• Anonym (Usch&tvi)

Rökande föräldrar borde få sina barn omhändertagna...

Nu kommer jag säkerligen få skit så det sjunger om det så bring it on...
    Men jag måste helt enkelt bara få spy ut lite galla innan jag bokstavligen kräks över min granne...

Ensamstående singelmorsa med tre ungar ifrån 1,5-8 år..
    Ålder runt 23-27 och givetvis ingen större utbildning i bagaget.
    Rejält blonderat hår och diverse kroppsutsmyckningar överallt och röker..

Går med barnet i famnen och röker
    Går och drar barnvagnen och röker
    Åker och hämtar barn med bilen och hoppar in med stänga rutor och en cigg i munnen
    Kommer tillbaka med barn i bilen och en cigg i munnen
    Röker inomhus ofta och överallt i bostaden (är för kallt och gå ut på vår, höst och vinter)
    Barnen luktar..
    När människan använt tvättstugan så känner man det direkt, torktumlare och torkrum stinker rök

Har mött människan flera gånger och hon stinker... Det är så förbannat vidrigt..
    Man kräks ju lite i munnen varje gång man möter människan..

På håll ser hon faktiskt ganska snygg och välvårdad ut, men så fort man kommer inom en radie på 3 meter så stinker det så man vill spy.. Hur kan man vara så satans jävla äcklig? Det är ju så otroligt vidrigt!

Jag tycker ju att både förskola och skola borde reagera? Synd att man inte kan socanmäla dessa föräldrar...

Folk som öppet använder sånt skit och frivilligt förpestar sina barns hem borde få ett rejält med stryk..

Vill folk röka så fine, förpesta er själva med skiten.. Men håll era barn borta från diverse odörer och rökmoln..
    Samma med gravida som inte slutar röka, en bitchslap är ett lindrigt straff...
    (Jag skiter i huvudtaget vad folk gör ensamma, men blanda inte in era barn i erat äckliga missbruk)

Jag förstår inte hur man kan vara så himla äcklig och oansvarig och utsätta sina egna barn för sådan skit?!
    FY FAN!

• Svar på tråden Rökande föräldrar borde få sina barn omhändertagna...
  • elyse

Det tar tid innan barn förstår att de kanske luktar rök. Men det är givetvis väldigt ledsamt för dem när de för första gången får höra "Du luktar rök!" av någon kompis. 

Normalt sett så är röklukt hanterbart, men rökande föräldrar kan ibland få sig en tankeställare när t.ex. personal på förskolan har astma. Detsamma gäller andra starka dofter som sköljmedel (Vilket man snabbt blir immun mot själv!). Jag har en kollega som bl.a. fått säga "Jag kan inte ta emot ditt barn i famnen för jag klarar inte att andas in ert sköljmedel" när en förälder vill att barnet ska gå från famn till famn.   

• Hesat

Rökare som tar hänsyn till sin omgivning och ex. frågar bordsgrannen på uteserveringen om det är ok att tända en cigarett har jag inget emot. Rökare som inte röker vid entréer, ventilationsintag, friskluftsintag, i busskurer, under rökförbudsskyltar etc. lika så. 

Att mötas halvvägs och visa respekt bör även ge respekt tillbaka i mitt tycke. Människor som väljer att helt köra över sin omgivning och tvinga andra att anpassa sig till sina egna ovanor, vare sig det gäller rökning, alkohol, parfymer eller något annat bör inse att det är deras eget beteende som får en del människor att behandla dem likadant tillbaka.

Det finns rökare som kräver acceptans, respekt och hänsyn fastän de inte ger det till sin omgivning. Det är dessa rökare som i mitt tycke skapat denna "hetsjakt" och krav på totalförbud. 

Synd att deras beteende går ut över de som faktiskt visar hänsyn.

• Anonym (aj)
    Hesat skrev 2014-03-27 15:54:59 följande:
    Rökare som tar hänsyn till sin omgivning och ex. frågar bordsgrannen på uteserveringen om det är ok att tända en cigarett har jag inget emot. Rökare som inte röker vid entréer, ventilationsintag, friskluftsintag, i busskurer, under rökförbudsskyltar etc. lika så. 

Att mötas halvvägs och visa respekt bör även ge respekt tillbaka i mitt tycke. Människor som väljer att helt köra över sin omgivning och tvinga andra att anpassa sig till sina egna ovanor, vare sig det gäller rökning, alkohol, parfymer eller något annat bör inse att det är deras eget beteende som får en del människor att behandla dem likadant tillbaka.

Det finns rökare som kräver acceptans, respekt och hänsyn fastän de inte ger det till sin omgivning. Det är dessa rökare som i mitt tycke skapat denna "hetsjakt" och krav på totalförbud. 

