• Anonym (Fed up)

Vad gäller när man ska flytta isär?

Har bestämt mig för att jag fått nog av sambon och vill bryta upp o undrar nu vad som egentligen gäller vid flytt. Vi bor i bostadsrätt som jag äger själv. Vi levde inte ihop utan han flyttade in hos mig efter att jag köpt den.
    Om han nu skulle sätta sig på tvären ( vilket han troligen kommer att göra) hur gör jag då för att få ut honom? Vad har jag rätt att göra?

• Svar på tråden Vad gäller när man ska flytta isär?
  • Modernmom

Ni går ju under sambolagen, om ni inte skrivit annat, så vill du bo kvar får du ju köpa ut honom. Har ni lån bo på bostasdsrätten så har han ju även hälften av dem, så vid en bodelning kan ju lån och utköp kvitta ut varandra. Kolla hur det ligger till. Han har ju rätt till hälften av marknadsvärdet.

• Hummeldummel
    Anonym (Fed up) skrev 2014-03-20 00:56:09 följande:

Har bestämt mig för att jag fått nog av sambon och vill bryta upp o undrar nu vad som egentligen gäller vid flytt. Vi bor i bostadsrätt som jag äger själv. Vi levde inte ihop utan han flyttade in hos mig efter att jag köpt den.
    Om han nu skulle sätta sig på tvären ( vilket han troligen kommer att göra) hur gör jag då för att få ut honom? Vad har jag rätt att göra?

Hur länge har ni bott ihop?

Troligen är lägenheten ej med i bodelningen om den köptes innan.

Saker ni köpt gemensamt delas.

Gåvor delas inte. Inte heller skulder eller tillgångar på banken
  • Anonym (nej)

Sambolagen och samboavtal

Sambolagen instiftades år 1998 för att skydda den svagare parten i förhållandet när ett samboförhållande upphör. Den är inte lika stark som lagen för gifta par men innebär ändå vissa förhållningsregler. Sambolagen innefattar par som bor samman i ett partnerskap, dvs inte bara som kompisar. Sambolagen innefattar även samkönade partnerskap sedan 2003.

Enkelt uttryckt går sambolagen ut på att hälften av värdet på den gemensamma bostaden samt bogeråd (möbler etc) som köpts för gemensamt bruk delas lika om samboförhållandet upphör.  Detta oavsett vem som betalat för bostaden, husgerådet etc. Inte heller spelar det någon roll hur räntekostnader, amorteringar etc delats upp. Egendom som man tar med sig in i samboendet räknas dock inte in vid bodelning.

Googlade fram detta och hamnade på den här sidan:  http://www.boupplysningen.se/tips/sambolagen/  Jag antar att den är legitim och har korrekta upplysningar.

• Hummeldummel
    Modernmom skrev 2014-03-20 08:48:35 följande:

Är det verkligen så i sambolagen?

Menar du om bostad? Tillgångar?
  • Anonym (nej)

Ang hans utflytt, han har, såvitt jag förstår,  rätt till 3 månaders uppsägningstid, du kan alltså inte kasta ut honom och begära att han ska vara ute inom en v om han är skriven där. Det fnns undantag tror jag om han bara bott en kortare tid.
    Ge honom uppsägningen skriftligt, annars kan det bli svårt att bevisa om han sätter sig på tvären. Dessutom ska du samtidigt begära att hans saker är ute inom samma tid, för ananrs blir du sittandes med dem i 6 månader innan du får kasta dem.

• Hummeldummel
    Anonym (nej) skrev 2014-03-20 08:52:41 följande:

Sambolagen instiftades år 1998 för att skydda den svagare parten i förhållandet när ett samboförhållande upphör. Den är inte lika stark som lagen för gifta par men innebär ändå vissa förhållningsregler. Sambolagen innefattar par som bor samman i ett partnerskap, dvs inte bara som kompisar. Sambolagen innefattar även samkönade partnerskap sedan 2003.

Enkelt uttryckt går sambolagen ut på att hälften av värdet på den gemensamma bostaden samt bogeråd (möbler etc) som köpts för gemensamt bruk delas lika om samboförhållandet upphör.  Detta oavsett vem som betalat för bostaden, husgerådet etc. Inte heller spelar det någon roll hur räntekostnader, amorteringar etc delats upp. Egendom som man tar med sig in i samboendet räknas dock inte in vid bodelning.

Googlade fram detta och hamnade på den här sidan:  http://www.boupplysningen.se/tips/sambolagen/  Jag antar att den är legitim och har korrekta upplysningar.

För gemensamt bruk ja. Nu har TS köpt den innan, och den ingår inte i bodelningen. Däremot kan den göra det men det beror på hur många år de bott ihop.
  • tjej87

Om han vägrar flytta ut efter 3 månader trots uppsägning så är det väl kronofogden man vänder sig till för vräkning har jag för mig...

• Anonym (nej)
    Hummeldummel skrev 2014-03-20 08:56:10 följande:
    För gemensamt bruk ja. Nu har TS köpt den innan, och den ingår inte i bodelningen. Däremot kan den göra det men det beror på hur många år de bott ihop.

