• Madmoiselle

Bör jag öronmärka utekatt?

Jag har en katt som får gå ut, han är chippad och har halsband med telefonnummer. Men borde jag öronmärka honom också? Han kommer hem utan halsband ca en gång i månaden (det är ett sådant som går upp av sig själv om han fastnar någonstans) Tyvärr öronmärkte jag inte honom då jag kastrerade honom.

Till er som inte tycker att han borde få gå ut så plockade jag in honom utifrån och det gick inte att ha honom inne, jag testade två månader.

• Svar på tråden Bör jag öronmärka utekatt?
  • Madmoiselle
    Mamma14 skrev 2014-03-23 16:40:37 följande:
    Vi anser det som självklart att öronmärka våra katter även fast dom är inne katter för tillfället. (Svårt att släppa ut dom från 3:de våningen i ett hyreshus ;) )Och angående skador på andras egendom etc så är det inte alltid lätt att hålla koll på sin katt. Eftersom många katter går iväg en bit så kan man inte alltid hålla dom under uppsikt.

Sövde ni specifikt för öronmärkningen?
  • Fjärilslarv
    Madmoiselle skrev 2014-03-23 16:44:46 följande:

Nej, de vet de inte och jag vet ju inte heller det eftersom jag inte ser det. Jag kan inte följa efter min katt de 12 timmarna om dagen han är ute heller eftersom jag jobbar.
    då får du ha den ute när du kan kontrollera vart den går.
    åh längtar sååå tills vi ska flytta, då ska jag smälla upp kattkskrämmor runt heeela tomten. ska bli sååå skönt!
  • Madmoiselle
    Fjärilslarv skrev 2014-03-23 16:47:54 följande:
    då får du ha den ute när du kan kontrollera vart den går.åh längtar sååå tills vi ska flytta, då ska jag smälla upp kattkskrämmor runt heeela tomten. ska bli sååå skönt!

Jag vill som sagt helst inte ha honom ute och jag testade i TVÅ MÅNADER att ha honom inne men det gick inte. Jag har två andra katter också, de är innekatter.
  • Fjärilslarv
    Madmoiselle skrev 2014-03-23 16:53:29 följande:

Jag vill som sagt helst inte ha honom ute och jag testade i TVÅ MÅNADER att ha honom inne men det gick inte. Jag har två andra katter också, de är innekatter.
    ja jag känner ju inte katten så jag kan inte uttala mig.
    jag är inte emot katter eller andra djur (skulle vara ormar som jag har fobi mot iof) det är bara det att jag är allergisk. så pass allergisk att jag håller på med allergivaccination mot katt, och det får man inte för att man ska kunna skaffa en katt utan för att ens allergi ska dämpas osv. i mitt fall är jag så pass allergisk att jag inte kommer bli helt frisk, men det kommer att dämpas och så, så därför vill jag inte ha in katter på min tomt. 
  • Madmoiselle
    Fjärilslarv skrev 2014-03-23 16:57:27 följande:
    ja jag känner ju inte katten så jag kan inte uttala mig.jag är inte emot katter eller andra djur (skulle vara ormar som jag har fobi mot iof) det är bara det att jag är allergisk. så pass allergisk att jag håller på med allergivaccination mot katt, och det får man inte för att man ska kunna skaffa en katt utan för att ens allergi ska dämpas osv. i mitt fall är jag så pass allergisk att jag inte kommer bli helt frisk, men det kommer att dämpas och så, så därför vill jag inte ha in katter på min tomt. 

Fast bor du i ett samhälle får du samsas med alla, kan du inte det får du flytta in i skogen.
  • Jasmin Karlsson

Om han är chippad och har halsband tycker jag inte du behöver öronmärka honom också. Fördelen med öronmärkning är att man ser att han har en ägare, men det ser man ju på halsbandet också. 

• Fjärilslarv
    Madmoiselle skrev 2014-03-23 17:01:33 följande:

Fast bor du i ett samhälle får du samsas med alla, kan du inte det får du flytta in i skogen.
    jag bor i ett villaområde och kommer att skydda min tomt från katter.
    min tomt är min och inte deras.
  • Madmoiselle
    Fjärilslarv skrev 2014-03-23 17:03:22 följande:
    jag bor i ett villaområde och kommer att skydda min tomt från katter.min tomt är min och inte deras.

Sålänge du inte gör något som skadar katterna är det okej.
  • Madmoiselle
    Jasmin Karlsson skrev 2014-03-23 17:02:14 följande:
    Om han är chippad och har halsband tycker jag inte du behöver öronmärka honom också. Fördelen med öronmärkning är att man ser att han har en ägare, men det ser man ju på halsbandet också. 

Ja, det är så jag har tänkt, samtidigt så kan han ju tappa halsbandet och gör det också ibland. Alla känner ju inte till chip tyvärr.
  • Fjärilslarv
    Madmoiselle skrev 2014-03-23 17:04:34 följande:

Sålänge du inte gör något som skadar katterna är det okej.
    kommer katterna in på min tomt så kommer de att skrämmas iväg av min kattskrämma ja. den som jag tänker köpa sänder ut ett högt ljud som gör att katterna blir skrämda och inte kommer dit igen.
  • The Fugly

Kör både chip och tatuering. Vår katt tappade sitt halsband första natten han bestämde sig för att stanna ute och gick sen så pass långt att han inte vågade ta sig hem igen. Personen som hittade honom såg tatueringen och tog honom till djursjukhuset för att få hjälp att tyda den då den blivit suddig. Det gick inte men de kollade även efter chip och då fick de ju snabbt fram att det var vår katt. En örontatuering kan berätta att det finns en ägare och halsband kan trilla av (och ska gå att få av ifall katten fastnar). Genom att kombinera ökar du chansen att katten kommer hem.

• Madmoiselle
    The Fugly skrev 2014-03-23 17:36:35 följande:
    Kör både chip och tatuering. Vår katt tappade sitt halsband första natten han bestämde sig för att stanna ute och gick sen så pass långt att han inte vågade ta sig hem igen. Personen som hittade honom såg tatueringen och tog honom till djursjukhuset för att få hjälp att tyda den då den blivit suddig. Det gick inte men de kollade även efter chip och då fick de ju snabbt fram att det var vår katt. En örontatuering kan berätta att det finns en ägare och halsband kan trilla av (och ska gå att få av ifall katten fastnar). Genom att kombinera ökar du chansen att katten kommer hem.

• liten94

Öronmärkning blir ofta ganska otydlig efter ett tag!

• Madmoiselle
    liten94 skrev 2014-03-23 19:44:36 följande:
    Öronmärkning blir ofta ganska otydlig efter ett tag!

Det vet jag, det är därför jag valde att chippa i samband med vaccineringen.
  • Madmoiselle

I samband med kastreringen ska det såklart stå.

• nemo1

A och O är att man även registrerar chip och öronmärkning, annars är det meningslöst.

• Madmoiselle
    nemo1 skrev 2014-03-23 22:22:19 följande:
    A och O är att man även registrerar chip och öronmärkning, annars är det meningslöst.

Det vet jag, chipet är registrerat redan och jag har slagit på chipnumret för säkerheten skull och det finns där.
  • vargaa

Självklart ska han få vara ute. :)

Om du tycker att det är viktigt så öronmärk. Det är inte jättedyrt och snabbt gjort. Om chippet vandrat iväg är det ju ett sätt att hitta dig om det händer honom något. Men det är inget du behöver göra för att vara en god kattägare och det garanterar ju ingenting.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Bör jag öronmärka utekatt?