• Lisch

Hjälp med uppfostring, Tips!

Har en mopsvalp på 5 mån. Han är alltid på mig, bits, hugger, o sliter i mina kläder. I början när jag sa Nej! Då lyssna han och lugna sig. Gav han en leksak och lekte med han tills han inte ville mer (10-15 min) så han blir aktiverad och ja bara busa lite.. men för varje dag som går så blir han värre, jag sätter åt han och är tydlig, men då blir han bara argare och biter ännu hårdare.
    Han ger sig verkligen inte :( har bit hål överallt på armar o händer.

Med sambon (killen) är han bättre mot, lyssnar och biter inte i han som på mig.

Och alla säger bara "sätt åt han" men jag försöker ju!!
    Vad jag än gör så gör jag tydligen bara fel :(

Förlora andra barnet i januari och mitt tålamod/ork är inte så stort men gör så gott jag kan med att bita ihop och inte börja gråta i ett hörn när han gör så.

Så finns det några andra metoder/tips jag kan få av er?

• Svar på tråden Hjälp med uppfostring, Tips!
  • Swadilfare
    Lisch skrev 2014-04-06 19:09:32 följande:
    Han är bra annars, ligger gärna på våra fötter o sover. Busar o har sig. Kan ligga ute i solen halva dagen o ha det gott. Jag är sån att jag belönar han vid bra beteende och kelar ofta med han.

Jag tar tag i hunden, ibland för hårt men han biter då hårdare när han märker att 'nu är det nog!' Knuffar jag bort han så hoppar han mot mig o ska bita/leka. Kommer sambon så bits han lite grann på hobom men slutar snabbt.

Jag vill absolut inte skada honom men hur hårt jag än tar i så blir han värre.. jag är bestämd men det funkar inte. Jag har samma disciplin mot en dobberman (lyssnade bra) som jag har mot en mops men det går inte.
    Våran hund när han va valp va på samma sätt. Hur vi än gjorde när vi sa ifrån så blev de bara värre tills vi upptäckte att han slutade när man ignorerade han. Vi puttde bort han tyst och gick iväg. Hade en bekant som skulle läxa upp han när han va liten och tog han i "skägget" och sa nej vilket sutade i att han blev ännu mer arg och började bita ännu mer. Idag när han blir uppspelt och råkar bita en när man busar räcker de att man säger AJ!! så lugnar han ner sig direkt. Tänt på att ge han beröm direkt som han lugnar ner sig men bara att lugnt Bra,duktig kille eller liknade :)
  • Pelin

Förstår dig mycket väl . men från mina erfarenhet så rör han inte men igonera inte heller. skrik jättehögt och hjällt "a". inte ett helt ord som aj för då blir det höga ljud men inte hjällt som hundarna faktiskt gör. Det låter helt knäppt men det hjälper nästan alltid. Hjälper inte det så ta din nyckelknipa eller något annat jätteskramligt och kasta precis jämte hunden så han blir osäker. han måste tappa koncentrationen på dig och på sin ilska eller vad man ska kalla det utan att du svarar med att bli arg eller ledsen själv. släng lite föremål när han kommer o biter dig för då fattar han inte att det kommer från dig. skrik inte nej och sånt samtidigt vilket triggar han igen. det kan också vara bra att han och du går på promenader själva ibland så han får en positiv relation till dig och ute är det lättare att tillrättavisa honom då det finns mycket annat att tänka på. När ni kommer in från en längre promenad så är han också lugnare och tillfreds. hoppas det ordnar sig för er.

• Pelin

Hunden ska alltid vara jättelugn när den får beröm. med beröm menar jag kela eller godis.eller lek. Helst efter promenaderna.

• Pelin

Likaväl som att kasta skramlande saker vid hunden kan du också spruta på han med en liten vattenpistol eller liknande. det är också nåt som han inte kopplar till dig men som är otäckt och inte triggande mot dig!

• Dexter dot com

Är helt övertygad om att du bara triggar igång honom genom fysiska korrigeringar och risken är stor att du själv framkallar ännu värre beteenden. Det är en valp och valpar bits, istället för att korrigera honom så avled med några enklare lydnadsövningar eller ett gott märgben.
    Risken med korrigeringar är att han  går i försvar eftersom han upplever dig obehaglig och tappar tilliten för dig, du ska ju vara hans största trygghet och inte den som gör honom illa och skrämmer honom.

Är det när han är uttråkad eller trött han varvar upp? Är han uttråkad så sysselsätt honom och är han övertrött så lägg honom i sin kompostgallerhage så han varvar ner.

• UCharlotte
    Lisch skrev 2014-04-06 18:35:24 följande:
    En valp är en valp och valpar är..jobbiga. Så försök se skillnad på sedvanligt valpbus och gränstestande med ren elakhet.

Glöm inte att energi och blick ibland han större effekt än ord. Djur pratar inte riktigt svenska med varandra. Stå rak i ryggen, ta bestämda steg, gå rakt mot hunden med bestämd blick...och sen om du måste ta till ord eller hur du gör - förlora inte fajten.

