• QueenRose

Bokstavskombo av nåt slag. Funderingar kring mitt barn.

Tog min första kontakt idag med BUP-linjen för att se om man kan dra igång en utredning på min 8 åriga son.
    Läget idag är ohållbart i skolan.
    Kraven höjs och han sätter sig på tvären totalt. Vill inte alls göra det som läraren säger att han ska göra när det kommer till arbete. Genomgångarna i klassrummet fungerar oftast bra utan att han stör alla andra barn men sedan när han ska arbeta själv så går han ner på en 4-årings mentala nivå och ska tramsa och flamsa istället.

Exempel 
    på det kan vara att han kastar pennor och suddgummi på dom andra klasskamraterna. Eller tänder och släcker lampan i klassrummet. Springer runt, eller gömmer sig bakom gardiner och soffan som står i ett hörn. Han hittar på alla möjliga sätt för att få uppmärksamheten till sig istället för att lägga energi på det han ska göra. Säger hela tiden att han inte kan göra uppgiften, eller att den helt enkelt är tråkig. Tycker att läraren ska skriva hans uppgifter istället... m.m.

Här om dagen så gav han två klasskompisar en örfil, helt utan anledning. Med ursäkten när jag frågade honom att *det inte var meningen att slåss* Och han är i vanliga fall inte utåt agerande mot andra barn... Eller har inte varit innan iaf. Oftast när han varit arg har det gått ut över materiella ting, smälla i dörrar och väggar, riva sönder sina saker eller kasta omkring sig saker. I vissa fall har han även slagit mig men jag har då markerat att det inte är okej att slåss alls.

Dessa är dom stora problemen som är just nu och som jag brottas med själv då jag är ensamstående med min son. 

I övrigt så är han en ganska rastlös pojke. Svårt att sitta stilla och koncentrera sig, om det inte kommer till tv-spel, eller spel överlag. Då slappnar han av och kommer ner i varv.
    När han inte får som han vill eller det inte blir som han har tänkt sig så bryter han ihop, skärmar av sig och blir "liten" rent mentalt. Antingen börjar han gråta eller så blir det aggressioner.

---------------------
    Behöver lite bollplank.. Många tankar och funderingar här men inte så många att prata med.

• Svar på tråden Bokstavskombo av nåt slag. Funderingar kring mitt barn.
  • mmamma
    ankan85 skrev 2015-02-16 07:31:42 följande:

Har skolan gjort nån basutredning mmamma? Vad har din pojk för svårigheter? ?

Har stått i kö sen i höstas för en basutredning men är så långa väntetider så har själv kontaktat bup. Men sonen har sen några månader tillbaka en assistent på heltid i skolan pga att det inte funkar. Han har svårt att kontrollera sina känslor. Är han arg så slåss han och kastar saker och skriker, springer iväg gömmer sig och är han ledsen gråter och skriker han hysteriskt.

Han har svårt med förändringar, svårt att koncentrera sig och tappar fort fokus. Överaktiv och kan inte sitta still. Svårt med ljud. osv osv. Vad har din för svårigheter? Vad fick ni göra på första mötet på bup?
  • ankan85

Hej vi fick förklara vilka svårigheter han har, berätta om hans utveckling mm o sen blev vi erbjudna en föräldrautbildning

• ankan85

Hej igen hur går det för alla i denna tråd???

nu väntar jag på tid till sskolpsykologen,lärare och specialpedagog har gjort första delen

• QueenRose

Hej.

Oj jag hade glömt denna tråden :/ typiskt mig.

Min son fick sin diagnos för två veckor sen.. Adhd och social interaktion. Nu väntar vi "bara" på kontakt med läkare för att diskutera medicinering så han klarar av skolan och vardagen överlag.

Har läst på en hel del det sista och det lutar åt att jag kommer be om en utredning på mig själv också.

Det skulle förklara en hel del.

• Emmasofiabe

Detta var intressant att läsa faktiskt hoppas allt har löst sig i skolan för din son.

Alla problem som du nämner ovan är samma problem som jag har med 5(!) av mina elever i samma klass, ingen av dessa har varken diagnos eller resursrätt och det är fullkomligt omöjligt för mig som lärare att föra en lektion eller att hjälpa dom elever som vill komma vidare i sin utveckling när jag endast måste fokusera på att dom fem eleverna ska lära sig något och springa runt och jaga dom och skälla och försöka vara pedagogisk, när allt man gjort en dag kan vara helt borta en annan. Hoppas att mina elever kan få diagnos också, just nu så säger man bara att "det är en stökig klass" utan några som helst tankar på att barnen kanske behöver hjälp...

• Nilla1

Vad får dig att tro att de 5 barnen inte tillhör dem som vill vidare i sin utveckling?

• Emmasofiabe
    Nilla1 skrev 2016-05-04 22:25:05 följande:

Vad får dig att tro att de 5 barnen inte tillhör dem som vill vidare i sin utveckling?

Om dom vill eller inte kan jag inte garantera, men intresset för skolan existerar inte, flera gånger om dagen vill dom gå hem för "lärare är poliser och skolan är ett fängelse" och för att det är tråkigt, dom är trött dom orkar inte, sen sitter det 18 andra elever som vill, som tycker det är roligt och som faktiskt VILL lära sig något
  • QueenRose
    Emmasofiabe skrev 2016-05-05 11:50:42 följande:

Om dom vill eller inte kan jag inte garantera, men intresset för skolan existerar inte, flera gånger om dagen vill dom gå hem för "lärare är poliser och skolan är ett fängelse" och för att det är tråkigt, dom är trött dom orkar inte, sen sitter det 18 andra elever som vill, som tycker det är roligt och som faktiskt VILL lära sig något

Alltså.. Förlåt.. Men det var lite fel uttryck kan jag känna, spontant som förälder till ett barn med NPF.

SKULLE det nu vara så att dessa barn har en problematik gör ju inte detta att de helt plötsligt själva ändrar sig och visar att det är kul eller att dom vill. Det är väl skolans uppgift att hitta något att locka dessa barn till att tycka det är kul?
  • Nilla1

Emmasofiabe: det vore bog bra om du bad om lite fortbildning, det verkar som om du har lite luckor...

• fantasy06

Har bara läst set ts skrivit och inte det andra. Men det låter precis son min son. Hade problem redan på dagis men de stora problemen började när han började i 1:an. Skolan gjorde eb psykologutredning när hab gick i 2:an först. Och vi i vår tur som föräldrar kontaktade bup. Men då det just då bara var problem i skolan kunde inte vi som föräldrar söka till bup var svaret jag fick. Men efter påtryckning från skolan och psykologutlåtandet där fick vi en tid och en diagnos snabbt eftersom vi redan hade en psykologutredning.

Bara stå på er. Försök se till så skolan i sin tur ligger på! Och har ni problem hemma ring bup o överdriv om det behövs så ni får en tid.

Min son blir 10år i år och fick sin adhd diagnos för 2 år sedan till sommaren.

Svar på tråden Bokstavskombo av nåt slag. Funderingar kring mitt barn.