sjl89 skrev 2014-04-04 20:54:28 följande:
Igår iaf när jag och sambon skulle gå och lägga sig så märkte jag att hon kliade k sömnen, lyfte på hennes nattlinne och jo visst MASK!! Så idag har vi vart och köpt maskmedel till hela familjen ink hunden! Hur lång tid tar det innan dom dör? Ska jag byta sängkläder varje dag? Hon fick tabletterna idag.
Hunden behöver inget maskmedel! De kan inte få springmask (däremot kan äggen fastna i pälsen).
Maskarna dör på ungefär den tid det tar att passera genom "systemet" och lite till så jag skulle tro på ca 1-2 dagar.
Man kan städa hur hysteriskt som helst, men absolut viktigast är väldigt god handhygien och att klippa naglar! Äggen kan spridas i hemmet från sängkläder (t.ex. om man skakar ur dem) och underkläder och inne på toaletten. Maskarna dör av medicinen men äggen som ännu inte kläckts dör inte. Äggen överlever 2-3 veckor i hemmet så risken är stor att man "återsmittas". Därför är det viktigt med en andra omgång av medicinen som då tar död på maskarna innan de kan lägga nya ägg (tar ca 5 veckor från att man blivit smittad innan de kan lägga ägg).
Mitt förslag är följande.
1. Ta medicinen hela familjen samtidigt (som ni gjort?) och tala om på förskolan så de kan informera andra föräldrar (på så sätt blir fler uppmärksamma) så att risken för återfall minskar (högst troligt har ni fått smittan därifrån).
2. Klipp naglarna så korta som möjligt på alla i familjen, men framförallt dottern, och se till att alla tvättar händerna noga före man äter men även i allmänhet (petar man sig i mun eller näsa när man har maskägg på fingrarna kan man smitta sig själv)!
3. Få inte panik, men tvätta sängkläderna lite oftare under de första dagarna efter ni tagit medicin och byt underkläder och pyjamas varje dag under de första dagarna. Använd helst en "hel" pyjamas så hon inte kommer åt att klia sig i rumpan alls... Tvätta underkläder varmt, gärna på 60 grader så maskäggen dör och allra helst torktumla underkläder och sängkläder.
4. Dammsug främst toalett och sovrum för att få bort damm där äggen kan finnas men se till att du har en dammsugare med HEPA-filter eller liknande, annars riskerar du att sprida äggen mer (det kan smitta via damm i luften).
5. Ta en andra omgång av medicinen efter 2-3 veckor och jag skulle nog ta ytterligare en tredje omgång efter ytterligare 2-3 veckor för säkerhets skull.