Anonym (Fed up) skrev 2014-03-20 00:56:09 följande:
Har bestämt mig för att jag fått nog av sambon och vill bryta upp o undrar nu vad som egentligen gäller vid flytt. Vi bor i bostadsrätt som jag äger själv. Vi levde inte ihop utan han flyttade in hos mig efter att jag köpt den. Om han nu skulle sätta sig på tvären ( vilket han troligen kommer att göra) hur gör jag då för att få ut honom? Vad har jag rätt att göra?
Om du köpta och bott i lägenheten innan ni blev samanboende ingår den inte i bodelningen enl Sambolagen.
I extremfall, väldigt ovanligt, kan han få rätt att bo kvar och du ska flytta men då måsta han köpa bostaden av dig för marknadspris.
Du kan få hjälp av kfm, och om det går långt polis, att vräka honom. Det är en process som kan ta tid och är rätt jobbigt. Alltså mycket vunnet på att få honom att flytta frivilligt.
En variant är att du ger honom en rimlig deadline, t ex att han ska vara ute om två månader. När två månader gått byter du lås på bostaden om han ej flyttat. Han kan då, om han är tuff och har koll på läget, vända sig till polis och kfm för att få tillgång till sin bostad. Därefter kan du starta en vräkningsprocess.
Alternativt är att du redan nu vändar dig till kfm för att få honom vräkt.