• Nillan76

Sälja saker utan företag

Hej,

Jag har sökt och hittat några gamla trådar om detta men inget uppdaterat eller som ger exakt svar på frågan.

Får jag, i vinstsyfte, köpa och sälja begagnade prylar på Blocket, Tradera och egen hemsida utan att starta företag. Självklart kommer jag att deklarera allt så att allt blir rätt med skatten.

Mvh

Nillan

• Svar på tråden Sälja saker utan företag
  • Nyfikna72

Ja det får du men för köparens skull är det ju bättre att du har ett företag så de kan se att du verkligen gör rätt för dig. För din del är det ju ingen skillnad så varför tvekar du?

• Nillan762
    Nyfikna72 skrev 2014-03-24 16:00:05 följande:
    Ja det får du men för köparens skull är det ju bättre att du har ett företag så de kan se att du verkligen gör rätt för dig. För din del är det ju ingen skillnad så varför tvekar du?
    Tack för ditt svar.

Tänkte mest på att det inte blir lika mycket jobb när man inte har ett företag?

Om jag säljer som företag, måste jag inte lämna öppet köp? och lämna garanti på det jag säljer?

Mvh
  • Nyfikna72

Säljer du saker i vinstsyfte så har du ett företag, sen om du vill ha det registrerat eller inte är upp till dig. Ingen skillnad på regler eller pappersjobb för det. Säljer du utan garantier och utan f skattesedel så skulle nog jag utgå ifrån att du gjorde det svart och då inte köpa nåt av dig.

• 130303

Om du säljer varor regelbundet måste du deklarera inkomsten som Hobbyverksamhet eller Näringsverksamhet. Att deklarera det som hobbyverksamhet tror jag inte är möjligt i ditt fall, eftersom syftet med din försäljning är just enbart "vinstsyfte" det är inte tanken med hobbyverksamhet. Det lämnar alltså kvar näringsverksamhet ;)

• Angel00

Nej, du måste inte deklarera försäljning, privat sådan, på blocket etc om du inte gör det regelbundet och överstiger ett belopp som Skatteverket har satt.

Säljer du saker på blocket som ingår i ditt företag eller liknande är det en annan historia. Då måste det tyvärr redovisas.

Svar på tråden Sälja saker utan företag