• pionflickan

Skulle ni lämna er hund/era hundar på hunddagis?

Som rubriken lyder, skulle ni lämna era hundar på dagis? Har ni erfarenhet av hunddagis innan? Har ni tillgång till dagis i närheten av er och vad är era erfarenheter av det dagiset? (Ni behöver inte skriva dagiset namn eller stad utan vill endast höra om era synpunkter)

Vad tycker ni om priserna och vad önskar ni isf av ett hunddagis? Hur skulle ni vilja att en dag såg ut för just er hund?

Vad anser ni om personalen? Ska all personal ha utbildning eller kunskap som motsvarar utbildning? Skulle det vara okej för er att praktikanter, så som hundtokiga eller sysslolösa ungdomar eller personer med någon form av svårighet, skulle hantera och/eller promenera med era hundar på hunddagis?

• Svar på tråden Skulle ni lämna er hund/era hundar på hunddagis?
  • Dexter dot com
    pionflickan skrev 2014-03-24 18:36:27 följande:
    Alla har ju inte samma möjligheter, eller hur?

Fast det handlar ju om prioriteringar. Jag suger rätt bra på ramarna i mellan varven för att ha råd att jobba deltid.
  • pionflickan
    Dexter dot com skrev 2014-03-24 21:21:06 följande:

Fast det handlar ju om prioriteringar. Jag suger rätt bra på ramarna i mellan varven för att ha råd att jobba deltid.
    Jag håller inte med dig där med tanke på att jag är av den åsikt att jag inte finner det konstigt eller fel att ha sin hund på hunddagis om så krävs. Alla har inte möjligheten att gå ner i tid arbetsmässigt för att vara mer med sina hundar, jag finner det inte olämpligt för dessa att ha hundar då! Människor som inte vårdar sina djur, som inte betalar den vård de behöver, ger de mat, kärlek och aktivering, människor som fysiskt gör illa sina djur.. det är dessa som inte ska ha hund/djur. Inte de som arbetar heltid så att de måste lämna sina hundar på dagis. Det är min åsikt. Om du och flera ser det annorlunda så må ni då göra det. :) Finns inte så mycket mer att diskutera från min sida.
  • Dexter dot com
    pionflickan skrev 2014-03-25 10:50:48 följande:
    Jag håller inte med dig där med tanke på att jag är av den åsikt att jag inte finner det konstigt eller fel att ha sin hund på hunddagis om så krävs. Alla har inte möjligheten att gå ner i tid arbetsmässigt för att vara mer med sina hundar, jag finner det inte olämpligt för dessa att ha hundar då! Människor som inte vårdar sina djur, som inte betalar den vård de behöver, ger de mat, kärlek och aktivering, människor som fysiskt gör illa sina djur.. det är dessa som inte ska ha hund/djur. Inte de som arbetar heltid så att de måste lämna sina hundar på dagis. Det är min åsikt. Om du och flera ser det annorlunda så må ni då göra det. :) Finns inte så mycket mer att diskutera från min sida.
    pionflickan skrev 2014-03-24 18:36:27 följande:
    Alla har ju inte samma möjligheter, eller hur?
    Jag svarade på att du inte tyckte att alla har samma möjligheter att jobba deltid vilket jag tycker handlar om prioriteringar och det är min personliga åsikt .
    Jag har inte klagat på personer som använder sig av hunddagis, jag har inte sagt att dom är olämpliga hundägare så jag vet inte riktigt vad du går igång på?

• Fjärilslarv

Hade jag haft en hund så ja det är klart att jag hade haft denne på hunddagis om jag jobbade..

• pionflickan
    Dexter dot com skrev 2014-03-25 15:33:33 följande:
    Jag svarade på att du inte tyckte att alla har samma möjligheter att jobba deltid vilket jag tycker handlar om prioriteringar och det är min personliga åsikt .
    Jag har inte klagat på personer som använder sig av hunddagis, jag har inte sagt att dom är olämpliga hundägare så jag vet inte riktigt vad du går igång på?

Okej nej det var mer riktat till de som yttrat sig innan kring detta med att skaffa hund och sen lämna den på dagis.
    Jag står dock fast vid att det inte alltid är prioriteringar utan hur mycket man kanske än vill jobba mindre för att vara mer med hundarna så kanske man ändå inte har möjligheten att få ihop det. :)
  • Fjärilslarv

vad är det för fel på hunddagis?

• vargaa
    pionflickan skrev 2014-03-24 18:42:36 följande:
    Ja och jag sätter mig inte emot ditt sätt att ha hund och ingen annan här heller så varför ska du då sätta dig emot andras sätt? Om du bevittnar misshandel mot hund ja då förstår jag och då hyllar jag dig men i sånt här fall, gällande hunddagis, så finner jag det fånigt. Alla har inte samma möjligheter och så länge en hund inte far illa av att vara på hunddagis eller hos dagmatte, vad är då faran/felet?

