• Anonym (Plastmamma)

Plastdottern flyttade ut pga av mig?!

Har varit ihop med min sambo i snart 6 år, han har 2 barn båda i tonåren sedan tidigare och vi har en gemensam. Nu är det så att den äldsta har flyttat ut för att hon inte står ut med mig?! Hon har pms dagligen, o vi hemma måste gå på tå för att inte få henne att bli arg, säger man till henne om något får hon utbrott och springer till sitt rum och slänger igen dörren. nu är det så att vi rök ihop ordentligen häromdagen och där jag kallade henne för skitunge som är så jävla bortskämd(pappan gör hennes sysslor-för att ja inte ska hacka på henne och morsan som nyligen bestämt sig för att bli mamma och va mer aktiv i hennes liv köper henne allt hon vill ha). Jag har lärt henne allt hon kan.. alllt från att sköta sin egen hygien till att laga egen mat. Hon har alltid varit min favorit bland plastbarnen men nu när jag får skulden för allt- hatar jag henne! Jag o pappan funderar på att bli särbo men vill inte att min lilla ska vara varannanvecka barn. + att pmsbarnet fortfarande liten och hon kan inte bestämma själv! Man kan inte bara rymma från problem har jag sagt till pappan, har vi problem-jag o pms barnet så ska vi väl lösa d? Hon ska såklart inte få all skuld utan jag måste väl ha gjort nåt för att hon flyttade men vägrar säga vad vilket gör mig sååå frustrerad! Jag har växt upp i en familj där man säger va man tycker på ett bra sätt - behandla andra som man själv vill bli behandlad. Va ska jag göra nu? känns som att jag förstör hela familjen och min sambo säger att han kommer att förlora sin dotter vilket han inte kommer att göra om han tar tag i saken. Han borde ju ha tagit tag i saken tidigare?!?

va tycker ni? jag är så desperat och vill lappa ihop familjen för alls skull!

• Svar på tråden Plastdottern flyttade ut pga av mig?!
  • Anonym (hmm 2)
    Pirum skrev 2014-03-25 16:41:25 följande:
    Behandla andra som du själv vill bli behandlad skriver du. Vill du bli kallad bortskämd skitunge och pms-barn?

Jag förstår att man kan bli väldigt arg på en tonåring, jag var själv expert på att provocera fram en reaktion från mina föräldrar när jag var tonåring, men är man den vuxne i konflikten har man ett mycket större ansvar än tonåringen för hur konflikten sköts. Man kan helt enkelt inte börja skrika och säga saker som skitunge. Jag tänker att man som vuxen agerar praktiskt exempel på konflikthantering och att barnen/tonåringarna tar efter oss. Ju mer man tillåter sig själv att vara otrevlig, desto mer otrevlig kommer tonåringen vara.
  • Anonym (Bonusmamma)

Möt henne, låt henne förklara och förklara dig.. Kalla henne inget dumt och bli inte arg! Att prata i lugn och ro är mer värt än att bara bli osams för då blir båda arga! Jag håller verkligen tummarna för dig.. Följer dig gärna om hur det går! Har själv ett bonusbarn men han är fortfarande väldigt liten än..

• Anonym (hmm 2)

"Plastdotter" - varför väljer man att kalla sin partners dotter för det? I mina öron låter det inte riktigt klokt. Gråter

• Lillusen

Spännande, jag verkar vara den enda som "hör" din goda intution bakom dina klumpigt valda ord. Men det beror nog på att din bonusdotter påminner mycket om ett av mina barn och relationen mellan min sambo och henne. Vad du än gör så börja med att be om ursäkt till henne och sen prata med henne om vad hon reagerar på och varför du blev så upprörd.