Det är ju det jag menar, han har ingen rätt till den. Det står inget alls om att det måste vara inom en viss tid. Tänker du på 5 årsregeln?
  • Kjell2
    Har bestämt mig för att jag fått nog av sambon och vill bryta upp o undrar nu vad som egentligen gäller vid flytt. Vi bor i bostadsrätt som jag äger själv. Vi levde inte ihop utan han flyttade in hos mig efter att jag köpt den. Om han nu skulle sätta sig på tvären ( vilket han troligen kommer att göra) hur gör jag då för att få ut honom? Vad har jag rätt att göra?

Om du köpta och bott i lägenheten innan ni blev samanboende ingår den inte i bodelningen enl Sambolagen.

I extremfall, väldigt ovanligt, kan han få rätt att bo kvar och du ska flytta men då måsta han köpa bostaden av dig för marknadspris.

Du kan få hjälp av kfm, och om det går långt polis, att vräka honom. Det är en process som kan ta tid och är rätt jobbigt.  Alltså mycket vunnet på att få honom att flytta frivilligt.

En variant är att du ger honom en rimlig deadline, t ex att han ska vara ute om två månader. När två månader gått byter du lås på bostaden om han ej flyttat. Han kan då, om han är tuff och har koll på läget, vända sig till polis och kfm för att få tillgång till sin bostad. Därefter kan du starta en vräkningsprocess.

Alternativt är att du redan nu vändar dig till kfm för att få honom vräkt.
  • Hummeldummel
    Anonym (nej) skrev 2014-03-20 08:57:09 följande:

Det är ju det jag menar, han har ingen rätt till den. Det står inget alls om att det måste vara inom en viss tid. Tänker du på 5 årsregeln?
    Förlåt. Idag är hela huvudet fullt med snor.

Ja jag tänker på 5-årsregeln
  • Anonym (nej)

Här är hela texten:

För att sambolagen ska gälla ska bostaden ha förvärvats för gemensamt bruk. Om en person äger en bostad innan samboskapet påbörjades så kan alltså inte partnern kräva hälften av bohaget. Däremot om man som par köper en lägenhet, oavsett vem som betalar hur mycket, så har båda rätt till lägenheten om samboskapet upphör - förutsatt att samboskapet pågått under en längre tid.

En av anledningarna till att denna lag kom till var för att ett en person som bott tillsammans med en partner under en längre tid och delat på amorteringar och räntekostnader i en gemensam ekonomi ska ha rätt till del av bostaden som denne varit med och betalat på, även om personen inte direkt köpt den.

För att sambon alltså ska ha rätt till halva värdet av en lgh måste lgh alltså ha köpts in för gemensamt bruk även om endast en betalat lånet.
  • Anonym (Fed up)

Tack för svar. Ja bostaden är inte köpt för gemensamt bruk utan jag köpte den innan. Så den är min. Han har inte heller lagt in några pengar efter att han flyttat in så den ingår inte i någon bodelning. Det jag var mer osäker på var vad som gäller med uppsägning o så. Men som jag förstått det så ska jag alltså ge honom en skriftlig begäran att han flyttar ut ur bostaden o tar med sina saker och att det är 3 månaders uppsägningstid som gäller? Är det bäst att skicka det som rekommenderat brev då så man kan bevisa att han tagit emot det osv..? Går man bara till sitt postombud då o säger att man vill skicka ett rekommenderat brev?

• Kjell2
    Anonym (Fed up) skrev 2014-03-20 13:13:09 följande:
    Tack för svar. Ja bostaden är inte köpt för gemensamt bruk utan jag köpte den innan. Så den är min. Han har inte heller lagt in några pengar efter att han flyttat in så den ingår inte i någon bodelning. Det jag var mer osäker på var vad som gäller med uppsägning o så. Men som jag förstått det så ska jag alltså ge honom en skriftlig begäran att han flyttar ut ur bostaden o tar med sina saker och att det är 3 månaders uppsägningstid som gäller? Är det bäst att skicka det som rekommenderat brev då så man kan bevisa att han tagit emot det osv..? Går man bara till sitt postombud då o säger att man vill skicka ett rekommenderat brev?

Ja, eller så ber du honom skriva på en lapp där han säger att han mottagit meddelande om uppsägning.

Om ni har en hyfsad relation idag kan en första steg vara att ta en diskussion kring detta. Om hans planer, behov av hjälp att hitta nytt, när han kan tänka sig flytta osv.

Andra saker att göra är att seprarea sovrumen, ej genemnsam mat, sköta sin egen tvätt mm. Något som kan sätta fart på saker och ting är att ta med ett ragg hem och hångla loss när han är hemma.
  • William och Jasmine forever
    Har bestämt mig för att jag fått nog av sambon och vill bryta upp o undrar nu vad som egentligen gäller vid flytt. Vi bor i bostadsrätt som jag äger själv. Vi levde inte ihop utan han flyttade in hos mig efter att jag köpt den. Om han nu skulle sätta sig på tvären ( vilket han troligen kommer att göra) hur gör jag då för att få ut honom? Vad har jag rätt att göra?
    Du äger ju lägenheten så du är ju den som har rätten att bo där. Har ni barn ihop?
Svar på tråden Vad gäller när man ska flytta isär?