• Anonym (Hanna)

Ska jag gå vidare med att söka enskilt boende eller inte?

Hej!

Jag behöver råd och hjälp!

Jag är i en situation där jag inte ser någon annan utväg än att söka enskilt boende för mina två barn som är 9 och 7 år.

Men samtidigt är jag så fruktansvärt rädd att pappan skall få det enskilda boendet för det skulle vara katastrof.

Pappan har:

* Gjort illa barnen fysiskt mer än en gång. De har kommit till mig med blåmärken.

* Han låter inte 7 åringen ropa på natten eftersom hans nya sambo måste få sova.

* Han går inte att samarbeta med. Vi har gått på samarbetsamtal i ett och ett halvt år, och det blir inte bättre. Vår familjerådgivare har sagt till mig att det inte finns något annat att göra än att söka enskild vårdnad och boende.

* Han kränker ständigt barnen.

*Han har ett fruktansvärt humör.

*Han har hotat barnen så att de inte vågar berätta någonting om vad som händer hos pappa för då får de straff som att det inte får åka och bada tex.

* Jag får inte komma in i pappans hus. Det äldsta barnet hade feber häromdagen och var då tvungen att klä på sig och komma ut på bron för att få träffa mig.

*Barnen får inte ringa till mig om dom vill.

* Skolan har larmat om att minsta barnet mår dåligt.

Är dock fortfarande livrädd att barnen skall få bo hos honom.
    Snälla ni kan ni inte ge mig råd och tips. Har ni själv kanske sökt om enskilt boende och vårdnad, hur gicl det för er?

• Svar på tråden Ska jag gå vidare med att söka enskilt boende eller inte?
  • Anonym (Hanna)

Jag kanske uttryckte mig oklart och förvirrat...

Det jag menar att jag behöver råd med är om jag skall gå vidare i att söka enskild vårdnad och boende eller om jag skall strunta i det och fortsätta som det är idag. Jag förstår att det är jätte svårt att som utomstående svara på, men jag ber er ändå...

Och sedan vill jag gärna höra andra som varit i en liknande sits; hur såg det ut för er? Hur gick det för er? Var det värt att gå igenom allt detta?

• Anonym (Samma sak här!)

Vi har blivit anklagade av mamman för precis samma saker plus lite till, och mycket riktigt så fick vi hela boendet och mamman bara umgänge varannan helg, detta pga av all smutskastning hon och hennes familj hållt på med! Tyvärr synd om barnen men detta är deras bästa! Så ta det lite lugnt, bara ett tips! Kram

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Samma sak här!) skrev 2014-04-03 15:11:06 följande:
    Vi har blivit anklagade av mamman för precis samma saker plus lite till, och mycket riktigt så fick vi hela boendet och mamman bara umgänge varannan helg, detta pga av all smutskastning hon och hennes familj hållt på med! Tyvärr synd om barnen men detta är deras bästa! Så ta det lite lugnt, bara ett tips! Kram
    Fast pappan har erkänt allt detta framför både personal på soc och vår familjerådgivare. Han har alltså erkänt att han har gjort illa dem och att han inte ser något fel i det han gör.

Och det är här är det ingen annan än vi i familjen som vet. Det är alltså inget vi har gått runt och pratat om. Det är snarare han som har skött det med smutskastningen. Han har gått och spridit lögner om mig.

Så  att det är någon smutskastning som pågår stämmer inte.

• Foxtrott
    Anonym (Hanna) skrev 2014-04-03 15:35:14 följande:
    Fast pappan har erkänt allt detta framför både personal på soc och vår familjerådgivare. Han har alltså erkänt att han har gjort illa dem och att han inte ser något fel i det han gör.

Och det är här är det ingen annan än vi i familjen som vet. Det är alltså inget vi har gått runt och pratat om. Det är snarare han som har skött det med smutskastningen. Han har gått och spridit lögner om mig.

Så  att det är någon smutskastning som pågår stämmer inte.