Synd att deras beteende går ut över de som faktiskt visar hänsyn.
    Jag är rökare och försöker på alla sätt ta hänsyn till er som är förståndigare än jag. En dag ska jag också bli förståndig. Har inga barn, tack och lov, så jag hoppas att det är OK om jag får dö i frid, den dag det är min tur.
  • DickRex
    Anonym (Usch&tvi) skrev 2014-03-25 21:35:48 följande:

Nu kommer jag säkerligen få skit så det sjunger om det så bring it on...
    Men jag måste helt enkelt bara få spy ut lite galla innan jag bokstavligen kräks över min granne...

Ensamstående singelmorsa med tre ungar ifrån 1,5-8 år..
    Ålder runt 23-27 och givetvis ingen större utbildning i bagaget.
    Rejält blonderat hår och diverse kroppsutsmyckningar överallt och röker..

Går med barnet i famnen och röker
    Går och drar barnvagnen och röker
    Åker och hämtar barn med bilen och hoppar in med stänga rutor och en cigg i munnen
    Kommer tillbaka med barn i bilen och en cigg i munnen
    Röker inomhus ofta och överallt i bostaden (är för kallt och gå ut på vår, höst och vinter)
    Barnen luktar..
    När människan använt tvättstugan så känner man det direkt, torktumlare och torkrum stinker rök

Har mött människan flera gånger och hon stinker... Det är så förbannat vidrigt..
    Man kräks ju lite i munnen varje gång man möter människan..

På håll ser hon faktiskt ganska snygg och välvårdad ut, men så fort man kommer inom en radie på 3 meter så stinker det så man vill spy.. Hur kan man vara så satans jävla äcklig? Det är ju så otroligt vidrigt!

Jag tycker ju att både förskola och skola borde reagera? Synd att man inte kan socanmäla dessa föräldrar...

Folk som öppet använder sånt skit och frivilligt förpestar sina barns hem borde få ett rejält med stryk..

Vill folk röka så fine, förpesta er själva med skiten.. Men håll era barn borta från diverse odörer och rökmoln..
    Samma med gravida som inte slutar röka, en bitchslap är ett lindrigt straff...
    (Jag skiter i huvudtaget vad folk gör ensamma, men blanda inte in era barn i erat äckliga missbruk)

Jag förstår inte hur man kan vara så himla äcklig och oansvarig och utsätta sina egna barn för sådan skit?!
    FY FAN! 

Nu har den ju sovit ett tag den här tråden, men va fan...

Lustigt att inte någon svarande tog upp det där med att vara förebild. Barn lär sig av sina förebilder att prata (utan att föräldrar "lär ut" så himla aktivt). Många förvånas och gläds när de ser att barnen har lärt sig (på något underligt vis) att skämmas då de gjort något dumt. Vad säger oss detta?

Jo, om man är en rökande förälder så lär man sina barn att rökning är en vuxengrej som barn kan ta till när de står i begrepp att lämna barnaåren och träda in i vuxenlivet. Ett barn är inte fritt att välja språk, föräldrar eller rökning (om föräldrarna röker). Rökande föräldrar borde inte bara straffas för att de eventuellt förgiftar barn, utan för att de inte tar sitt ansvar, utan istället bara tänker på sitt missbruk. Rökande föräldrar är inte bara äckliga, de är IQ-befriade och ansvarslösa och borde inte få behålla sina barn.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Anonym (fördomar)

Vart finns dessa perfekta mäniskor som ska ta hand om dessa barn. Vuxna som aldrig gör något som är fel nykterister vältränade som tränar rätt så inga skador uppstår.Högutbildade som alltid äter rätt har en rätt inställning till fritidsliv , vad nu det är samtidigt bli föräldrar till våra barn som vi vanliga med fel och brister skaffat.Låter som det vore dags med tvångskastrening , varför ska någon sysla med sex utan blivigt godkänd av den perfekta människan . Vem nu det är .

• DickRex
    Anonym (fördomar) skrev 2015-01-13 08:45:22 följande:

Vart finns dessa perfekta mäniskor som ska ta hand om dessa barn. Vuxna som aldrig gör något som är fel nykterister vältränade som tränar rätt så inga skador uppstår.Högutbildade som alltid äter rätt har en rätt inställning till fritidsliv , vad nu det är samtidigt bli föräldrar till våra barn som vi vanliga med fel och brister skaffat.Låter som det vore dags med tvångskastrening , varför ska någon sysla med sex utan blivigt godkänd av den perfekta människan . Vem nu det är .

Nää, du har så rätt. Det finns ju så mycket annat som är fel ändå så varför ska vi ha synpunkter på något av det mest kostsamma och dödliga vi har i samhället (rökning)? Nä, släpp det där med omhändertagande av barn till missbrukande föräldrar som inte ens kan ta hand som sig själva. Individens frihet och rättighet att drabba andra ska naturligtvis värnas. ...eller inte.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • Anonym (Ouch)
    Ann Nelly skrev 2014-03-27 10:39:54 följande:
    Och de som cyklar utan cykelhjälm.
    Och de som bor i stan och släpar runt ungarna bland avgaserna varje dag.
    Och de som kör rally eller motorcross.
    Och de som äter onyttigt.
    Och de som inte motionerar.
    Och de som solar solarium.

