• Anonym (dubbelmoral)

Dubbelmoral, downs syndrom och abort

Idag på internationella Downs syndromdagen upptäckte jag vilken hycklare jag är.

Jag har alltid sagt att jag ALDRIG kommer att göra en abort om jag skulle råka bli gravid, för jag vet att jag inte skulle palla en abort.
     Samtidigt har jag sagt att jag ALDRIG skulle behålla ett barn med downs, där skulle jag alltså göra abort.

Så ja...

Allt handlar väl om ego. Jag tycker att ett barn med downs har lika rätt att leva som ett barn utan, men där handlar det mer om vilket liv JAG vill leva. Jag skulle inte klara av att se mitt barn sjukt, utstött. Och riskera att få vara med om dennes död. :( 

Någon mer som tänker som jag? 

• Svar på tråden Dubbelmoral, downs syndrom och abort
  • Anonym (Vjn mm)
    törnrosdalen skrev 2015-01-16 14:12:01 följande:

Det är en vedervärdig sak att säga!

Ni är oerhört förfärliga människor! Att abortera ett barn för att dennes tillstånd skulle bli en nackdel att födas med. Det är en nackdel att födas med en vagina. Bortabortering utav kvinnor... Ni vet uppenbarligen inte tillräckligt mycket om hur det faktiskt är att ha eller att leva med någon som har downs syndrom. Och helt ärligt, "många hade gjort det". Idiotiskt argument för att inte skämmas...

Vill du att abort ska vara förbjudet i Sverige? Eller tycker du att friska foster får aborteras , men det är "förfärligt" att göra abort på grund av DS ?
  • Anonym (Vjn mm)

Själv tycker jag att det är dubbelmoral när vissa blir förbannade om någon gör abort på grund av sjukdom , men tycker att alla andra anledningar går bra.

Jag är för fri abort oavsett anledning.

• MxMeNow
    sextiotalist skrev 2015-01-16 19:49:40 följande:

jag har en gammal vän som hade ett barn med DS, nej, det var inte lätt. Den,pojken hade allt, hjärtfel, autism, epilepsi, svårt fysiskt och mentalt funktionshindrad. Ständig övervakning för att kunna överleva. Han blev bara 8 år och dog för att hans immunförsvar inte orkade längre.

Och jag känner flera föräldrar (inklusive jag själv) som fött fullt "normalstörda" barn som tyvärr avlidit av olika orsaker i tidiga år. Så mao är ett barn utan ds inget "säkert kort".
  • Anonym (make sense)
    sextiotalist skrev 2014-03-21 16:18:42 följande:
    Håller med, jag har en princip, inga principer.
    Precis, det är väl den insikten som kommer när verkligheten har krockat med ens principer tillräckligt många gånger.
    Man inser hur korkat och begränsat ett liv som är inrutat av principer är.
    Bättre då att använda det där förnuftet man förhoppningsvis är född med.
  • Anonym (Nej)

Jag skulle inte ha gjort abort. Man kan aldrig veta säkert om ett barn blir sjukt och hur sjukt det isåfall skulle bli. Ett barn med DS kan få ett fullt tillfredsställande liv. Min släkting har DS och han e världens goaste. Jag tycker inte det är rätt att selektivt välja så. Man kan föda ett fullt normalt barn som sen visar sig vara sjukt. Min förstfödda har alla möjliga problem och vi har varit in och ut på sjukhus sedan han föddes.

• Esoada

Jag skulle inte ha gjort abort p.g.a. DS 
    Men jag skulle göra abort på ett flickfoster
    Eftersom de flesta vill och gör abort p.g.a DS (och andra konstiga skäl) så tycker jag det är helt rätt att göra könsselektiv abort!

• Anonym (make sense)
    Esoada skrev 2015-01-16 21:41:47 följande:

Jag skulle inte ha gjort abort p.g.a. DS 
    Men jag skulle göra abort på ett flickfoster
    Eftersom de flesta vill och gör abort p.g.a DS (och andra konstiga skäl) så tycker jag det är helt rätt att göra könsselektiv abort!

Flame, and you know it. 
  • Esoada
    Anonym (make sense) skrev 2015-01-16 21:51:13 följande:
    Flame, and you know it. 
    Blir du provocerad?
    Visste att folk skulle bli det (F U)
  • sextiotalist
    MxMeNow skrev 2015-01-16 20:04:01 följande:

Och jag känner flera föräldrar (inklusive jag själv) som fött fullt "normalstörda" barn som tyvärr avlidit av olika orsaker i tidiga år. Så mao är ett barn utan ds inget "säkert kort".

det man vet med DS är att de har ett medfött funktionhinder.,

Ja, det finns barn som av olika orsaker får stora problem. Men det jag sett av DS (det är några, eftersom DS är vanligare i min generation än senare) är att ytterst få kan leva ett självständigt liv, föräldrar och syskon för kämpa och har kämpat för att de ska få ett värdigt liv. Syskon har fått ta stryk.

Jag tvivlar inte alls på att de är älskade, det är ju därför anhöriga kämpat, kämpar och kommer att kämpa.

Nu har jag, på hyfsat nära håll följt med några med DS i min egen ålder och äldre. En kvinna har förlorat sina föräldrar och är helt beroende av samhället. Syskonen gör vad de kan men har sina egna liv och egna barn. Den andra, är en man utan syskon och en mamma som inte är frisk (och änka) han har bara henne. När hon går bort är han helt i händerna i samhället
  • Anonym (-)
    metervara skrev 2015-01-16 19:59:08 följande:

Och jag känner en man med DS. Han bor själv i en lägenhet. Har fästmö, gillar att bowla och måla. Med i en bokcirkel.. Man kan aldrig veta i förväg hur hårt ens eget barn drabbas av DS och det finns människor som har bra liv trots att dom har det här syndromet.

Med det sagt så är jag för fri abort i alla lägen och jag dömer ingen som gör en, vilken orsak det än ligger bakom.

Är det värt att ta risken? De flesta med downs har det inte lätt.
  • Anonym (-)
    MxMeNow skrev 2015-01-16 20:04:01 följande:

Samma sak här; är det värt att ta risken?
  • metervara
    Anonym (-) skrev 2015-01-17 12:35:46 följande:

Är det värt att ta risken? De flesta med downs har det inte lätt.

Fast ingen som har ett funktionshinder har det lätt. Jag vet inte själv om jag skulle behålla ett barn som jag vet har DS eftersom jag inte varit i den situationen. Däremot har jag jobbat länge med funktionshindrade och upplever att nästan alla har fullgoda liv. Många har fler vänner och intressen/hobbyn än vad en själv har.
  • puss

tycker det är rent VIDRIGT att folk blandar in "värde" i denna diskussion. så jävla sjukt, självrättfärdigt och anklagande. folk vet inte vad de pratar om.

cuz i´m a wild wild bitch.
  • Anonym (dubbelmoral)
    puss skrev 2015-01-17 19:07:36 följande:

tycker det är rent VIDRIGT att folk blandar in "värde" i denna diskussion. så jävla sjukt, självrättfärdigt och anklagande. folk vet inte vad de pratar om.

hur menar du?
Svar på tråden Dubbelmoral, downs syndrom och abort