• sjl89

4 åring som vaknar på natten av att det kliar i rumpan och underlivet?

Har en 4 åring som i perioder får en väldig klåda i underlivet. Hon vaknar och är hysterisk på natten av klådan. Det kliar både i fiffin och rumpan. Sist var k februari när vi var i Thailand men nu åkte hon till sin farmor i onsdags och sen torsdagsnatt har hon vaknat flera ggr/natt av att det kliar. Kliar även ibland under dagen men inte alls som på natten. Är lite röd men inte jättemycket. Är det någon som haft liknande problem? Kan det vara av att farmor tvättat för mycket med vatten så det blivit någon obalans i phvärdet? Ska självklart ringa bvc imorgon men hoppas att någon här har några tips på HUR man kan lindra klådan och vad det kan vara? :/

• Svar på tråden 4 åring som vaknar på natten av att det kliar i rumpan och underlivet?
  • modsey

mask eller svamp.
    Prova med receptfri maskmedel, hjälper inte det sök vc för att se om det är svamp.

• Cissan

Jag skulle prova en sväng med maskmedlet för att se om det blir bättre, eller när hon säger det kliar sitta med en stark ficklampa framför stjärthålet o se om det kommer it ngn mask, de fras mot ljuset. Kan ta en stund så ge inte upp (10-15 min) Hoppas det löser sig!

• sjl89

Har vart på vc, vilket skämt. Sköterskan kollade inte ens på henne förens jag sa till henne att göra det istället för att fråga 10 ggr Hur röd jag upplever att hon är. Nu har jag gett henne åksjuketablett både i förrgår och igår (hon blir trött av dom) för att hon ska få sova, smörjt med filmjölk och intimolja så nu har hon iaf sovit 2 nätter. Av ssk på vc fick bag förklaringen att "små tjejer får såhär ibland i perioder", "tvätta inte med tvål" (som att jag inte redan visste det) och köp "inityol" salva, vet inte hur det stavas. Smörj henne varje dag i en vecka. Kändes helt meningslöst att dra upp henne tidigt på morgonen för att åka dit! Tog 5 minuter. Riktigt irriterad, nått mer kunde ssk Ha gjort!

• Choklaad

Men gud vilken bortkastad tid. Prova med teatreeoil, det var en ssk på hud som rekommenderade mig det och det märktes stor skillnad på bara en dag.

• Maräng 93

Jag minns att jag hade så hela min barndom. Växte liksom ifrån det.

• TeriChan

Min dotter har liknande. Det kliar och svider i snippan och hon är ibland röd. Har varit på akuten, bvc, VC... Kollat svamp, uv osv och inget hittar dom. Hon tycker att det lidras med idominsalva (och läkaren på akuten tyckte det var OK om det hjälpte!) och så torkar vi/hon extra noga efter varje kissning. Det har blivit bättre nu. Det har varit så sedan hon var 4 år. Hon är 6 år nu. Men det kommer fortfarande ibland att det kliar och svider....
    Tvätta med parfymfri våtservett efter varje kissning, torka torrt, och sen salva eller babypuder har funkat oxå. Men vet som sagt inte vad det beror på....

• Sar

Är det nu inte mask skulle jag prova med inityolsalva och sedan låta bli att tvätta underlivet på barnet så mycket (varför behövs rumptvätten när hon inte duschat, jag antar att hon inte fortfarande har blöjor?). Torka med blött pappet eller parfymfri våtservett efter bajsning och badda försiktigt med torrt papper och efter det smörja ordentligt med inityolsalva utanpå. Gärna sova utan trosor så hon får lufta mesta möjliga. Skonsamt tvättmedlel och inget sköljmedel om det är så att hon reagerar på det.  Hoppas ni får någon bukt med detta!

• Cissan

Maskmedel är helt ofarligt, receptfritt. Jag skulle om det var mitt barn prova det för att först utesluta att det är mask och förstå vad skönt för din dottervvara slippa allt kli, måste vara hemskt!

sjl89 skrev 2014-04-03 13:18:37 följande:
    Har vart på vc, vilket skämt. Sköterskan kollade inte ens på henne förens jag sa till henne att göra det istället för att fråga 10 ggr Hur röd jag upplever att hon är. Nu har jag gett henne åksjuketablett både i förrgår och igår (hon blir trött av dom) för att hon ska få sova, smörjt med filmjölk och intimolja så nu har hon iaf sovit 2 nätter. Av ssk på vc fick bag förklaringen att "små tjejer får såhär ibland i perioder", "tvätta inte med tvål" (som att jag inte redan visste det) och köp "inityol" salva, vet inte hur det stavas. Smörj henne varje dag i en vecka. Kändes helt meningslöst att dra upp henne tidigt på morgonen för att åka dit! Tog 5 minuter. Riktigt irriterad, nått mer kunde ssk Ha gjort!

• CvW

Tvätta en gång per dag max med specialtvål avsett för underlivet ev om man är röd smörj med inotyol eller idominsalva.

