• Anonym (Ts)

Taskigt läge.

Kan väl börja med att säga att det säkert finns flera andra trådar om liknande, men det känns skönt att kunna ventilera sig litegrann. Jag och min fru träffades för snart 13 år sen. Har väl haft både medvind och motvind precis som alla andra har det. Vi är runt 30 båda två och har 2 barn, 8 och 4 år gamla. Nu till problemet. Jag har alltid haft en jämn sexlust, ganska så hög om jag själv får säga det. Frun har haft hög sexlust till och från men de senaste åren så har det varit total torka. Om vi har sex en gång i månaden så är det sensation. Och då är det ALLTID jag som tar initiativHon har helt slutat att ta initiativ till sex. Jag tillfredställer henne oralt varenda gång, gärna mer än en gång. Hon älskar det och jag älskar att ge henne njutning. Jag har fått oralsex av henne ungefär 3 ggr dom senaste 3 åren. Hon bryr sig liksom inte om att tillfredställa mig längre. Och det tycker jag att man gör i ett förhållande. Jag vet om att folk kommer att säga att det är mitt eget ansvar att se till att bli tillfredställd men hur kul och bra känns det att få runka själv efteråt i duschen? För att man ska få komma alls. Man känner sig ratad och ganska så värdelös. Jag har påpekat detta flertalet gånger för henne men hon tycker bara att jag tjatar om det. Hon säger att hon inte har samma lust och om det "är så viktigt för mig så kan jag ju runka i duschen då ju". Hon har alltid en ursäkt på lager. " Jag är trött, jag har ont i magen, jag har stressat hela dagen på jobbet, barnen kanske vaknar".... Jag försöker verkligen få henne att inse att det faktiskt börjar tära på vårt förhållande. Jag får ingen sexuell bekräftelse av henne. Har nog aldrig nånsin fått ett sexigt sms eller en sexig bild skickad via mms. Och det har jag bett henne om, flera gånger. Förklarat hur mycket jag hade uppskattat det. Vi kramas och gosar varenda kväll men det ersätter inte sex. Inte för mig. Ja, vad gör man i en sån här situation? Jag har försökt prata med henne och påpeka att det är ett ENORMT problem för mig, men hon rycker mest på axlarna och anser att det är mitt problem isåfall. Känns hopplöst.

• Svar på tråden Taskigt läge.
  • johndoe1971
    Anonym (Ts) skrev 2014-03-25 11:27:10 följande:

Det har jag med funderat över men jag är väldigt aktiv med diverse grejer. Springer 3-4km 4 gånger i veckan och tränar lite styrka på det. Frun tränar med 2-3 gånger i veckan. Jag köper blommor och överraskar med middagar emellanåt. Kanske inte bjuder ut på den dyraste restaurangen varenda fredag men jag gör absolut saker för henne. Säger flera gånger om dagen hur mycket jag älskar henne och hur mycket hon tänder mig fortfarande. Ger henne komplimanger för allt, inte bara med anspelningar på sex.
    Kan lova att det inte är det dyraste som är det bästa... En korg med lite småplock, en tapasdag på en filt med lite rött kan öppna dom svåraste musslorna! ;)

Men det ser ut som om du har en svår nöt att knäck, tyvärr är det frugan som sitter inne med svaret!
  • Balrog

Hitta på lite grejer själva och tillsammans som bryter av rutinerna och vardagen.
    Börja träna om du inte gör det redan eller något annat som du gillar, så ni kommer ifrån varandra nån timma då och då.

Ta upp framtiden tillsammans och skapa en plan för er och er familj...sluta vara bara mamma och pappa och se er även som man och kvinna igen.

Var envis och ha ett gott syfte för relationen...utgå ifrån dig själv och vad du känner och tycker.

Det ÄR svårt att sätta sig in i någon annans situation och få förståelse och det gäller åt båda hållen...men din partner har ju haft lust i perioder, så det finns ju vissa förutsättningar ändå.

Tröttheten är ett gissel för lusten...jag har sett det och insett det själv...vi är olika och påverkas och låter oss påverkas olika mkt av olika saker, så är det bara...vad kan du göra för att finnas där och ev "avlasta" och vad kan din partner göra som du ser det för att orka mer eller återfå sin lust.

• Anonym (Ts)
    Anonym (ung kille) skrev 2014-03-25 11:30:21 följande:
    Ja det där med att hon tycker att det är ditt problem tycker jag låter helt galet sjukt? Hur kan man säga att man älskar någon medans man inte vill TILLFREDSSTÄLLA (som nästan är det viktigaste i ett föehållande) sin partner?? Somsagt, en tumregel : Är inte sexet bra så är inte förhållandet bra heller... Säger jag som inte riktigt själv är nöjd! Usch fy på mig! Men men!