Jag kan lägga till att jag själv inte har mina på hunddagis, de är hemma medan jag jobbar sen efter arbete tillbringar jag mer eller mindre all min tid åt mina hundar för de är det käraste jag har. Skulle jag inte ha jobb så skulle jag inte ha råd att ha dem, då skulle jag inte kunna ge dem det de behöver.

Jag sätter mig inte emot andras sätt, jag svarade på frågan som ställdes i trådstarten hur jag ställer mig till hunddagis. Precis som alla andra.

Jag tillbringar inte all min tid åt mina hundar och har aldrig gjort, inte ens innan jag fick barn. Hundarnas plats i min familj är just familjemedlemmar och deras uppgift är att ge sällskap, vakt och trygghet. De är en del av min vardag och mitt liv, inte min hobby. Därför skulle det vara ganska meningslöst att ha dem sittande i en bur på ett hunddagis hela dagarna.
    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Maya10

Mina har gått i "mulle-grupp" - dvs min dogwalker kommer o hämtar dem hemma, tar en långpromis i skogen med andra "mulle-kompisar" och sen körs de hem..
    Det är perfekt när jag jobbar och sen "kursar" o myser jag på kvällstid, förutom de dagar jag jobbar hemifrån och slipper restid - då blir de mer övning och mys Glad

• pionflickan
    vargaa skrev 2014-03-25 20:59:11 följande:
    Jag sätter mig inte emot andras sätt, jag svarade på frågan som ställdes i trådstarten hur jag ställer mig till hunddagis. Precis som alla andra.

Jag tillbringar inte all min tid åt mina hundar och har aldrig gjort, inte ens innan jag fick barn. Hundarnas plats i min familj är just familjemedlemmar och deras uppgift är att ge sällskap, vakt och trygghet. De är en del av min vardag och mitt liv, inte min hobby. Därför skulle det vara ganska meningslöst att ha dem sittande i en bur på ett hunddagis hela dagarna.
    "Varför skaffa hund för att sen ha den hos någon annan?" Det var en fråga du ställde och jag tolkade den som att du då ifrågasatte de som har på hunddagis. Jag kanske misstolkat och isf kan du bortse från mina svar.

Jag vet inte hur det är på alla dagis men på det vi har här där jag bor så sitter de inte i bur hela dagarna, att ha hundar i bur på det viset är inte tillåtet. De har inredda boxar med soffor, fåtöljer, mattor och hundbäddar. De får promenader och vara i rasthage och de får kel och kärlek från personal. Jag hoppas att de flesta hunddagis ser ut på liknande sätt.
  • pionflickan
    Maya10 skrev 2014-03-25 21:49:56 följande:
    Mina har gått i "mulle-grupp" - dvs min dogwalker kommer o hämtar dem hemma, tar en långpromis i skogen med andra "mulle-kompisar" och sen körs de hem..
    Det är perfekt när jag jobbar och sen "kursar" o myser jag på kvällstid, förutom de dagar jag jobbar hemifrån och slipper restid - då blir de mer övning och mys Glad
    Ah det lät ju toppen! Skrattande
  • DeathByPickles

Nej, ingen av mina hundar skulle fungera i stressig dagismiljö tror jag. Inte intressant. Skulle det krisa sig väljer jag nog dagmatte istället, men som det är har jag också valt att låta ekonomin stryka på foten genom att välja ett arbetsområde där jyckarna kan vara med hela dagarna.

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • vargaa
    pionflickan skrev 2014-03-25 22:08:44 följande:
    "Varför skaffa hund för att sen ha den hos någon annan?" Det var en fråga du ställde och jag tolkade den som att du då ifrågasatte de som har på hunddagis. Jag kanske misstolkat och isf kan du bortse från mina svar.

Jag vet inte hur det är på alla dagis men på det vi har här där jag bor så sitter de inte i bur hela dagarna, att ha hundar i bur på det viset är inte tillåtet. De har inredda boxar med soffor, fåtöljer, mattor och hundbäddar. De får promenader och vara i rasthage och de får kel och kärlek från personal. Jag hoppas att de flesta hunddagis ser ut på liknande sätt.
    Hur boxarna ser ut varierar nog, en del har gallerboxar, vägg i vägg i rader, det liknar jag med bur även om måtten är godkända. Jag ser inte meningen med att skaffa hund om den ska sitta på ett dagis 7-17 fem dar i veckan. Tyvärr. Men jag dömer ingen som gör det valet bara för att jag inte förstår det.
    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • MeAndBaby

Nej, aldrig igen. Jag och sambon jobbar 75% pga småbarn, men det hade ändå blivit för många tim ensam för hunden. Därför blev det Hunddagis. På det första kunde de inte hantera hundarna önskvärt, det var mkt kärlek men ingen direkt förståelse för djuren. De hade ingen utbildning. Hela flocken gick igång och skällde vid hundmöten ute. Min likaså - inte ok.