En ond cirkel att tvätta varje gång man går på toa och speciellt med blött toapapper. Det är det som iriiterar,

• sjl89
    Sar skrev 2014-04-03 14:11:00 följande:
    Är det nu inte mask skulle jag prova med inityolsalva och sedan låta bli att tvätta underlivet på barnet så mycket (varför behövs rumptvätten när hon inte duschat, jag antar att hon inte fortfarande har blöjor?). Torka med blött pappet eller parfymfri våtservett efter bajsning och badda försiktigt med torrt papper och efter det smörja ordentligt med inityolsalva utanpå. Gärna sova utan trosor så hon får lufta mesta möjliga. Skonsamt tvättmedlel och inget sköljmedel om det är så att hon reagerar på det.  Hoppas ni får någon bukt med detta!

För när hon vart på dagis/nattis kan hon ha lite kiss i trosorna ibland och lukta väldigt ofräscht mellan benen så därför tvättar jag alltid av på kvällen :)
  • sjl89

Igår iaf när jag och sambon skulle gå och lägga sig så märkte jag att hon kliade k sömnen, lyfte på hennes nattlinne och jo visst MASK!! Så idag har vi vart och köpt maskmedel till hela familjen ink hunden! Hur lång tid tar det innan dom dör? Ska jag byta sängkläder varje dag? Hon fick tabletterna idag.

• PerG
    sjl89 skrev 2014-04-04 20:54:28 följande:
    Igår iaf när jag och sambon skulle gå och lägga sig så märkte jag att hon kliade k sömnen, lyfte på hennes nattlinne och jo visst MASK!! Så idag har vi vart och köpt maskmedel till hela familjen ink hunden! Hur lång tid tar det innan dom dör? Ska jag byta sängkläder varje dag? Hon fick tabletterna idag.
    Hunden behöver inget maskmedel! De kan inte få springmask (däremot kan äggen fastna i pälsen).

Maskarna dör på ungefär den tid det tar att passera genom "systemet" och lite till så jag skulle tro på ca 1-2 dagar.

Man kan städa hur hysteriskt som helst, men absolut viktigast är väldigt god handhygien och att klippa naglar! Äggen kan spridas i hemmet från sängkläder (t.ex. om man skakar ur dem) och underkläder och inne på toaletten. Maskarna dör av medicinen men äggen som ännu inte kläckts dör inte. Äggen överlever 2-3 veckor i hemmet så risken är stor att man "återsmittas". Därför är det viktigt med en andra omgång av medicinen som då tar död på maskarna innan de kan lägga nya ägg (tar ca 5 veckor från att man blivit smittad innan de kan lägga ägg).

Mitt förslag är följande.
    1. Ta medicinen hela familjen samtidigt (som ni gjort?) och tala om på förskolan så de kan informera andra föräldrar (på så sätt blir fler uppmärksamma) så att risken för återfall minskar (högst troligt har ni fått smittan därifrån).
    2. Klipp naglarna så korta som möjligt på alla i familjen, men framförallt dottern, och se till att alla tvättar händerna noga före man äter men även i allmänhet (petar man sig i mun eller näsa när man har maskägg på fingrarna kan man smitta sig själv)!
    3. Få inte panik, men tvätta sängkläderna lite oftare under de första dagarna efter ni tagit medicin och byt underkläder och pyjamas varje dag under de första dagarna. Använd helst en "hel" pyjamas så hon inte kommer åt att klia sig i rumpan alls... Tvätta underkläder varmt, gärna på 60 grader så maskäggen dör och allra helst torktumla underkläder och sängkläder.
    4. Dammsug främst toalett och sovrum för att få bort damm där äggen kan finnas men se till att du har en dammsugare med HEPA-filter eller liknande, annars riskerar du att sprida äggen mer (det kan smitta via damm i luften).
    5. Ta en andra omgång av medicinen efter 2-3 veckor och jag skulle nog ta ytterligare en tredje omgång efter ytterligare 2-3 veckor för säkerhets skull.
  • Sar

En bekant hade väldigt svårt att få bort masken, de fick sanera allt  "mjukt" (leksaksdjur etc). De blev inte helt fria förrän barnet blev stort nog att förstå att man inte kan klia sig i rumpan och sedan råka stoppa fingret i munnen några minuter senare. Avmaskning av hela familjen på samma gång.
    Rekommenderar inte ngn slags tvål i underlivet överhuvudtaget speciellt om barnet redan nu har rodnad, vatten räcker.

• Gaby 01

Helt otroligt att inte att inte sköterskan på VC nämnde springmask!!!!
    Det är ju det klassiska att små tjejjer vaknar på natten (ibland är de helt hysteriska) av att det kliar i rumpa och snippa. Killar verkar klara klådan bättre men det är nog för att där har inte maskarna så mycket att vandra i.

Svar på tråden 4 åring som vaknar på natten av att det kliar i rumpan och underlivet?