• joan01

köpa hus med renoveringbehov

Hej har hittat och varit på visning av ett hus som jag fastnat för :) Huset ligger i ett område där slutpriserna ligger på min 500 tkr , detta skulle kosta 270 tkr då de är ett dödsbo och i behov av renovering , frågan är då eftersom man numera inte kan låna på bolånet till renovering funderar jag på att efter husköpet låna till detta , vi har räknat ut att den nödvändigaste renoveringen skulle gå på ca 150 tkr hört att det ska gå att låna upp på bostad frågan är då hur ? hur räknar dom ut hur mycket man får låna på huset ?
    Taxeringsvärde: 425 000 kr
    Taxeringsvärde för byggnad: 287 000 kr

• Svar på tråden köpa hus med renoveringbehov
  • riboflavin

De räknar på marknadsvärdet, i det här fallet så kommer det baseras på vad slutpriset när du köper huset landar på inledningsvis. Du kan bottenlåna 75% av marknadsvärdet och låna max 85% som bolån (D.v.s. Med fastigheten som säkerhet för lånet.

150 000 är ju egentligen inte så mycket pengar så om du vågar Ian du ju låna det som blancolån, investera i huset och sen efter renoveringen värdera om huset och baka in i bolånet. Men då ska det ju handla om värdehöjande renoveringar...

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Kerubmamman

Med huset som säkerhet kan du låna 85% av marknadsvärdet (bolån). Marknadsvärdet antas vara köpeskillingen, så bolånet blir  0,85* 270000 kr = 229500 kr 

Mest troligast får du ta ett blanco-lån för renoveringen. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • MigSjälv

joan01,

du har redan frågat samma sak tidigare, i ett antal olika trådar.

Principen blir densamma, oavsett om du ändrar beloppet på fastigheten. Kolla dina tidigare trådar.

Svar på tråden köpa hus med renoveringbehov