• Anonym (Ego eller inte?)

Låna ut eller inte?

Hej på er, behöver lite synpunkter... Är gift, har två egna barn, vuxna och utflugna, han har två barn, som bor och studerar utomlands.
    Den yngre flickan 19år, ville flytta in hos oss, så vi har ett rum som står till hennes förfognde när hon är hemma på skolloven. Inget problem med detta.
    Förra sommaren hade hon ett sommarjobb, på samma ställe som sin syster. De har en bil som de delar på, nu bodde dock systern hos biomamman, så det blev ju lite besvärligt med delningen av bilen. Hon frågade då,om hon kunde låna min bil, vissa dager (när jag inte behövde den själv, kan samåka med maken vissa dagar).
    Jag samtyckte till detta och tänkte att det skulle väl inte bli så ofta, men det blev ju nästan så att jag inte hade tillgång till egen bil längre..
    Inte erbjöd hon sig att betala för bensin heller, och inte ens nåt Tack för lånet av bilen, sen till på köpet, strax innan sommarjobbet tar slut så kvaddar hon bilen! Körde in i en metallpelare när hon skulle parkera, så det blev rätt stora skador.
    Ingen ursäkt för detta heller, och jag får sköta hela rumban med försäkringsbolag o skit, som tur är hade jag en bra försäkring.
    Nu fasar jag för inkommande sommar, att det ska bil samma...och nu har jag köpt ny bil + att det tar 3 år innan min försäkring är upp till samma status som innan hon kvaddade bilen.
    Jag känner att jag inte vill låna ut den till henne mera..men vet inte riktigt hur jag ska göra/säga? Känner mig lite egennyttig då...men hon verkar vara rätt vårdslös (och/eller dålig chaufför), då min förra bil fick en massa repor sen hon använt den.
    De backade även på makens bil med sin egna bil, UTAN att berätta om saken??!! Han såg själv att de repat hans bil och frågade dem, då kröp det fram.
    Dock är han lite för mesig mot dem, och säger inte ifrån.Har inte tagit upp det med min man ännu men måste väl ta tag i det, tycker inte att det är mitt ansvar att hon ska kunna ta sig till jobbet..vad anser ni? Är jag ego eller ska jag bita ihop och hoppas hon inte kvaddar bilen en gång till...

• Svar på tråden Låna ut eller inte?
  • Nenne666

Vad är problemet med att bara säga nej rätt upp och ner? Behöver du ens förklara varför?! Om inte den här dottern har ett begåvningshandikapp så borde hon klara av att räkna ut det själv. Om hon nu har mage att fråga dig igen med facit i hand och sen är bilen Ny.

• Anonym (qwerty)
    Snigeln skrev 2014-03-27 13:13:13 följande:
    Du var generös som lånade ut bilen förra året och fick skit tillbaka så nej, jag hade absolut inte låtit henne låna bilen i år. Ursäkta min nyfikenhet, du behöver inte svara om du inte vill för detta är ot, men varför bad du inte om bensinpengar eller att hon tankade bilen förra året? Och varför stod du och inte hon för kostnaderna för krocken? Varför tog hon din bil istället för sin pappas? Kunde inte han ha åkt med dig ibland istället?
    Ja, sånt kan ju vara bra att göra upp om innan, tex "ja, du får låna bilen, men du får betala bensinen själv". Annars kanske man inte "tänker på" att det är dyrt att tanka och tror att bensinen ingår i lånet.
    Man kan ju också lägga till "och om du orsakar skador på bilen så står du för reparationerna (el självrisken)". Då kanske den körs lite försiktigare.

