• Anonym (Sörjande väninna)

Vad gäller vid begravning, samborätt..

Min kompis sambo dog i en arbetsplatsolycka förra veckan. Hon är helt knäckt och har precis börjat med allt begravningsbestyr. Men av någon anledning har hans föräldrar (kompisens sambo) som han brutit med för flera år sedan fått veta om dödsfallet och kräver av min kompis att hon ska ta det j'vligt lugnt och inte lägga sig i deras sons begravning.

De hann vara tillsammans i 8 år och hade planer på giftemål till sommaren. Hennes sambo hade väldigt delade meningar med sina föräldrar som i sin tur avskydde hans val av flickvän. Det var bla därför han bröt med dem. Men nu när det här händer kommer de som blodhundar och ska ta över allt.

Känns fruktansvärt att de beter sig såhär, tycker hon har nog med bekymmer och så kommer de och gör såhär.

Vad är det egentligen som gäller? De hann ju aldrig gifta sig och sambolagen är väl som jag förstår inte så betryggande löngre. Har hans föräldrar rätt att bara ta över allting? Har hon ingenting att säga till om? Det känns som de bara vill ha ut sin hämnd på henne nu när de har chansen.

Blir så ledsen och frustrerad att det finns så otäcka människor!!

• Svar på tråden Vad gäller vid begravning, samborätt..
  • Anonym (S)
    Anonym (diakon) skrev 2014-04-03 18:01:52 följande:
    Vet inte om det ändrats, men för en person som jag samtalat en del med blev det som din vän befarade; hen är homosexuell och sambons föräldrar sa att hen inte var välkommen på begravningen (tänk "Torka inga tårar utan handskar") och eftersom de var sambo utan testamente (det var innan lagen om samkönade äktenskap eller ens partnerskapslagstiftningen) ärvde sambons familj allt. :( Säg till din vän att ta kontakt med en begravningsbyrå, de vet vad som gäller och kan råda.

Kyrkan är öppen för alla så hon får gå på begravningen om hon vill. Det kanske är en lite tröst i alla fall. Vad hemskt :(
  • Anonym (sorgligt)

Kyrkan ja men inte bland anhöriga . Så förnedrande att inte få delta .

• Anonym (diakon)
    Anonym (S) skrev 2014-04-03 18:09:41 följande:
    Kyrkan är öppen för alla så hon får gå på begravningen om hon vill. Det kanske är en lite tröst i alla fall. Vad hemskt :(

Ja, men väljer de anhöriga att inte meddela när och var begravningen sker är det svårt att kunna närvara...

Dessutom väljer ju inte alla idag kyrklig begravning.
  • Anonym (S)
    Anonym (diakon) skrev 2014-04-03 18:17:20 följande:
    Ja, men väljer de anhöriga att inte meddela när och var begravningen sker är det svårt att kunna närvara... Dessutom väljer ju inte alla idag kyrklig begravning.

Vad grymt!!! Vem sjutton gör så? En begravning är till för att hedra den döde hur kan man göra det om man utesluter någon som var viktigt för den personen. Fy fan vad elak säger jag bara. Vilka as.
  • Anonym (sorgligt)
    Anonym (S) skrev 2014-04-03 18:46:52 följande:
    Vad grymt!!! Vem sjutton gör så? En begravning är till för att hedra den döde hur kan man göra det om man utesluter någon som var viktigt för den personen. Fy fan vad elak säger jag bara. Vilka as.

Men tyvärr finns dom har 2st som jag vet . Föräldrarna tog övr mannen till Finland och sambon var inte välkommen . Efter att det var klart kom de och hämtade det som kunde tas bil tv möbler mm och hon fick säljs lägenheten för att lösa ut hans familj.
  • Anonym (S)
    Anonym (sorgligt) skrev 2014-04-03 19:09:15 följande:
    Men tyvärr finns dom har 2st som jag vet . Föräldrarna tog övr mannen till Finland och sambon var inte välkommen . Efter att det var klart kom de och hämtade det som kunde tas bil tv möbler mm och hon fick säljs lägenheten för att lösa ut hans familj.

Snacka om att inte uppfylla sin sons vilja :(.
  • Anonym (diakon)
    Anonym (S) skrev 2014-04-03 18:46:52 följande:

Jag håller med om att det är grymt i de fall som ex.vis jag och anonym (sorgligt) berättar om. Sen kan det naturligtvis finnas andra, helt förståeliga skäl till att man väljer att ha en begravning "i stillhet".

Ett tips (som ju tyvärr är för sent för ts väninnas sambo) är att skriva ner hur man önskar att begravning osv ska ske den dag man dör. "Vita arkivet" kan man hämta hem på nätet eller fylla i online.
  • Anonym (sorgligt)
    Anonym (diakon) skrev 2014-04-04 06:42:25 följande:
    Jag håller med om att det är grymt i de fall som ex.vis jag och anonym (sorgligt) berättar om. Sen kan det naturligtvis finnas andra, helt förståeliga skäl till att man väljer att ha en begravning "i stillhet". Ett tips (som ju tyvärr är för sent för ts väninnas sambo) är att skriva ner hur man önskar att begravning osv ska ske den dag man dör. "Vita arkivet" kan man hämta hem på nätet eller fylla i online.

