• Anonym (undrar)

Pratar ni med er nuvarande om något ändras med barnen?

Och lever med en "ny" familj. 

Hur kommunicerar ni med er nya? Pratar ni om NÄR barnen ska komma och när dom ska hem? Planerar ni tillsammans?  Kommer överens om hur länge osv? 

Själv har jag både bonus och egna som jag har VV. Bonusarna kommer på lov. 
    Jag pratar ALLTID med min man om något uppstår på vår vecka med min son. Om han stannar en extra dag, om han kommer en annan tid, om vi ska byta vecka osv. 
    Trodde det var så man gjorde? Detta för att vi är vuxna och fattar därför beslut tillsammans. 
    Min make däremot anser att han inte behöver prata med mig när hans barn ska komma. Han sa det alldeles nyss: Det är ju befängt att jag ska behöva prata med min fru innan barnen kommer! 

Är det jag som har fel? Ska man inte prata och komma fram till saker tillsammans i ett förhållande/äktenskap? 

• Svar på tråden Pratar ni med er nuvarande om något ändras med barnen?
  • Anonym (.....)
    sextiotalist skrev 2014-03-28 08:31:33 följande:
    Min sambos barn kunde inte träna varje helg, det var ibland andra saker som var viktigare. Så svaret på din fråga, hos oss så fick även barn avstå från saker.
    Men du kanske tycker det var rimligt att vi sa nej till en tillställning för att en hade en tävling
    Men jag avser inte fokus, utan att det är frågan om att ge och ta.
    Personligen så är jag väldigt emot att man har aktiviteter som gör att resten av familjen begränsas.
    Själv är jag emot att barn inte får utveckla sina talanger och intressen. Vad trist landet hade varit om Foppa hade nekats att spela hockey, om Veronica Maggio hade nekats hålla på med sin musik och om Malin Bayard inte hade fått rida, för att det skulle begänsa familjen.... *kräks lite*
  • sextiotalist
    Anonym (.....) skrev 2014-03-28 08:36:13 följande:
    Själv är jag emot att barn inte får utveckla sina talanger och intressen. Vad trist landet hade varit om Foppa hade nekats att spela hockey, om Veronica Maggio hade nekats hålla på med sin musik och om Malin Bayard inte hade fått rida, för att det skulle begänsa familjen.... *kräks lite*
    Skrev jag neka, jag skrev styra.
    Nåja, jag är ingen sportfantast, så för mig är det totalt ointressant om vi har sportess eller inte.
    Självklart ska barn få utveckla sina intressen, men inte så att andra måste få stå tillbaka.

Här hemma har skolan alltid fått gå före allting, det har varit det viktigaste. Idrotten och annat har varit (sambons ena barn idrottade, ingen annan) och förblivit en hobby.
  • Lilje

När det gäller att prata med partnern, beror det ju på vad ni lägger i det. Visst ska man berätta hur saker är planerat, men jag anser inte att man ska fråga om lov innan man avgör när barnen ska få komma hem eller hur länge dom ska få stanna. Känns dom det kan vara där ni missförstår varann. Han uppfattade antagligen att TS vill vara med och avgöra när hans barn får komma, och det har hon inget med. Men visst ska han informera henne.

• Anonym (.....)
    sextiotalist skrev 2014-03-28 08:41:00 följande:
    Nåja, jag är ingen sportfantast, så för mig är det totalt ointressant om vi har sportess eller inte.
    Självklart ska barn få utveckla sina intressen, men inte så att andra måste få stå tillbaka.

Här hemma har skolan alltid fått gå före allting, det har varit det viktigaste. Idrotten och annat har varit (sambons ena barn idrottade, ingen annan) och förblivit en hobby.
    Samma sak...

Så dina intressen har styrt ditt barns möjligheter? Trist inställning tycker jag. Mina barn har varit fria att testa olika saker och jag har absolut engagerat mig i deras olika aktiviteter, och även om jag inte var intresserad av t.ex fotboll från början, så blev det kul när barnen spelade. Jag hade aldrig velat begränsa mina barn på det sätt som du beskriver att du gjort.

Vi har inte försakat läxor och skolarbete bara för att barnen har haft en aktiv fritid. Det är inga motsättningar mellan t.ex ishockey och att vara duktig i skolan och få bra betyg.
  • Lillusen
    Lilje skrev 2014-03-28 08:46:27 följande:
    När det gäller att prata med partnern, beror det ju på vad ni lägger i det. Visst ska man berätta hur saker är planerat, men jag anser inte att man ska fråga om lov innan man avgör när barnen ska få komma hem eller hur länge dom ska få stanna. Känns dom det kan vara där ni missförstår varann. Han uppfattade antagligen att TS vill vara med och avgöra när hans barn får komma, och det har hon inget med. Men visst ska han informera henne.
  • Anonym (MrsC)
    sextiotalist skrev 2014-03-28 08:41:00 följande:

Samma här. Självklart får barnen utveckla sina intressen men inte till varje pris.
    Vi anser också att skolan är det viktigaste. Trots flera idrottande barn i familjen.
  • Anonym (.....)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-03-28 09:16:37 följande:

Samma här. Självklart får barnen utveckla sina intressen men inte till varje pris.
    Vi anser också att skolan är det viktigaste. Trots flera idrottande barn i familjen.
    Och hade du läst så hade du sett att skolan är prio ett även här, med bra resultat,trots ridning, hockey och fotboll. Men det är lätt att missa vad folk skriver märker jag.
  • Anonym (MrsC)
    Anonym (.....) skrev 2014-03-28 09:21:54 följande:
    Och hade du läst så hade du sett att skolan är prio ett även här, med bra resultat,trots ridning, hockey och fotboll. Men det är lätt att missa vad folk skriver märker jag.

Jag läste inlägget från Sextiotalist och svarade på det, att även vi prioriterar skolan högst trots flera idrottande barn i familjen.
  • Anonym (.....)
    Anonym (MrsC) skrev 2014-03-28 09:52:56 följande:

Jag läste inlägget från Sextiotalist och svarade på det, att även vi prioriterar skolan högst trots flera idrottande barn i familjen.
    Hennes svar till mig menar du? Okej, klart att det lätt blir tokigt när man lägger sig i en diskussion och inte har läst allt. :)
  • Anonym (hm)

Klart att man diskuterar uppenbara förändringar. Ex. om din pratat med barnen och vet att de ska komma ett par dagar tidigare tycker jag det är självklart att man informerar om det. Extra mat osv. kanske behöver inhandlas. Men om han barn däremot ringer samma dag och frågar om de får komma och han inte hinner/glömmer bort att meddela dig tycker jag inte det är en stor grej heller. Barnen ska ju alltid känna sig välkomna såklart, det är ju deras hem också.

Sedan ska ju ingen av er behöva fråga om LOV, man kan informera däremot.

• Anonym (MrsC)
    Anonym (.....) skrev 2014-03-28 09:57:07 följande:
    Hennes svar till mig menar du? Okej, klart att det lätt blir tokigt när man lägger sig i en diskussion och inte har läst allt. :)

Nej jag läste inte dina följdsvar på hennes svar till dig, det stämmer. Jag läste fram till det inlägget som jag svarade på innan jag svarade.
    Och mitt svar var på Sextiotalists inlägg och jag anser inte att det blev tokigt alls men jag förstår att du gör det.

Jag ber om ursäkt om du menar att jag "lägger mig i" din och Sextiotalists diskussion när jag kommenterar ett av hennes inlägg!

Suck.
Svar på tråden Pratar ni med er nuvarande om något ändras med barnen?