Annars håller jag med alla andra. Du behöver inte alls låna ut den. Tidigare talare har gett bra skäl och bra saker att säga.
    Snigeln skrev 2014-03-27 13:13:13 följande:
    Du var generös som lånade ut bilen förra året och fick skit tillbaka så nej, jag hade absolut inte låtit henne låna bilen i år. Ursäkta min nyfikenhet, du behöver inte svara om du inte vill för detta är ot, men varför bad du inte om bensinpengar eller att hon tankade bilen förra året? Och varför stod du och inte hon för kostnaderna för krocken? Varför tog hon din bil istället för sin pappas? Kunde inte han ha åkt med dig ibland istället?
    hmm, ville vara sjysst och låta henne spara pengar till studierna, och försäkringen täckte ju reparationerna, dock har jag ju sämre skydd i 3 år nu pga av detta. Pappan behöver bilen i sitt arbete (firmabil) därav blev det min bil..
  • Anonym (meri)
    Anonym (Ego eller inte?) skrev 2014-03-27 13:06:29 följande:
    Du har så rätt, vår relation är ju rätt ny, vi har varit gifta i 2 år . Dock har jag upplevt att de tagit emot mig bra, flickorna, och vi har kommit överens. Därav tyckte jag då att hon kunde få låna bilen, trodde ju inte att det skulle bli som det blev..
    Nu kommer jag dock inte att låna ut den, det får lösas på annat sätt.
    Dom är stora barn, de klarar av att lösa det tror jag. Och för att säga emot mig själv så är det inte fel att visa känslor heller, det kan nog vara bra att få ur sig hur det här blev för dig.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ego eller inte?) skrev 2014-03-27 13:21:05 följande:
    hmm, ville vara sjysst och låta henne spara pengar till studierna, och försäkringen täckte ju reparationerna, dock har jag ju sämre skydd i 3 år nu pga av detta. Pappan behöver bilen i sitt arbete (firmabil) därav blev det min bil..
    Du säger två olika saker. Dels att du ville betala för henne, och dels att det inte kändes bra.
    Om du inte vill betala så tar du upp det, helst innan du lånar ut något. Om du tyckte det var ok att betala då, för att du ville låta henne spara sina pengar, så kan du egentligen inte använda det som argument mot att låna ut bilen nu.
    Däremot kan du självklart ändå låta bli att låna ut den. Du vill ju inte. Du behöver inte fler argument än så.
    Anonym (qwerty) skrev 2014-03-27 13:31:07 följande:
    Du säger två olika saker. Dels att du ville betala för henne, och dels att det inte kändes bra.
    Om du inte vill betala så tar du upp det, helst innan du lånar ut något. Om du tyckte det var ok att betala då, för att du ville låta henne spara sina pengar, så kan du egentligen inte använda det som argument mot att låna ut bilen nu.
    Däremot kan du självklart ändå låta bli att låna ut den. Du vill ju inte. Du behöver inte fler argument än så.
    jo, det ser så ut, men det kom liksom aldrig på tal, ingen frågade ang. bensinen, och jag ville inte ta upp det då senare, eftersom jag inte nämnt något om det innan, så jag lät det vara, och tänkte att hon får sparat lite mera. Man tycker ju att det borde vara självklart att man frågar om sånt?
    Jag trodde ju att hon skulle ta upp det sen eller åtminstone säga ett TACK eller nånting..men icke, fick inte ens en ursäkt för att hon kvaddat bilen, så det blir nog inget mera utlånande för min del.

• MuppinCowboy

Du har varit mer än sjysst och lånat ut din bil, tyvärr levde man inte upp till det ansvaret så självklart hade ´man nog inte lånat ut en ny bil igen.

Dom får väl låna pappan den här gången eller helt enkelt vara utan.

Sen att inte be om ursäkt när man haft sönder något man lånat, att inte fylla på bensin är ett beteende som pappan borde ta upp med sina barn.
    Hade det varit mina ungar hade jag skämts som sjutton och krävt att dom bad om ursäkt.

Dumhet diskriminerar inte
  • Snigeln
    Anonym (Ego eller inte?) skrev 2014-03-27 13:21:05 följande:

Fy så tråkigt att hon inte uppskattade din generositet mer!
  • nevermind

Deras mesiga pappan kan väl köpa en egen bil till henne?!

Hade aldrig lånat ut en bil igen. Krocka kan hända den bästa, men att inte tanka eller ens tacka för lånet... Då är det slutlånat!

• ernstina

Jag har också  tillägget att ingen under 25 kör bilen och därmed blir det billigare. Jag är benhård på den punkten och det har räddat mig många gånger då näriga vänner suktat efter att låna bilen "gratis" istället för att låna någon annans.
    Stå på dig, "this car is not for hire" Cool 

Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Ess

Jag har aldrig och kommer aldrig att låna ut min bil till min mans barn. Jag är beroende av den och vägrar låta någon annan köra den. Jag vill heller inte bli lidande om dom klantar till det. 
    Vill dom låna en bil så har dom föräldrar, eller så får dom köpa en egen.
    Dom har faktiskt aldrig heller fått låna min mans bil, för han är också helt beroende av sin.

Låna inte ut din bil ts. Det kan deras föräldrar göra, eller det vill dom inte eftersom deras barn är riktiga klantarsel? 

• Chester Copperpot

Problemet är väl att hon inte har vett att förstå och uppskatta din generositet? Hon har ingen aning om dom kostnader som hon har åsamkat dig, och hon tar det för givet att föräldrarna ställer upp och tar dom kostnaderna. Och detta problem kommer att fortsätta så länge hon inte känner någon som helst tacksamhet.

Dvs, oavsett vad det handlar om, så måste hon förstå och inse att ni är generösa mot henne, och att hon borde vara tacksam för det. Hon borde helt enkelt skämmas för att hon har utnyttjat dig, och innan hon förstår det är det fullkomligt lönlöst att låna ut bil eller vad det än må vara. Eftersom hon ändå inte förstår att det är på er bekostnad hon gör det.

• Rakad Apa

Jag hade aldrig i livet lånat ut min bil till en otacksam ärthjärna.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Englia

Det är din bil, ditt beslut. Jag hade inte lånat ut min nya bil till någon som kvaddat den gamla, repat makens bil och dessutom var otacksam och inte betalade för sig.

Prata med din sambo/man om detta och gör klart att det är vad du kommer säga om hon vill låna den igen, eller så kan han säga det.

Det värsta som finns är bortskämda ungar.

• RockingSkåne

Plastmamma el bio mamma spelar ingen roll. Dags att säga nej och blir hon sur får du väl förklara varför.....

Svar på tråden Låna ut eller inte?