• nattiizz

Fråga om ersättning!

Hej, har en 2 1/2 månaders som jag helammar, men är otroligt sugen på lite vin å kanske nån kväll för mig själv ????
    Skulle jag kunna ge ersättning vid enstaka tillfällen, och isf är det bara att ersätta ett helt mål på engång lr måste man vänja magen vid ersättningen?
    Jag har försökt att pumpa ur, men det kommer ju knappt något....
    Mvh Nathalie

• Svar på tråden Fråga om ersättning!
  • Apotheosis

För vissa barn fungerar det jättebra, andra barn tar inte flaska alls och en del barn vill inte amma längre om de får ersättning. 

Mitt barn hade inga problem med att få ersättning då och då och sedan amma som vanligt.

• nattiizz

Okej! Men om vi säger att han tar flaskan är det bara att byta ut ett mål då?

Tex vi säger att jag ska gå ut ikväll, han har aldrig fått ersättning förr. Är det bara å köra på då lr bör han vänjas in med ersättningen först?

• Malima

Jag skulle rekommendera att testa först, se hur det funkar. Jag vet flera som fått åka hem från planerade aktiviteter för att barnen vill amma och inte vants vid flaska först. Om ni ska öva kan det vara bra om någon annan än du gör det eftersom bebisen känner lukten av mjölk och förknippar dig med amning, och kanske vägrar flaska eftersom han vet att mjölk och bröst finns där.

• nozpa

Hade inte matat med flaska alls. Använd en kopp. Finns på apoteket. Och ja, du bör kolla efter innan så att ditt barn äter ersättningen. Kan bli att vända hemåt annars.

• emmisss

Du vet att du får dricka och amma va? Nya riktlinjer sedan några år tillbaka...

Bara du inte dricker dig full så att du inte kan ta hand om ditt barn!

Så ta du dig ett glas vin och amma i lugn och ro!

• emmisss

Ett glas vin eller två finns ingen som helst påverkan på ditt barn...

• Apotheosis

Testa att ge honom en flaska ersättning vid ett tillfälle då du inte skall någonstans, testa därefter att amma honom som vanligt och fungerar allt så skall det inte vara några problem. :) Det blir ju mindre bra om du åker ifrån honom och barnvakten skall ge honom ersättning för första gången och det visar sig att han inte tar flaskan alls.

• nattiizz

Nä men självklart så gör jag ju inget innan jag vet att det funkar såklart!

Men min fråga var om vi nu säger att han tar flaskan å gillade ersättningen, är det ok att ge honom ett helt mål på engång lr bör vänja honom lite först?

Kan jag alltså om han tar flaska å ersättning från första gång ersätta ett helt mål? Trots att han aldrig fått ersättning tidigare?

• nozpa
    nattiizz skrev 2014-03-29 13:27:04 följande:
    Men min fråga var om vi nu säger att han tar flaskan å gillade ersättningen, är det ok att ge honom ett helt mål på engång lr bör vänja honom lite först?
    Kan jag alltså om han tar flaska å ersättning från första gång ersätta ett helt mål? Trots att han aldrig fått ersättning tidigare?
    Japp. Men ge med kopp om du vill fortsätta amma sedan. Inte säkert att han vill amma om han får flaska. Så kopp som sagt.
  • Apotheosis
    nattiizz skrev 2014-03-29 13:27:04 följande:

Ja, så gjorde jag. Jag var tvungen att åka bort ibland flera timmar och då fick han ersättning under tiden jag var borta men jag gav honom aldrig ersättning "i onödan" så att säga, alltså när jag var där och kunde amma. Mitt barn var ett riktigt glupskt barn. Han tog alla sorters ersättning, alla sorters flaskor och att sedan fortsätta amma efter att ha givit honom ersättning då och då var inga problem. För en del går det inte alls lika lätt. Du får se vad som är bäst för ditt barn. (Jag skulle aldrig låta någon mata mitt spädbarn med kopp utan för mig var det självklart att det skulle vara med flaska.)

• nozpa
    Apotheosis skrev 2014-03-29 23:39:39 följande:

Ja, så gjorde jag. Jag var tvungen att åka bort ibland flera timmar och då fick han ersättning under tiden jag var borta men jag gav honom aldrig ersättning "i onödan" så att säga, alltså när jag var där och kunde amma. Mitt barn var ett riktigt glupskt barn. Han tog alla sorters ersättning, alla sorters flaskor och att sedan fortsätta amma efter att ha givit honom ersättning då och då var inga problem. För en del går det inte alls lika lätt. Du får se vad som är bäst för ditt barn. (Jag skulle aldrig låta någon mata mitt spädbarn med kopp utan för mig var det självklart att det skulle vara med flaska.)

Nyfiken. Varför inte koppmata? Det är ju mer likt amningen än att flaskmata.
  • Apotheosis
    nozpa skrev 2014-03-30 15:18:34 följande:
    Nyfiken. Varför inte koppmata? Det är ju mer likt amningen än att flaskmata.
    Jag ser hellre att en barnvakt som inte känner mitt barn matar det med en nappflaska som liknar ett bröst och där maten kommer lite i taget så att barnet inte kan sätta i halsen, än att hälla från en kopp (som inte ens liknar ett bröst litegrann), kanske med fel teknik så att barnet sätter i halsen och således riskerar livet på mitt barn. :)
  • nozpa
    Apotheosis skrev 2014-03-30 15:27:55 följande:
    Jag ser hellre att en barnvakt som inte känner mitt barn matar det med en nappflaska som liknar ett bröst och där maten kommer lite i taget så att barnet inte kan sätta i halsen, än att hälla från en kopp (som inte ens liknar ett bröst litegrann), kanske med fel teknik så att barnet sätter i halsen och således riskerar livet på mitt barn. :)
    Hehe men va? Alltså, på BB så är det amningskopp som rekommenderas om man behöver ge tillägg, alltså ersättning. Just för att tekniken som barnet använder när dom koppmatas och ammar är väldigt lika. Det är ju inte en kaffekopp man använder, utan en speciell kopp som finns att köpa på t ex apoteket. Barnet "lapar" i sig ersättningen i sin egen takt. Man häller alltså inte.

Svar på tråden Fråga om ersättning!