• Linnea77

När slutade ni väcka ert prematur på natten var 3de timme för mat?

Fick min prematur i v 32+5, är nu 35 v gammal, alltså 2,5 v. Väger nu 1830gr. Har fått åka hem från neo med hemsjukvård! Vet att det är individuellt men när slutade ni mata var 3 de timme nattetid? Var det vid ngn speciell ålder el när er prematur kom upp i en viss vikt?

• Svar på tråden När slutade ni väcka ert prematur på natten var 3de timme för mat?
  • Linnea77
    emmisss skrev 2014-03-21 08:02:29 följande:
    Brukar det inte varande dom nått sin estimerade födslovikt typ?

Menar du den vikt de beräknades haft i vecka 40?
  • Maddi

Min son född vecka 34+4 har jag för mig att vi väckte i 2 veckor efter att vi kommit hem för mat. Vi pratade med en som fått alla sina 3 barn för tidigt och hon sa att hon inte väckt för att ge mat på natten till sitt ena barn som va född i vecka 33 ,om han inte vaknat själv. 

Så då bestämde vi för att sluta att väcka honom för mat eftersom han hade bra viktuppgång och åt fint på dagen. Men när han vakna av sig själv gav vi naturligtvis. Men nu hade det kommit till de stadiet där han faktiskt vaknade var 3 e timme själv på pricken, så vi fortsatte för att han vaknade själv:) 

Men jag tror att jag hade fortsatt med mat var 3 e timme på natten om han vägde knappt 1900 g. Sen beror de ju även på hur mycket han ökar i vikt och äter på dagen. 

• a no nym

När neonatal sa att vi inte behövde längre. När viktuppgången var stabil o ätandet gick bra dagtid.

• cloudberry79

Vi fick väcka ganska länge, för vår V gick nätt och jämnt upp i vikt som han skulle med uppvak var 3e timme. När han började äta större mängder på kvällen sa vår barnläkare att vi skulle prova låta honom sova, då vaknade han ändå var tredje timme tills han var närmare året

Just NO.
  • a no nym

Kan tillägga att vi tog det succesict, från tre till fem timmar. När det visade sig funka o viktuppgången fortsatte fick bebis bestämma.

• Dolphingirl

Min dotter föddes 34+5. Redan de sista nätterna på neo drog jag ut på det till 4 timmar om hon inte vaknade själv. När hon passerade tre kilo fick hon bestämma helt själv. Det blev snabbt 6-7 timmar mellan målen på natten då.

Gabriel 080804 + Elise 130309
  • Helly

Vi slutade när han blev av med sonden. När han hade sonden åt han ju alltid 50 ml varje måltid, men när den försvann kunde det vara lite olika och då kändes det bättre att låta honom säga till oss när han var hungrig. 

• a no nym
    Helly skrev 2014-04-27 09:47:24 följande:
    Vi slutade när han blev av med sonden. När han hade sonden åt han ju alltid 50 ml varje måltid, men när den försvann kunde det vara lite olika och då kändes det bättre att låta honom säga till oss när han var hungrig. 

Problemet är att många (de flesta?) prematurfödda är tröttare än fullgångna bebisar och sover hellre än äter vilket leder till minskad ork, mindre ätande och bristande viktuppgång som följd och så är den negativa spiralen igång. Att enbart lyssna på barnet kan vara direkt farligt för en prematurfödd. Nu gick det bra för er, men jag vill ändå varna för vad som kan bli följden för många. Så att inte andra föräldrar tror att det bara är att låta dem sova o tro att de säger till när de är hungriga. För så är det inte.
  • yodi
    a no nym skrev 2014-03-21 20:20:32 följande:
    När neonatal sa att vi inte behövde längre. När viktuppgången var stabil o ätandet gick bra dagtid.
    samma här
Svar på tråden När slutade ni väcka ert prematur på natten var 3de timme för mat?