• Slns

Jobbar 100 %, har jag rätt till övertid?

Hej!

Jag har en anställning på 100 % inom vården.
    Ibland hoppar jag in extra så det blir mer än 100 % som jag jobbar.

Jag och gubben disskuterade det här att jobbar man mer än 100 % så borde väl allt som är över 100 % bli övertidsersättning?

Eller har vi tänkt fel?

Gubben jobbar inom handels, kanske skiljer det sig? Jag jobbar ju inom kommunal.

• Svar på tråden Jobbar 100 %, har jag rätt till övertid?
  • Alexi

Det beror väl på vad som står i ditt kollektivavtal/anställningsavtal, sånt regleras nog där.

• Venne

Jag jobbar 100% inom omsorgen, på en arbetsplats med kommunals avtal. Jobbar jag över så får jag automatiskt övertid. Om jag inte väljer att lägga in det som tid mot tid, vilket jag kanske gör om jag väljer att jobba när det egentligen inte är nödvändigt.

• Gladskit

Arbetar man mer än vad som är ens ordinarie arbetstid så har man rätt till ersättning enligt de flesta kollektivavtal. Däremot beror ersättningen på när i schemat den här tiden infaller.
    Upp till heltid har man rätt till fyllnad/mertid, därefter blir det först enkel övertid och sedan kval övertid beroende på hur många timmar man arbetar och som sagt, när den här tiden infaller i  förhållande till ordinarie arbetstid.

Sen är många chefer pigga på att "erbjuda" tid mot tid eller fyllnad/mertid. De tänker att den anställda kommer att tacka ja oavsett eftersom den vill ha timmarna och pengarna. Sen att den anställde egentligen har rätt till enkel eller kval övertid bortser man ifrån....

Svar på tråden Jobbar 100 %, har jag rätt till övertid?