• MalinEddie

Tycker du att det är okej att ditt barn bjuds på sötsaker när det leker hos kompisar?

Frågan ni ska svara på står i rubriken..

Föräldrar brukar ofta ha starka åsikter när det kommer till sötsaker som glass, godis och bullar och om barnet får äta sådant och när. Oavsett om man är helt emot, mer avslappnad kring det hela eller tycker att det bara är okej ibland är det väl inte så svårt att följa hemma antar jag. Det jag här är nyfiken på är hur ni tänker eller skulle tänka kring att era barn blir bjudna på sådant när de leker hos kompisar.

För enkelhetens skull kan vi säga att barnets föräldrar är informerade om eventuella allergier och anpassar sötsakerna efter det så det står inte i vägen.

Utveckla gärna ditt svar!

Avskyr CIO-metoder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att det är okej att ditt barn bjuds på sötsaker när det leker hos kompisar?
  • Schna
    MalinEddie skrev 2014-04-01 21:24:58 följande:
    Själv har jag inga problem med det.

Hur tänker ni om ni har kompisar hemma kring detta? Bjuder ni på sånt utan att informera barnets föräldrar innan, höra deras åsikt kring det hela?
    Jag brukar höra mig för.
    It takes a fool to remain sane
  • nozpa

Det är helt okej för mig. Hon får äta det som hennes kompis får äta. Om det är en glass en tisdag eller en chokladboll direkt innan lunch så fine.

• Swadika
    Hur tänker ni om ni har kompisar hemma kring detta? Bjuder ni på sånt utan att informera barnets föräldrar innan, höra deras åsikt kring det hela?
    Jag tänker att om barnet absolut inte får äta sötsaker och ska leka hos oss så förutsätter jag att föräldrarna säger det i samband när jag frågar om allergier. Vi har oftast kompisar här hemma lördagar och då kan det bli kanske en fruktsallad till mellanmål eller en bulle till fika, om inte föräldrarna sagt något såklart. Min kompis har en kompis som jag nu vet att föräldrarna inte vill att vi ska servera sötsaker när hon är hos oss, och då äter vi det istället när kompisen gått hem om vi hade något planerat. 
  • nozpa

Jag brukar kolla innan om det är okej att deras barn äter vad det nu är innan jag tar fram det. Men min äldsta är bara 3 så det är alltid föräldrar med.

• Pissenisse

Ja det är okej, nu har jag allergiska barn (och väldigt små barn) så jag vill ju att föräldrarna kollar med oss först av den anledningen. Fast det är ju vårt ansvar att meddela föräldrarna om detta.Vi äter inte sötsaker hemma förutom när vi bjuder andra på fika, så vi har inget emot att våra barn får söta saker när vi går bort, det är ju bara roligt=)

• fluu

Jag hör mig för om inställningen till socker samtidigt som jag kollar eventuella allergier.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sous

Det är ok för min del. Samtidigt så skulle jag respektera om andra föräldrar inte ville att jag bjöd deras barn. Men då är det deras ansvar att berätta det innan.

Jag tror att jag skulle ha starkare åsikter i frågan om jag hade barn med övervikt eller andra problem.

• Guapa

Jag hade det lite svårt med vänner när jag var liten. Var mycket av en ensamvarg men jag hade några få som jag tyckte väldigt mycket om. Jag hade nog haft en mycket jobbig uppväxt om mina föräldrar hade försökt hindra mig från att umgås med dessa för att deras familjer bjöd mig på fika och sötsaker emellanåt, eller på annat sätt kritiserat deras matvanor. 

Majoriteten av måltider äter man ändå hemma så jag skulle inte kommentera om mina barn fick sötsaker ibland på bortaplan. Däremot gäller lördagsgodis strikt hemma. Det viktigaste är att de mår bra och har kompisar de tycker om.

• Litet My

Ja, fast hans vänners mammor vet att han lätt blir "sockerkickad"brukar informera om det (han har Autism vilket gör att han ibland behöver lite vuxenstöd så jag pratar med föräldrarna innan). Sedan gör de som de vill. 2,5 åringen får ära det som bjuds när vi är borta. Känner inte att jag har befogenheter eller anledning att säga åt andra hur de får leva hemma.

• Litet My

För att utveckla så tänker jag att vi äter nyttigt och bra hemma (utom minsta som äter mer korv och så för att öht äta något alls) men jah resonerar som så att det är okej att de vet att det kan bli fika/godis borta då det ju ofta "ingår i livet" så att säga. Tror hellre på sunda vardagsvanor än tabu och förbud som jag själv hade dvs fika och sötsaker är okej att bli bjuden på, däremot är det inget man äter varje dag.