Har du socialtjänsten, skolan och er familjerådgivare bakom dig så förstår jag inte vad du tvekar om. Det tar ganska lång tid innan socialtjänst och skola larmar om att ena föräldern inte är helt lämplig.
  • Anonym (Hanna)
    Foxtrott skrev 2014-04-03 15:40:34 följande:
    Har du socialtjänsten, skolan och er familjerådgivare bakom dig så förstår jag inte vad du tvekar om. Det tar ganska lång tid innan socialtjänst och skola larmar om att ena föräldern inte är helt lämplig.
    Både familjerådgivare och personal på soc har sagt att det enda jag kan göra är att söka enskild vårdnad och boende. Personal på skolan har sagt att de står bakom mig om jag söker enskild vårdnad.

Jag har bekanta som, helt ovetande om hur barnens pappa är, har sagt till mig att de tycker äldsta barnet är strykrädd. En familj där pojken har varit väldigt mycket.

Det som får mig att tveka är precis inläggen som ovan. Att jag ska bli den som gör fel när jag anmäler och att pappan skall manipulera de andra till att tro på honom.

• Anonym (Mumin)
    Anonym (Hanna) skrev 2014-04-03 15:35:14 följande:

Är han polisanmäld för att ha gjort illa barnen? Är personalen på soc medvetna om att ha gjort barnen illa är de skyldiga att anmäla detta. Har du polisanmält när de kom hem med blåmärken? Gör han barnen fysiskt illa är det din skyldighet att skydda dem från honom. Finns det polisanmälningar från soc eller domar mot honom på misshandel av barnen bör det inte vara något problem för dig att få enskilt boende.
  • Anonym (Hanna)

Nej. Det är inte polisanmält, varken av mig eller soc.

Barnen kom hem till mig med blåmärken som jag fotograferade. Sedan blev pappan anmäld till soc och vi gick dit på träff där pappan erkände att han gjort illa barnen. Vi kom där fram till att pappan skulle gå på samtal mot sin aggresivitet och få hjälp i sin föräldraroll.
    Eftersom pappan var så ivrig i att förbättra sig så tyckte inte soc att det behövdes bli någon utredning, och att det inte behövdes göra någon polisanmälan.

Pappan har efter det gjort illa barnen genom att ta dem riktigt hårt i armen två gånger. En gång fick flickan mörka märken efter hans fingrar.

• Anonym (Hanna)

Ingen fler som har erfarenhet av att söka enskilt boende och vårdnad?

• Anonym (Hanna)

Puffpuff

• Anonym (sök enskild)

Har du tagit upp med socialen att söka enskild vårdnad.

Har socialen verkligen rätt att inte göra en polisanmälan om någon?

Sök enskild vårdnad. 

• Kjell2

Om du har socialen rekommendation att söka EV bör du nog göra det. Av det du berättar ska det mycket till för att han ska få EV eller boendet.

• Anonym (Hanna)
    Kjell2 skrev 2014-04-04 13:38:54 följande:
    Om du har socialen rekommendation att söka EV bör du nog göra det. Av det du berättar ska det mycket till för att han ska få EV eller boendet.

Hej Kjell!

Visst känns det som att jag har det mesta till min fördel? Det här har pågått så pass länge, och jag har gett honom såååå många chanser! Plus att jag har gjort allt som soc och familjerådgivare bett mig göra och det blir inte bättre.

Tack för ditt svar!
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (sök enskild) skrev 2014-04-04 13:35:55 följande:
    Har du tagit upp med socialen att söka enskild vårdnad.

Har socialen verkligen rätt att inte göra en polisanmälan om någon?

Sök enskild vårdnad. 

Hej!

jag har förstått såhär i efterhand att det inte gick helt riktigt till när vi träffade soc. Dom tog lite väl lätt på alltihop. Men soc i vår stad verkar inte vara så mkt art hänga i julgran. Tyvärr!

Tack för ditt råd.
  • Anonym (Hanna)

Hittade min gamla tråd under "mina favositer". Tänkte bara gör en uppdatering.

Barnen bor på heltid hos mig nu sedan ca ett och ett halvt år tillbaka. Det var barnen som tillslut fick nog och sa att de inte ville bo hos sin pappa mer. Han gick med på det. Det är sådan skillnad nu på hur hela familjen mår när de bor här.

Kanske ingen som bryr sig, men tänkte bara att det blev en solskenshistoria tillslut. Tack för era råd när det begav sig.

Svar på tråden Ska jag gå vidare med att söka enskilt boende eller inte?