Ja jag vet. Det har jag sagt till frun med. Att när sexet är bra så funkar i princip allt annat bättre också. Det går verkligen mig nerverna av att behöva gå utan sex när man själv inte vill nåt annat än att ha just sex. Och jag vill inte ha sex med andra. Det är min fru jag vill ha, det är henne jag älskar och åtrår. Och självklart vill jag att hon ska åtrå mig på samma vis.
  • Anonym (Ts)
    Balrog skrev 2014-03-25 11:36:05 följande:
    Hitta på lite grejer själva och tillsammans som bryter av rutinerna och vardagen.

Börja träna om du inte gör det redan eller något annat som du gillar, så ni kommer ifrån varandra nån timma då och då.

Ta upp framtiden tillsammans och skapa en plan för er och er familj...sluta vara bara mamma och pappa och se er även som man och kvinna igen.

Var envis och ha ett gott syfte för relationen...utgå ifrån dig själv och vad du känner och tycker.

Det ÄR svårt att sätta sig in i någon annans situation och få förståelse och det gäller åt båda hållen...men din partner har ju haft lust i perioder, så det finns ju vissa förutsättningar ändå.

Tröttheten är ett gissel för lusten...jag har sett det och insett det själv...vi är olika och påverkas och låter oss påverkas olika mkt av olika saker, så är det bara...vad kan du göra för att finnas där och ev "avlasta" och vad kan din partner göra som du ser det för att orka mer eller återfå sin lust.

Ja det här med att hitta på saker själv har vi börjat med. Som sagt tränar vi en del båda två och jag har även andra hobbies som jag gör utanför hemmet, så att säga. Och här hemma är det faktiskt jag som tar det mesta med barn och hushåll. Frun jobbar väldigt olika tider alltid så ofta tar jag barnen och sysslorna här hemma efter jobbet. Men det gör inte mig nåt, absolut inte. Älskar barnen av hela mitt hjärta och tillbringar så mycket tid som möjligt med dom.
  • Anonym (Ts)

Förr har jag även överraskat och köpt sexiga underkläder och sexleksaker till oss. Men det används en gång sen ligger det i en låda och skräpar, typ. När jag frågar om det så säger hon att "hon gillar bara vanligt sex." Så att försöka krydda sexlivet lite med sexiga underkläder och en vibrator ska tydligen få en att känna sig pervers. Mindre kul.

• Anonym (Fru)

Tänkte bara dela min erfarenhet dåden låter väldigt likvärdig med er, ts. Jag har en väldigt låg sexdrift. Skulle nog kunna klara mig helt utan faktiskt. Så har det ju självklart inte alltid varit, men efter massor av år tillsammans, två barn, vardag, osv då får sexet gärna stå åt sidan enligt mig! Jag orkade inte, barnen kunde vakna, allt var alltid likadant (och jag tog inte heller initiativ till att ändra!) MEN nu är jag gravid och skulle kunna vara som en duracellkanin i sängen! MEN då har maken SÅ mycket på jobbet att han håller på att gå under! därför är det tyvärr lika illa nu, men inte från mitt håll. Jag har tyvärr redan börjat fundera på hur det ska bli sen, sådär från sommaren och framåt. Antagligen kommer jag gå tillbaka till mitt "gamla vanliga" och det känns inte bra, då jag nu verkligen vet känslan av att vara den som SÅ gärna vill, men inte får med partnern. "Fy vad jag måste vara äcklig" eller liknande, kommer upp konstant! Du kanske kan föreslå henne att ni INTE ska ha sex på X antal veckor. Lite omvänd psykologi.. Kan funka, men klart, så kan man inte hålla på året runt! :/

• Balrog
    Anonym (Ts) skrev 2014-03-25 11:42:52 följande:

Ja det här med att hitta på saker själv har vi börjat med. Som sagt tränar vi en del båda två och jag har även andra hobbies som jag gör utanför hemmet, så att säga. Och här hemma är det faktiskt jag som tar det mesta med barn och hushåll. Frun jobbar väldigt olika tider alltid så ofta tar jag barnen och sysslorna här hemma efter jobbet. Men det gör inte mig nåt, absolut inte. Älskar barnen av hela mitt hjärta och tillbringar så mycket tid som möjligt med dom.
    Ja, nä hushållssysslor och sådant tror jag inte gör att någon lust kommer tillbaka...utgår ifrån att man hjälps åt med sådant...men det kan ju finnas andra saker som du inte ser menar jag eller som din partner inte uttalat.