Vi provade ett annat dagis, där var de utbildade men jag tyckte ändå att de inte var tillräckligt duktiga för en ngt skarp vall/brukshund som min. Hon kände sig trängd ute av den stora hundgruppen, markerade och det funkade till slut dåligt i och med att hon inte alla fick vad hon behövde och vi betalde för.

Nu har vi hittat dogwalker och hoppas på denna.

• Abbe83

Verkar som jag kommer bli tvungen att lämna vovven på hunddagis för min sambo sover på dagarna för han jobbar nätter och jag har krav på mig från Af och mitt jobb att jag måste börja jobba mer. Jobbar halvtid på Samhall så nu är jag inte ifrån vovven så många timmar men blir jätteorolig för hur det kommer gå om jag måste lämna honom på hunddagis. Orolig för om de kommer kunna hantera vår schäfer.
    Känner inte att jag skulle klara av att jobba mer pga troligtvis diagnos inom autismspektrumet och har inget behov av att jobba mer än halvtid men andra ställer krav, försöker tvinga mig att jobba mer. 

Det funkar jättebra nu när jag jobbar halvtid, gå ut en långpromenad+aktivering på morgonen sen har inga problem att vara själv de timmar jag jobbar. Sen går vi ut i skogen när jag kommer hem. Jag får panik av att känna mig tvungen att börja jobba mer och lämna vår vovve på hunddagis bland främmande. 

• MeAndBaby
    Abbe83 skrev 2014-03-29 18:56:45 följande:

Verkar som jag kommer bli tvungen att lämna vovven på hunddagis för min sambo sover på dagarna för han jobbar nätter och jag har krav på mig från Af och mitt jobb att jag måste börja jobba mer. Jobbar halvtid på Samhall så nu är jag inte ifrån vovven så många timmar men blir jätteorolig för hur det kommer gå om jag måste lämna honom på hunddagis. Orolig för om de kommer kunna hantera vår schäfer.
    Känner inte att jag skulle klara av att jobba mer pga troligtvis diagnos inom autismspektrumet och har inget behov av att jobba mer än halvtid men andra ställer krav, försöker tvinga mig att jobba mer. 

Det funkar jättebra nu när jag jobbar halvtid, gå ut en långpromenad+aktivering på morgonen sen har inga problem att vara själv de timmar jag jobbar. Sen går vi ut i skogen när jag kommer hem. Jag får panik av att känna mig tvungen att börja jobba mer och lämna vår vovve på hunddagis bland främmande. 

Ja precis, det är verkligen inte alla hundar som passar på hunddagis, kanske är det svårare med brukshundar som kräver mer ledarskap. (Nu säger jag inte att en ex spaniel kräver mindre ledarskap än t ex en rottis, men ni kanske fattar;)

Överlag tror och tycker jag att kunskapen och det rätta tänket kring hund inte verkar finnas tillräckligt på hunddagis...
  • Dexter dot com
    Abbe83 skrev 2014-03-29 18:56:45 följande:

Jag jobbar natt och mina hundar har alltid sovit med mig på dagarna. Tror du inte att det skulle fungera för er också?
    Får hunden riktigt med motion och aktivering på morgonen så brukar det inte vara några problem att få dom att sova 5-6 timmar på dagen och sen lägga några timmar på motion och träning på em/kvällen.
    Dom ligger ju ändå mest inaktiva på ett dagis.
  • Abbe83
    Dexter dot com skrev 2014-03-30 12:12:24 följande:
    Jag jobbar natt och mina hundar har alltid sovit med mig på dagarna. Tror du inte att det skulle fungera för er också?
    Får hunden riktigt med motion och aktivering på morgonen så brukar det inte vara några problem att få dom att sova 5-6 timmar på dagen och sen lägga några timmar på motion och träning på em/kvällen.
    Dom ligger ju ändå mest inaktiva på ett dagis.
    Nu är jag iväg 5 timmar när jag jobbar och då sover hunden samtidigt som husse. Men problemet blir om jag är tvungen att gå upp till heltid och min sambo sover ca 7 timmar i sträck. Han har ingen möjlighet att gå ut med hunden då för han måste sova sina timmar för att sen orka jobba 12 timmars pass. 
Svar på tråden Skulle ni lämna er hund/era hundar på hunddagis?