel del stress.
  • Deborah
    Marina80 skrev 2014-03-18 18:21:34 följande:
    Ts: Jag tycker det är helt okej om du åker själv med dina barn.

Nästa gång så åker mannen själv med bara bonus.

Ibland gör vi saker med bara ett eller två barn. Ibland vill man ju ha lite egentid med barnen. Däremot så ser vi till att det är rättvist fördelat så att alla barn får lika mycket egentid.
    Det här är ett klokt svar.
  • Anonym (rtyuifghjvbnm)
    Anonym (....) skrev 2014-03-18 18:02:29 följande:
    Och det betyder att ni aldrig kan åka på familjeresa du och mannen...

För hur du än vrider och vänder på det så ingår alla hans barn i hans familj medan du anser att din familj är utan hans första barn.

Kan man ju. Bara det att när man reser med enkom de gemensamma barnen och mannen s reser då kvinnan på famjeresa, när mannens barn sedan tidigare är med reser mannen på familjeresa.
  • nymedlem
    Anonym (....) skrev 2014-03-18 18:02:29 följande:
    Och det betyder att ni aldrig kan åka på familjeresa du och mannen...

För hur du än vrider och vänder på det så ingår alla hans barn i hans familj medan du anser att din familj är utan hans första barn.

Usch att ts skriver att "många med henne" anser lika. Skaffa inte barn med någon som har tidigare barn om ni INTE anser att de barnen tillhör familjen.
  • Anonym (plusvuxen)
    nymedlem skrev 2014-03-19 11:40:30 följande:
    Usch att ts skriver att "många med henne" anser lika. Skaffa inte barn med någon som har tidigare barn om ni INTE anser att de barnen tillhör familjen.

Ehh....det var inte jag (TS) som skrev det. Trots att vissa bara MÅSTE använda tråden till diskussionen "din mans barn är också din familj", så har jag fått många vettiga svar och synpunkter. Tack, jag är glad för det :). Jag känner att jag faktiskt vill åka, och om mannen vill följa med utan alla sina barn, får det stå för honom. Jag tycker också att han ska prata med bonus. Föreslå en resa till en storstad i sommar (när vi är på landet, som bonus tycker börjar bli lite långsamt). Bara de 2. Bonus böjar högstadiet i höst och en bra synpunkt är att man kanske inte ska vara ledig utanför loven så mycket (vi behöver ta 5 dgr utöver höstlovet). Att det blir för dyrt att göra båda resorna (det är prismässigt ofta betydligt dyrare att resa med 3 barn isf 2-bonus har ej längre barnrabatter). Om jag får gissa tror jag faktiskt bonus skylle välja storstad med pappa framör bad med småsyskon. Ja, hur han gör får han lösa själv-jag åker!
  • Ving

Nu har jag inte läst hela tråden TS men jag tycker att det är en bra idé att göra saker själv med sina barn ibland- oavsett vilken typ av familj man lever i. 
    I våras åkte jag på 2-veckors charter med min 6-åring- utan maken/pappan. För mig och sonen var det jättemycket värt. Dynamiken förändras beroende på hur många man är tillsammans. Det var väldigt spännande att vara bara vi två. Första veckan tror jag inte att vi pratade mer än några ord med andra människor sen fick han nån kompis på hotellet. Vi hade en väldigt nära och god relation innan men den stärktes ändå av att vara bara vi. Hoppas att pappan tar sig för något liknande någonting. Hoppas att ni får till det! Pappan kan väl passa på att resa iväg med bonus själv en vecka då? 

• nymedlem
    Anonym (plusvuxen) skrev 2014-03-19 12:37:32 följande:

Ehh....det var inte jag (TS) som skrev det. Trots att vissa bara MÅSTE använda tråden till diskussionen "din mans barn är också din familj", så har jag fått många vettiga svar och synpunkter. Tack, jag är glad för det :). Jag känner att jag faktiskt vill åka, och om mannen vill följa med utan alla sina barn, får det stå för honom. Jag tycker också att han ska prata med bonus. Föreslå en resa till en storstad i sommar (när vi är på landet, som bonus tycker börjar bli lite långsamt). Bara de 2. Bonus böjar högstadiet i höst och en bra synpunkt är att man kanske inte ska vara ledig utanför loven så mycket (vi behöver ta 5 dgr utöver höstlovet). Att det blir för dyrt att göra båda resorna (det är prismässigt ofta betydligt dyrare att resa med 3 barn isf 2-bonus har ej längre barnrabatter). Om jag får gissa tror jag faktiskt bonus skylle välja storstad med pappa framör bad med småsyskon. Ja, hur han gör får han lösa själv-jag åker!
    Pappan kanske kan åka bort med sin förstfödda under samma tid som ni är bortresta? På så sätt kommer barnet inte påverkas alls över att ni är borta. Även 12 åringar gillar sol och bad. Drömmer

Blir det för dyrt att ni alla åker så får väl ni 3 resa till en stor stad också?!
  • Mickan76

Kan inte mannen och bonus resa iväg bara de två samma vecka som du reser med de andra barnen? Alla får göra nåt kul, alla får egentid med en förälder.

Svar på tråden Vill resa utan bonus OCH mannen!