Till alla er som klankar ner på rökare:

Snacka om att kasta sten i glashus.
    Herrejösses vad vi alla utsätter oss för faror hela tiden. Vi tar beslut varje dag som kan påverka vårt liv. Kanske skulle ingen av oss ha barn men hur skulle det bli då?
    Den perfekta människan finns INTE...istället för att döma andra hela tiden, ta hand om ert eget liv istället.

Och ja, jag har bröstcancer...hmmm måste ha gjort något fel i min livsföring..är jag en dålig mor då kanske...
    Oj, så om jag solar solarium skadar jag mina barn därhemma? Eller nej. Det är väl det som är TS poäng. Rökande föräldrar skadar sina barns hälsa.
  • Ann Nelly
    Anonym (Ouch) skrev 2015-01-13 11:37:14 följande:
    Oj, så om jag solar solarium skadar jag mina barn därhemma? Eller nej. Det är väl det som är TS poäng. Rökande föräldrar skadar sina barns hälsa.
    Du får läsa hela tråden för att förstå svaret.
    Förkortat - i detta fall var det angående att man riskerar och förkortar sitt liv..är det värt att göra det mot sina barn, göra dem föräldralösa i förtid alltså.
  • Anonym (Ouch)
    Ann Nelly skrev 2015-01-13 12:25:16 följande:
    Förkortat - i detta fall var det angående att man riskerar och förkortar sitt liv..är det värt att göra det mot sina barn, göra dem föräldralösa i förtid alltså.
    OK. Jag tror att rökning förkortar livet mycket mer än solariesolande.
  • DickRex
    Ann Nelly skrev 2015-01-13 12:25:16 följande:
    Anonym (Ouch) skrev 2015-01-13 12:57:01 följande:
    OK. Jag tror att rökning förkortar livet mycket mer än solariesolande.
    ...och sedan så är det faktiskt så att den mest avgörande faktorn, rent statistiskt, för att en ung människa ska börja röka är att hen har rökande föräldrar. Så vill man sina barn väl då är man inte en så förbannat dålig förebild.

• Lagotto

Men orka. Det är värre när det är alkolister och drogmissbrukare som får barn, speciellt när dem inte är rena ännu.

• DickRex
    Lagotto skrev 2015-01-13 13:43:33 följande:

Men orka. Det är värre när det är alkolister och drogmissbrukare som får barn, speciellt när dem inte är rena ännu.

Förklara gärna logiken i det. ...och då menar jag inte den infantila logiken som säger att vi struntar i allt som är fel så länge det finns något som är värre.
  • Zuzanne

Håller med. Rökning på icke-avsedda platser bör vara förbjudet. Att röka nära barn bör vara straffbart, skadestånd till barnet och böter.

• Anonym (Fimpen)
    Zuzanne skrev 2015-01-13 19:47:10 följande:

Håller med. Rökning på icke-avsedda platser bör vara förbjudet. Att röka nära barn bör vara straffbart, skadestånd till barnet och böter.

Förlåt, men av ren nyfikenhet:

Vad är en avsedd plats?
  • DickRex
    Anonym (Fimpen) skrev 2015-01-13 19:49:08 följande:

Vad är en avsedd plats?
    Skyltade, utom synhåll och minst 50 meter från närmsta hållplats, hus, entré eller annan plats där oskyldiga ickerökare inte ska behöva utsättas för missbrukande egoisters giftiga rök.
  • Zuzanne
    Anonym (Fimpen) skrev 2015-01-13 19:49:08 följande:

Vad är en avsedd plats?
    Platser som det bestäms är tillåtna, tex rökrutor.
  • Fröjdis

Fy fan, barnen kan ju inte värja sig från giftet. Dålig förälder som sätter sitt egen behov framför barnens

• Anonym (Fimpen)
    DickRex skrev 2015-01-13 20:18:45 följande:
    Skyltade, utom synhåll och minst 50 meter från närmsta hållplats, hus, entré eller annan plats där oskyldiga ickerökare inte ska behöva utsättas för missbrukande egoisters giftiga rök.
    Intressant.
    Hur hade du tänkt att hantera den privata äganderätten?
  • DickRex
    Anonym (Fimpen) skrev 2015-01-15 18:48:59 följande:

Intressant.

Hur hade du tänkt att hantera den privata äganderätten?

Enkelt! Allt går före rökarens rätt att sprida död och stank omkring sig. Vill inte den privata ägaren ha en "rökruta" skyltad på sin mark så slipper han.
Svar på tråden Rökande föräldrar borde få sina barn omhändertagna...