Tyvärr är det inte krav att följa vita arkivet , om inte föräldrar och syskon fattar man har en stark relation när man bor i hop sedan 15 år så bryr de sig nog inte om den avlidnas önskningar i vita arkivet .
  • Anonym (diakon)
    Anonym (sorgligt) skrev 2014-04-04 07:14:51 följande:
    Tyvärr är det inte krav att följa vita arkivet , om inte föräldrar och syskon fattar man har en stark relation när man bor i hop sedan 15 år så bryr de sig nog inte om den avlidnas önskningar i vita arkivet .

Nej, det har du helt rätt i, det är inte juridiskt bindande.

Min erfarenhet är dock att i fall där de anhöriga varit oense har man (oftast) visat respekt för den dödes vilja när den funnits dokumenterad (dvs inte bara genom hörsägen från endera parten).

Men vill man vara säker är det naturligtvis juridiskt giltiga överenskommelser (vigsel el. testamente) som gäller.
  • Anonym (sorgligt)
    Anonym (diakon) skrev 2014-04-04 07:50:44 följande:
    Nej, det har du helt rätt i, det är inte juridiskt bindande. Min erfarenhet är dock att i fall där de anhöriga varit oense har man (oftast) visat respekt för den dödes vilja när den funnits dokumenterad (dvs inte bara genom hörsägen från endera parten). Men vill man vara säker är det naturligtvis juridiskt giltiga överenskommelser (vigsel el. testamente) som gäller.

Ja att gifta sig är så enkelt om man älskar varandra . Om man inte vill behöver man inte berätta för någon att man är gift . Alla förhållande tar slut förr eller senare på ett eller annat vis så att varal gift är värdens billigaste försäkring.
  • Anonym (sorgligt)

Förlåt varför skulle det stå

• Lindsey Egot the only one

Iom sådana här tillfällen borde folk fatta att det bästa är att VARA gift om man lever som gift. Samboskapet ger inga fördelar.

• Anonym (sorgligt)

När det kommer till pengar kan värdens snällaste och goaste bli galen och samtidigt förlora ett barn kan göra folk galna. När man läser om folk problem med svärföräldrar , även gemensamma vuxna gemensamma barn kan bli galna när de förlorar en förälder och luktar pengar .som sambo har man inga rättigheter till annat en det som är ditt ev bostad men det kan bli så dyrt att lösa ut sambons del.

• Anonym (F)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-04 09:52:31 följande:
    Iom sådana här tillfällen borde folk fatta att det bästa är att VARA gift om man lever som gift. Samboskapet ger inga fördelar.
    Det beror på vad man vill. Om man inte vill ge sin sambo det man äger och har så är det ingen fördel att man är gift den dagen man dör.
  • Anonym (sorgligt)
    Anonym (F) skrev 2014-04-04 10:34:44 följande:
    Det beror på vad man vill. Om man inte vill ge sin sambo det man äger och har så är det ingen fördel att man är gift den dagen man dör.

Ok det är ju en syn men då ska man nog göra klart att efter mig om jag tex dör har du inget att hämta om du vi inte skriver papper på det . Att din partner ev kommer att få stå på gatan i sina gångkläder
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (F) skrev 2014-04-04 10:34:44 följande:
    Nä visst man kan ha den synen också men då undrar jag varför man öht är tillsammans. Jag är iaf mån om den jag älskar och hoppas mina livförsäkringar gör att han och barnen klarar sig ifall jag skulle dö. Och ja han vill INTE att jag ska dö. Det har jag tom varit med om och då blev han religös och bad till Gud att jag skulle stanna kvar. Så de miljoner han skulle få ut om jag dör är inte så viktiga som jag är för honom. Och samma sak för mig. Inte en krona kan ersätta honom och jag älskar och behöver honom i mitt liv. Våra barn behöver oss och de förtjänar inte att sättas på bar backe om en överförmyndare anser att de behöver pengar på banken bättre än tak över huvudet.

Känner en tjej som tyvärr råkat ut för det och barnen tvingades flytta från sitt hem när pappan dog för att barnen hade rätt till halva huset. Och överförmyndaren tyckte pengarna gjorde sig bättre på banken än i huset.
  • Lbem

Min pojkvän omkom i en olycka, vi planerade hela livet tillsammans men hann inte flytta ihop.
    Jag ärvde inga saker från hemmet, men däremot levde vi i ett "äktenskapsliknande förhållande".
    Be din vän kolla upp det.

När en kär person i ens närhet går bort finns det inga saker/pengar i världen som gör en lycklig,
    men det lilla man kan få för att leva ett liv efter ens gemensamma drömmar, är en bit på vägen. 

Svar på tråden Vad gäller vid begravning, samborätt..