Hur gör ni med äldre syskon? har så dåligt samvete!!
Hej!
vi har för 1 månad sedan fått vårt andra barn. Vårt första blir 6 år i sommar. Han har alltså varit enda barnet i snart sex år och är därför väldigt van vid att få all uppmärksamhet som går. Han älskar att gå på dagis men nu har han blivit 15 timmars barn och är bara där 5 timmar om dagen tre dagar i veckan.
Dessa 4 veckor sedan bebisen kom så har storebror oturligt nog varit sjuk i förkylning/astma mest hela tiden och har inte kunnat vara på dagis mer än ett par dagar då och då.
Bebisen äter i princip en gång i timmen och när han inte äter så sover han, tyvärr lyckas vi inte med att lägga ifrån oss honom utan han sover på oss. detta resulterar ju i sin tur till att det inte finns någon tid alls över till att leka/umgås med storebror.
vi har en sele till bebisen men han gillar inte att sitta i den. man kan lägga ner honom på en filt eller i babygymmet korta stunder, och när det väl går så passar man ju på att laga mat eller fräscha till sig själv.
jag märker att storebror tar detta hårt, trots att han försöker visa sig "stor" och att han inte tycker det gör något.. men det blir allt för mycket tid framför tv´n eller ipad och jag har så fruktansvärt dåligt samvete för att det är som det är.
min fråga blir då, är det så här det är eller har vi bara "otur" med att vi inte kan lägga ner lilleman så man hinner umgås med storebror?
HUR gör ni andra??