• tessi3h

Mina barn får äta sötsaker om det blir bjudna hos kompisar. Vi äter nyttigt hemma så det spelar ingen roll om de ibland blir bjudna när de är borta. Hemma får de något gott på lördagar vad de vill ha varierar lite.

• pluvdo

"Ja, vi lägger oss inte i vad barnet bjuds på hos en kompis"

Jag skulle dock dra mig för att bjuda sonens kompisar på godis och så här hemma utan att fråga föräldrarna först eftersom man aldrig vet ifall de kanske är allergiska mot något eller så.

Något jag däremot ogillar är när barn har med sig godis, glass eller andra snacks ut till lekplatsen och bjuder andra barn. Typ köper sig kompisar. Som sedan överger dem så fort godiset är slut.

• Ragnar

Min barn får äta det som bjuds hos andra. Hos oss blir kompisar ibland bjudna på kaka till fikat, glass eller liknande när det är helg. Det händer ofta att barnens kompisar (alltid samma kompisar) kommer och säger att de är hungriga. När jag erbjuder dem grönsaker, frukt eller liknande är de inte så hungriga längre och vill oftast inte ha något. Det är hemma hos dessa kompisar som det alltid bjuds på kex och kakor efter skolan.

• isolande

Har inte hänt än, och en bulle till fika är väl ok. Däremot har vår 3 åring aldrig ens smakat godis så det skulle jag inte tycka var ok om hon fick hos någon annan....

• nicke nyfiken76

För min minsta är jag glad vad än han äter... men för storebror har jag lite större krav på vad han stoppar i sig.

• Dasha

Jag tycker att i vilket fall som helst ska föräldrarna berätta vad de ska bjuda andra barnen på: pga allergier, religion, alla äter kanske på olika tider osv.

Inte jättedetaljerad, men ungefär så här: "våra barn kan väl äta lunck tillsammans, vi har planerat fisk med potatis. Är det OK om de får även lite godis efteråt?".

• Fanny b
    Dasha skrev 2014-04-03 20:45:33 följande:
    Jag tycker att i vilket fall som helst ska föräldrarna berätta vad de ska bjuda andra barnen på: pga allergier, religion, alla äter kanske på olika tider osv.

Inte jättedetaljerad, men ungefär så här: "våra barn kan väl äta lunck tillsammans, vi har planerat fisk med potatis. Är det OK om de får även lite godis efteråt?".
    När det gäller allergier så tycker jag föräldrar har det största ansvaret för att nämna detta till sina barns vänners föräldrar, alternativt, om barnen är tillräckligt gamla, själva talar om det. Samma sak med religion. När det gäller olika tider så tycker jag även föräldrar har ansvaret även där, om deras barn ska vara hos kompisar vid lunchtid, så får de säga åt sina barn att komma hem och äta, om de vill att barnen ska äta vid en speciell tid. Jag tycker att ens egna barns regler inte gäller hos andra, så om ens barn inte får äta godis en specifik  dag/ar så får man säga åt barnet att inte ta emot godis hos andra eller inte låta barnet leka hos denna kompis.
  • Quizziz

Jag säger ingenting om min son blir bjuden på något gott hemma hos en kompis, lite som era regler i erat hus. Glad 

Men hemma hos oss bjuds det väldigt sällan, endast vid kalas, eller om det bara är kusin här (som jag har koll på vad som gäller Flört) på lördagar.

• Ingram

Ja, självfallet...det jag gör är ju såklart att jag frågar barnet om den har någon allergi men har den inte det så får den ju äta precis det som mitt barn äter.
    Käkar mitt barn glass eller kakor så vill jag självfallet bjuda hans kompis på det, allt annat hade jag tyckt vart direkt opassande.

• Quizziz
    Quizziz skrev 2014-04-03 22:27:50 följande:
    Jag säger ingenting om min son blir bjuden på något gott hemma hos en kompis, lite som era regler i erat hus. Glad 

Men hemma hos oss bjuds det väldigt sällan, endast vid kalas, eller om det bara är kusin här (som jag har koll på vad som gäller Flört) på lördagar.
    Måste kanske förtydliga, INGET barn äter några godsaker om det är kompisar hemma, inte änns lördagar med undantag för kusinen.
Svar på tråden Tycker du att det är okej att ditt barn bjuds på sötsaker när det leker hos kompisar?