Uppfostrar du ditt/dina barn efter samhällets normer eller efter barnet/barnen som person? *
Jag uppfostrar mitt/mina barn efter typiska flickor och pojknormer Jag uppfostrar mina barn efter hur det är som person och normerna påverkar inte mig Jag ser mitt barn som individ men påverkas av normer omedvetet
Huruvida man påverkas omedvetet eller inte kan man inte avgöra själv. För kan man avgöra själv att man påverkats då är det inte längre omedvetet. Dessutom så ser nog även de föräldrar som uppfostrar sina barn efter typiska flick/pojknormer sina barn som individer.
Vill du som förälder att ditt barn ska ha den typiska könsrollen? *
t.ex. flickor ska ha rosa och dansa medans pojkar ska ha blått och spela fotboll.
Ja Nej Spelar ingen roll bara mitt barn är sig själv
Min pojke behöver inte gilla blått, men jag ser helst att han har en annan favoritfärg än rosa, för att det är enklast så.
Låter du som förälder ditt barn utöva det hobbys som ditt barn vill eller försöker du att få hon/han att delta i vissa specifika? *
Jag stötar mitt/mina barn i allt de gör. Jag väljer vad de ska göra Jag tänker försöka få mitt/mina barn att utföra en specifik hobby men om de inte vill så slippa de. Övrigt:
Det är väl mycket en åldersfråga. Barn under 7 väljer väl ofta inte idrott själva då de inte känner till utbudet.
er du ditt barn som flicka/pojk eller endast en enskild individ? *
Man föds till ett kön och det är det man är Alla är vi olika oberoende om man är flicka eller pojke Vi är inte han eller hon vi alla hen Övrigt:
Rent fysiologiskt föds man ett kön och det är man. Däremot tror jag inte på fotbollsspelar-genen finns.
Annser du att flickor och pojkar är olika i grunden? *
t.ex. flickor leker frivilligt med dockor och pojkar med bilar.
Såklart, vi har olika gener och anlag beroende på kön Nej, vårt kön har ingen påverkan på hur vi blir Övrigt:
Vi har olika gener. Men jag tror samhällsnormer styr mer än gener i många fall.