Krävs ju en dialog och bra utbyte i kommunikationen för att lösa upp sådant här anser jag...och det tror jag även din partner är relativt medveten om...frågan är bara vart skon klämmer!?...inte alltid så lätt att veta själv heller.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Fru) skrev 2014-03-25 11:49:54 följande:
    Tänkte bara dela min erfarenhet dåden låter väldigt likvärdig med er, ts. Jag har en väldigt låg sexdrift. Skulle nog kunna klara mig helt utan faktiskt. Så har det ju självklart inte alltid varit, men efter massor av år tillsammans, två barn, vardag, osv då får sexet gärna stå åt sidan enligt mig! Jag orkade inte, barnen kunde vakna, allt var alltid likadant (och jag tog inte heller initiativ till att ändra!) MEN nu är jag gravid och skulle kunna vara som en duracellkanin i sängen! MEN då har maken SÅ mycket på jobbet att han håller på att gå under! därför är det tyvärr lika illa nu, men inte från mitt håll. Jag har tyvärr redan börjat fundera på hur det ska bli sen, sådär från sommaren och framåt. Antagligen kommer jag gå tillbaka till mitt "gamla vanliga" och det känns inte bra, då jag nu verkligen vet känslan av att vara den som SÅ gärna vill, men inte får med partnern. "Fy vad jag måste vara äcklig" eller liknande, kommer upp konstant! Du kanske kan föreslå henne att ni INTE ska ha sex på X antal veckor. Lite omvänd psykologi.. Kan funka, men klart, så kan man inte hålla på året runt! :/

Ja det är verkligen en ond cirkel man hamnar i. Jag är rädd att det ska sluta med att min sexlust försvinner med till sist. Och då går vi här som ett par goda vänner, inget annat. Och det skrämmer mig.
  • Anonym (Ts)
    Balrog skrev 2014-03-25 11:50:42 följande:
    Ja, nä hushållssysslor och sådant tror jag inte gör att någon lust kommer tillbaka...utgår ifrån att man hjälps åt med sådant...men det kan ju finnas andra saker som du inte ser menar jag eller som din partner inte uttalat.

Krävs ju en dialog och bra utbyte i kommunikationen för att lösa upp sådant här anser jag...och det tror jag även din partner är relativt medveten om...frågan är bara vart skon klämmer!?...inte alltid så lätt att veta själv heller.

Jag vet om att hon har extremt svårt att erkänna saker. Oavsett om det är "fel" eller ej. Och ska man nu säga att det är nån av oss som inte har tagit tag i detta så är det hon, faktiskt. Det är antagligen därför som hon blir som en mussla när detta kommer på tal.
  • Rosemary

Håller med Balrog om detta med kommunikationen! Jätteviktigt. Jag tror att det finns en anledning någonstans till din frus ovilja, TS, och att det gäller för er att hitta den. 

Vad gäller detta med att kommunicera – jag talar av egen erfarenhet, har varit i ett förhållande med sextrassel som aldrig löste sig – så är det svårare än man kan tro. Det kanske på ytan ser ut som att man har ett samtal om saker och ting, men i själva verket talar man förbi varandra. Du säger att du försöker tala med din fru om hur svårt du har det och hur mycket du längtar efter att ha sex med henne, men hon tycker bara att du tjatar. Ni missar något viktigt där! Hon har slutat att lyssna på dig, antagligen för att du har sagt samma sak för många gånger på samma sätt. 

Jag tror också det ligger mycket i detta med onda cirklar som Fru talar om. Så fort den ena parten i ett förhållande blir missnöjd med sexlivet upplever den andra parten det som ett krav – det gör att den andra parten får allt mindre lust medan kraven bara ökar och lusten blir allt mindre osv ...

På dina beskrivningar tycker jag det låter som att du är väldigt mån om din fru och ert förhållande, TS, och att du verkligen försöker visa det för henne också. Ändå verkar det som att du inte når fram till henne. Om ni har gått i terapi förut så kan hon ju inte vara helt emot det – skulle ni inte kunna testa det igen för att prata om ert sexliv?

• Anonym (Ts)
    Rosemary skrev 2014-03-27 09:38:10 följande:
    Håller med Balrog om detta med kommunikationen! Jätteviktigt. Jag tror att det finns en anledning någonstans till din frus ovilja, TS, och att det gäller för er att hitta den. 

Vad gäller detta med att kommunicera ? jag talar av egen erfarenhet, har varit i ett förhållande med sextrassel som aldrig löste sig ? så är det svårare än man kan tro. Det kanske på ytan ser ut som att man har ett samtal om saker och ting, men i själva verket talar man förbi varandra. Du säger att du försöker tala med din fru om hur svårt du har det och hur mycket du längtar efter att ha sex med henne, men hon tycker bara att du tjatar. Ni missar något viktigt där! Hon har slutat att lyssna på dig, antagligen för att du har sagt samma sak för många gånger på samma sätt. 