• sextiotalist
    Lillusen skrev 2014-03-27 06:58:10 följande:
    Spännande, jag verkar vara den enda som "hör" din goda intution bakom dina klumpigt valda ord. Men det beror nog på att din bonusdotter påminner mycket om ett av mina barn och relationen mellan min sambo och henne. Vad du än gör så börja med att be om ursäkt till henne och sen prata med henne om vad hon reagerar på och varför du blev så upprörd.
    Även jag hörde detta, så vi var två
  • The past is now
    Lillusen skrev 2014-03-27 06:58:10 följande:
    Spännande, jag verkar vara den enda som "hör" din goda intution bakom dina klumpigt valda ord. Men det beror nog på att din bonusdotter påminner mycket om ett av mina barn och relationen mellan min sambo och henne. Vad du än gör så börja med att be om ursäkt till henne och sen prata med henne om vad hon reagerar på och varför du blev så upprörd

Dock hatar jag ordet plastdotter, plastpapa osv..vaddå PLAST?
  • Lillusen
    The past is now skrev 2014-03-27 07:47:08 följande:

Dock hatar jag ordet plastdotter, plastpapa osv..vaddå PLAST
    Kan hålla med, men har förstått att det är en vanlig benämning främst från ungdomar.
  • Lillusen
    Lillusen skrev 2014-03-27 10:43:23 följande:
    Kan hålla med, men har förstått att det är en vanlig benämning främst från ungdomar.
    Och DÄR kände jag mig plötsligt som en gammal tant 
  • sextiotalist
    Lillusen skrev 2014-03-27 10:44:27 följande:
    Och DÄR kände jag mig plötsligt som en gammal tant 

Nåja, så gammal är du väl ändå inte, jag hörde det första gången innan jag själv fick barn.
  • asta66
    sextiotalist skrev 2014-03-25 13:48:09 följande:
    Oj vilken tråkig situation som det har uppstått, en tonåring i sin värsta pubertet (nej, så unga personer har inte PMS, det är troligen vanliga tonårshormoner som stormar och kanske lite häftigare kring mens) och en rejäl konflikt på det.

Nu får ni båda andas på varsitt håll. sedan får ni försöka mötas igen, låt henne förklara (utan att avbryta) vad hon känner, tänker och tycker och sedan får du tala om vad du tänker, känner och tycker. Men nu är det som du ska vara vuxen. Dvs inte anklaga henne för att göra fel utan mer "när vi har dessa bråk, så blir jag så ledsen, för jag tycker om dig, men blir så frustrerad när jag inte når fram"

Se det som en rejäl tonårskonflikt och det kommer komma flera. Om jag förstått så har ni en bra relation i grunden, men blivit fel

Jag lovar, det är inte bara en tonårsmamma som kommer känna igen sig, tonåren är inte alltid lätt, varken för den omgivande vuxenvärlden eller för tonåringen själv och jag lovar, det har funnits flera tillfällen där jag letat efter ångerkvittot när det gäller min egen tonåring
    Är det bara jag som tycker att man ska ta konflikter med sina tonåringar. Inte tassa på tå och passa upp dem. Hur ska de annars klara sig själva.
  • Anonym (...)

Åh guu va skönt! Det är inte din uppgift att lappa ihop familjen ts. Orka curla andras barn..

• sextiotalist
    asta66 skrev 2014-03-27 11:09:08 följande:
    Är det bara jag som tycker att man ska ta konflikter med sina tonåringar. Inte tassa på tå och passa upp dem. Hur ska de annars klara sig själva.
    Visst ska man kunna ta konflikter, men man bör välja konflikterna. I det här fallet så skulle troligen inte en konlikt leda till någon förbättring.

Jag skrev inte att hon skulla tassa på tå, men det jag skrev att hon inte skulle anklaga  flickan (alla som blir anklagade blir defensiva och då man ingenstans)

Ibland får man vara smart och smidig, ibland får man slå näven i bordet. Jag kan bli heligt förbannad på min tonåring ibland och då får han höra det, men vid andra tillfällen så vinner jag mer på att vara den smidiga och vuxna
  • asta66
    sextiotalist skrev 2014-03-27 11:18:44 följande:
    Visst ska man kunna ta konflikter, men man bör välja konflikterna. I det här fallet så skulle troligen inte en konlikt leda till någon förbättring.

Jag skrev inte att hon skulla tassa på tå, men det jag skrev att hon inte skulle anklaga  flickan (alla som blir anklagade blir defensiva och då man ingenstans)

Ibland får man vara smart och smidig, ibland får man slå näven i bordet. Jag kan bli heligt förbannad på min tonåring ibland och då får han höra det, men vid andra tillfällen så vinner jag mer på att vara den smidiga och vuxna

Så sant. Men att vara styvmamma verkar vara försåtsminerat i många fall.
Svar på tråden Plastdottern flyttade ut pga av mig?!