• Camilavo

Lämna katten på katthem, HJÄLP!

Hej! Min mamma har en katt som är 4 år, en hona, som hon måste göra av sig med. Pga ändrade familjeförhållanden och ingen kan ta katten. Ingen skulle nog vilja ha henne för hon är en aggressiv katt som gillar att vara själv och brukar även "attackera" dvs Bitas och rivas från ingenstans lite då och då. Hur kan man göra, kan man lämna katten på nåt katthem eller liknande i Göteborg? Tack på förhand.

• Svar på tråden Lämna katten på katthem, HJÄLP!
  • Camilavo
    Birgitta02 skrev 2014-03-21 10:44:39 följande:
    Omplacera.
    Eller så testar du att ta över katten, stimulera katten med laserpekare och lek och bus varje dag.
    Jag kan tyvärr inte ta henne, jag har en liten bebis på 3 månader och min man vill helt enkelt inte. :/
  • Camilavo
    AnnaSe skrev 2014-03-21 10:45:59 följande:

Ring runt till katthem. Det finns katthem som hjälper till att omplacera ägda katter men din mamma får ha katten kvar hos sig tills katthemmet hittar ny ägare.

Okej tack för hjälp! :)
  • CTMT

Jag vet att t ex Kattkommando Syd hjälper till med omplacering, men de tar en avgift för det (dvs de tar över ansvaret för katten), men det kan det ju vara värt så katten kommer till ett bra och "rätt" hem, eller hur? Kanske behöver katten stimulans genom att t ex få möjlighet att komma och gå ut och in som den vill? Vissa katter är "ensamvargar" och kanske inte uppskattar klapp och kel som man tror alla katter uppskattar, men det förtjänar ju trots det ändå kärlek, omsorg och ett varmt hem att komma till. Vissa katter behöver helt enkelt bara ett miljöombyte för att må bättre.

Så kontakta en kattförening (Kattkommando syd, Rädda katten, Katthjälpen, Kattjouren mfl), och fråga om de kan hjälpa dig med omplacering, men var beredd på att ni får behålla katten under tiden då det finns ca.100.000-200.000 hemlösa/skadade/vanvårdade katter/kattkolonier som kattföreningar prioriterar i första hand, och allt sker ju i mån av tid av personer som jobbar helt ideellt med detta :) Så ni får ha tålamod och under tiden själva göra allt ni kan för att försöka omplacera. Glöm inte att ta minst 500 kr för kisen, det för att höja katters status och se till så att de kommer till seriösa ägare som är villiga att stå för ev framtida utgifter också som husdjur för med sig).

Lycka till, ni får göra det bästa tänkbara av situationen, både för djur och människa, tills omplacering blir aktuellt!

• CTMT

Är hon kastrerad förresten? Är en bra idé annars (katten kan bli lugnare samt det blir enklare att omplacera).

• sophiie

I Sthlm finns det katthem som tar emot katter som behöver omplaceras. Men då får man betala en avgift för omplaceringen.
    Borde finns liknade i Göteborg

• Camilavo
    CTMT skrev 2014-03-21 11:00:46 följande:

Är hon kastrerad förresten? Är en bra idé annars (katten kan bli lugnare samt det blir enklare att omplacera).

Tack verkligen för ditt svar! Ja kastrerad är hon och även ute/inne katt glömde jag skriva. Hon spenderar mestadels ute och kommer in på kvällarna för mat och sova. Tack igen! :)
  • Madmoiselle
    Camilavo skrev 2014-03-21 10:38:32 följande:
    Nej "Nemo1" hon har inte ledsnat på katten! Som jag skrev så är det pga ändrade familjeförhållanden, kom inte med dina teorier om jag har skrivit anledningen. Låt bli att svara i så fall.

Fast vad är det för konstiga familjeförhållanden som gör att man inte kan ha kvar en katt? Skulle hon resonera likadant om sitt barn?
  • nemo1
    Madmoiselle skrev 2014-03-22 23:28:23 följande:

Fast vad är det för konstiga familjeförhållanden som gör att man inte kan ha kvar en katt? Skulle hon resonera likadant om sitt barn?
  • roffe

Man kan få barn som visar sig ha allergi.
    Man kan skiljas och tänk om man själv har funktionshinder och inte kan ta hand om djuret, och tidigare hjälpte ens partner till med det.
    Eller att man gått isär och arbetar mycket i andra städer och därför finns ingen om kan mata och ge katten sällskap.
    Det finns ju mycket som kan hända som har med familjesituationer att göra. 

Själv lämnade jag min sambo, blev i princip hemlös, får sova på en soffa hos en vän som är extremt allergisk.
    Så jag fick lämna min katt hos min mor som tar hand om henne tills jag fått eget hem. Vilken tur jag hade att min mor kunde ställa upp med detta! 

Jag kan ju garantera att man försöker med allt och alla innan man lämnar bort sitt djur. Det är inte alltid man har någon i bekantskapskretsen som kan ställa upp och då blir det ju katthem som sista utväg. 
  • CTMT

Jag tycker inte heller man ska ifrågasätta "förändrade/konstiga familjeförhållanden" då vi som sitter på andra sidan datorn inte har en aning om vad som pågår och vi ska respektera TS om hon ej vill berätta. Saker händer, förändringar sker. Jag tycker att det viktiga här är att TS försöker ordna upp en bit av situationen, dvs omplacera en katt genom att fråga om hjälp hur hon ska gå tillväga. Och förhoppningsvis har hon fått några goda tips som hon kommer kunna fullfölja!

• Camilavo

Men blev du tappad i golvet som liten eller? Ifrågasätt inte något som du inte har med att göra, precis som andra säger så kan vad som helst vara iblandat vid förändrade familjeförhållanden. Jag bad om råd angående vad man kunde göra med katten, inget annat.
  • Camilavo
    nemo1 skrev 2014-03-23 16:44:29 följande:
    Asså du är ju lika tappad som "Madmoiselle"...
Svar på tråden Lämna katten på katthem, HJÄLP!