• Det vackraste

Bara gjort fvp utan kub först?

Någon som gjort det? Som ville ha definitiva besked och därför skippat kub. Här är det bara fvp som erbjuds from v 15+0 och analysen för de vanligaste felen tar 2-3 dagar. Kan man begära en fullständig kromosomanalys inkl könsbestämning? Den tar ett par veckor som jag förstått. Hur ska man leva efter provet? Får man någon kontroll för att se så att barnet lever efteråt? Någon som fått sent missfall pga provet?

• Svar på tråden Bara gjort fvp utan kub först?
  • MotvilligaMamman

Jag gjorde FVP under båda mina graviditeter. Jag sa till min BM att kub var onödigt för inga siffror hade varit bra nog för mig ändå, så hon bokade tid till mig direkt. Blev aldrig tillfrågad om jag ville ha snabbanalysen, de gjorde den fullständiga direkt och det tog runt 2 veckor att få svar har jag för mig. Som tur är så bor jag i ett generöst landsting (Skåne). Jag skulle ta det lugnt samma dag som provet gjordes, sen kunde jag leva som vanligt. Mina rutin-UL låg efter proven gjordes, sen gjorde jag ytterligare UL efter det också av andra orsaker, så jag fick regelbundet se att ungarna mådde bra.

• Tamara

En kollega till min vännina gjorde nyligen fvp vilket ledde till missfall. Snabbanalysen hade redan kommit och den visade på en helt frisk flicka.

• Det vackraste
    MotvilligaMamman skrev 2014-03-23 12:41:52 följande:
    Jag gjorde FVP under båda mina graviditeter. Jag sa till min BM att kub var onödigt för inga siffror hade varit bra nog för mig ändå, så hon bokade tid till mig direkt. Blev aldrig tillfrågad om jag ville ha snabbanalysen, de gjorde den fullständiga direkt och det tog runt 2 veckor att få svar har jag för mig. Som tur är så bor jag i ett generöst landsting (Skåne). Jag skulle ta det lugnt samma dag som provet gjordes, sen kunde jag leva som vanligt. Mina rutin-UL låg efter proven gjordes, sen gjorde jag ytterligare UL efter det också av andra orsaker, så jag fick regelbundet se att ungarna mådde bra.

Tack för ditt svar. Kunde du inte få snabbanalysen också?
  • Det vackraste
    Tamara skrev 2014-03-23 16:18:56 följande:
    En kollega till min vännina gjorde nyligen fvp vilket ledde till missfall. Snabbanalysen hade redan kommit och den visade på en helt frisk flicka.

Nej vad hemskt. Usch, det är ju det man är mest rädd för... Hade hon gjort kub före och fått hög sannolikhet?
  • Tamara
    Det vackraste skrev 2014-03-23 16:48:33 följande:
    Nej vad hemskt. Usch, det är ju det man är mest rädd för... Hade hon gjort kub före och fått hög sannolikhet?

Ganska hög, 1/125. Man får bara en siffra här.
  • Tamara

Skickade lite snabbt, ja det är verkligen det man är mest rädd för. Ska göra kub i veckan som kommer och är ju livrädd för dålig sannolikhet.

• Det vackraste
    Tamara skrev 2014-03-23 16:59:12 följande:
    Ganska hög, 1/125. Man får bara en siffra här.

Okej... Och det är 1 på 100 för missfall orsakat av provet? :-/ Då är den risken ju större än risken för fel på fostret...
  • Tamara
    Det vackraste skrev 2014-03-23 17:25:53 följande:
    Okej... Och det är 1 på 100 för missfall orsakat av provet? :-/ Då är den risken ju större än risken för fel på fostret...

De säger väl 0,5-1 för fvp tror jag. Vi ska ha väldigt dålig sannolikhet för att göra fvp. Haft svårt att bli gravida och kanske inte kan få någon mer chans.
  • Alexi

Jag gjorde moderkaksprov utan kub först. Det är ju helt meningslöst att göra kub om man ändå ska gå vidare. Det här var i Stockholm.

• Flickan och kråkan

Nu sist med tredje barnet gjorde vi fvp direkt tan att göra kub innan. Göteborg. Snabbanalys då vi inte hade några andra indikationer än ålder. Risken för missfall ligger enligt ny forskning på cirka 1/800. Men ja, risken finns.

• Awesome

Gjorde FVP direkt eftersom jag inte tycker KUB ger ett tillräckligt säkert svar. Gjorde provet förra måndagen och inget missfall, men har inte fått svar än. Dock har ingen ringt än så snart törs jag andas igen.

Svar på tråden Bara gjort fvp utan kub först?