Jag tror också det ligger mycket i detta med onda cirklar som Fru talar om. Så fort den ena parten i ett förhållande blir missnöjd med sexlivet upplever den andra parten det som ett krav ? det gör att den andra parten får allt mindre lust medan kraven bara ökar och lusten blir allt mindre osv ...

På dina beskrivningar tycker jag det låter som att du är väldigt mån om din fru och ert förhållande, TS, och att du verkligen försöker visa det för henne också. Ändå verkar det som att du inte når fram till henne. Om ni har gått i terapi förut så kan hon ju inte vara helt emot det ? skulle ni inte kunna testa det igen för att prata om ert sexliv?

Jag har pratat med min fru om detta, igen. Fast denna gången frågade jag henne om hon inte saknade sexet och intimiteten mellan oss. Och det sa hon att hon faktiskt gjorde. Hon sa att det bara har gått av farten och i all vardag har man kanske prioriterat fel. Vi kom överens om att hädanefter så stänger vi av telefoner och tv på kvällarna och ägnar oss åt varandra. Känns som att det kanske kan vara ett steg i rätt riktning. En början på en förändring i alla fall.
  • Ascendere

Jag tror att ni behöver få in lite spänning i äktenskapet, de  flesta kvinnors sexualitet väcks av osäkerhet, spänning, och avundsjuka. 
    Jag tycker inte att du ska vara otrogen men om du helt öppet börjar skaffa kvinnliga bekanta som ser bra ut och får dig att må bra kan det nog hjälpa. Gå en kurs med många kvinnor till exempel.

Men alla är ju olika, dessa råd är  baserade på min egen erfarenhet.
    Boktips: "Mating in captivity" 

• Balrog
    Ascendere skrev 2014-03-27 10:06:53 följande:
    Jag tror att ni behöver få in lite spänning i äktenskapet, de  flesta kvinnors sexualitet väcks av osäkerhet, spänning, och avundsjuka. 
    Jag tycker inte att du ska vara otrogen men om du helt öppet börjar skaffa kvinnliga bekanta som ser bra ut och får dig att må bra kan det nog hjälpa. Gå en kurs med många kvinnor till exempel.

Men alla är ju olika, dessa råd är  baserade på min egen erfarenhet.
    Boktips: "Mating in captivity" 
    Håller med dig om lite mer spänning i äktenskapet, men att frambringa osäkerhet och avundsjuka blir nog mindre bra. Men visst är det ett litet dilemma med att ta varandra för givet. Jag tror det handlar mkt om att se varandra som man och kvinna och inte bara som mamma och pappa...hitta tillbaka igen även om det låter lite väl klyschingt.
  • Rosemary
    Anonym (Ts) skrev 2014-03-27 10:04:13 följande:

Jag har pratat med min fru om detta, igen. Fast denna gången frågade jag henne om hon inte saknade sexet och intimiteten mellan oss. Och det sa hon att hon faktiskt gjorde. Hon sa att det bara har gått av farten och i all vardag har man kanske prioriterat fel. Vi kom överens om att hädanefter så stänger vi av telefoner och tv på kvällarna och ägnar oss åt varandra. Känns som att det kanske kan vara ett steg i rätt riktning. En början på en förändring i alla fall.
    Vad bra Klokt av dig att ställa den frågan, ni verkar ju kunna prata med varandra, du och din fru – och det är grunden, tror jag, för att ni ska kunna lösa det hela. Heja dig, TS, hoppas ni är på rätt väg nu!
  • Ascendere
    Balrog skrev 2014-03-27 10:11:47 följande:
    Håller med dig om lite mer spänning i äktenskapet, men att frambringa osäkerhet och avundsjuka blir nog mindre bra. Men visst är det ett litet dilemma med att ta varandra för givet. Jag tror det handlar mkt om att se varandra som man och kvinna och inte bara som mamma och pappa...hitta tillbaka igen även om det låter lite väl klyschingt.
    Nej inte avundsjuka för avundsjukans skull, men att inse att andra tycker att ens partner är attraktiv kommer i många fall att göra att man ser sin partner med nya ögon.
  • Anonym (Ts)

Att se varandra lite mer som man och fru var nåt vi pratade om med. Och man ser kanske inte varandra på det sättet när man har fått barn. Omedvetet blir man väl mamma och pappa eftersom det blir en stor omställning i livet med barn. Men vi har bestämt oss för att ta tag i detta innan det går för långt. Kändes otroligt skönt att vara på samma sida i det hela.

Även om det inte har skett några drastiska förändringar än så ser det ljust ut på horisonten för vårt sexliv.

Svar på tråden Taskigt läge.