Du gör nog inte fel, du är bara inte en flockledare. 
    En hund har inte samma respekt för lekledaren..
  • hundpuss

Det låter som klassigt valpbeteende, som kan vara riktigt drygt, det vet jag också. Tror däremot inte att hunden gör detta för att jävlas eller för att vara elak. Han är valp. Han vill leka.
    Ju mer du knuffar, puttar eller trycker bort honom, desto mer uppmärksamhet får han. (Och i hans värld blir ju det skitroligt för matte busar). 

Vad du än gör så dra honom inte i nackskinnet, du behöver INTE "hugga" honom med dina fingrar i hans hals eller på annat sätt visa din "dominanta sida och vem som är ledaren" (sånt tänk är förlegat och för guds skull visa INTE tänderna och låtsasmorra mot honom som någon annan tipsat om, det är bara enormt korkat och poänglöst).

Aktiverar ni hunden? Det låter på din beskrivning som att han har mkt energi att få utlopp för. Med aktivera menar jag inte dagliga små promenader runt kvarteret, utan hjärngympa av olika slag. Tex foderboll eller liknande där han verkligen får använda huvudet och får chans att bli mentalt trött. 

Köp gärna boken Kontaktkontraktet av Eva Bodfält, lär dig lite mer om hur du kan bygga upp en bra relation med din hund. Och de stunder när du känner att du inte orkar, så ha hunden tillfälligt bakom en barngrind/kompostgaller, tex att han får vara ensam en stund i köket. Det kan ibland vara väldigt bra med en timeout, både för hunden och för ägaren. 

• Akua
    hundpuss skrev 2014-04-07 11:47:11 följande:
    Det låter som klassigt valpbeteende, som kan vara riktigt drygt, det vet jag också. Tror däremot inte att hunden gör detta för att jävlas eller för att vara elak. Han är valp. Han vill leka. Ju mer du knuffar, puttar eller trycker bort honom, desto mer uppmärksamhet får han. (Och i hans värld blir ju det skitroligt för matte busar).  Vad du än gör så dra honom inte i nackskinnet, du behöver INTE "hugga" honom med dina fingrar i hans hals eller på annat sätt visa din "dominanta sida och vem som är ledaren" (sånt tänk är förlegat och för guds skull visa INTE tänderna och låtsasmorra mot honom som någon annan tipsat om, det är bara enormt korkat och poänglöst). Aktiverar ni hunden? Det låter på din beskrivning som att han har mkt energi att få utlopp för. Med aktivera menar jag inte dagliga små promenader runt kvarteret, utan hjärngympa av olika slag. Tex foderboll eller liknande där han verkligen får använda huvudet och får chans att bli mentalt trött.  Köp gärna boken Kontaktkontraktet av Eva Bodfält, lär dig lite mer om hur du kan bygga upp en bra relation med din hund. Och de stunder när du känner att du inte orkar, så ha hunden tillfälligt bakom en barngrind/kompostgaller, tex att han får vara ensam en stund i köket. Det kan ibland vara väldigt bra med en timeout, både för hunden och för ägaren. 

Det handlar inte om att visa sin dominanta sida utan att säga ifrån så hunden märker det. Olika funkar på olika hundar och man får prova sig fram.
  • realisten

Det du beskriver är väldigt vanligt hos valpar och även om det är jobbigt så är det faktiskt ett sundhetstecken. Men förstår att det är jobbigt.

Mitt råd är att sluta försöka sätta åt valpen för eftersom det ändå inte fungerar så skapar du bara en konflikt mellan er. Det kan faktiskt vara så att valpen tycker att du rör dig på ett roligt sätt eller kanske du råkar flaxa med armarna samtidigt som du nejar eller fyar och då belönar du faktiskt valpen även om du själv inte tänker på det.

Mitt råd är att avleda när innan valpen börjar slänger du ut en leksak på golvet. Har valpen redan hunnit bita och nafsa kan du kasta iväg en leksak då med och rikta in valpen på att ta den istället. Du belönar inte valpens bitande då även om många tror det utan du avleder den från dig. kör detta konsekvent och ha tålamod så kommer det ordna sig ska du se:)

• Hallonbåt02

Bli tråkig och vänd ryggen till, res dig upp om du inte redan står.
    Skulle inte din valp sluta att bitas när du blir tråkig så ha alltid något han får bita i tillhands, beteendet kommer att gå över.
    Att vara så neutral som möjligt kan vara bra att var i den åldern dem har sina 2grejer" för sig, uppmuntra inte och bli inte arg utan var bara neutral.
    Alternativt testar du det realisten föreslår och slänger iväg leksaken.

• Cockaby

Sluta genast med att "trycka till" honom och "säga till på skarpen"!! Det ställer bara till med mer besvär. Du skadar relationen mellan er och hans förtroende för dig. En 5 månaders valp är en liten bebis, de biter och har sig inte för att jävlas och kolla gränser. Och även om det finns perioder i hundars liv där de testar gränserna lite mer så ska man aldrig låta hunden bestämma när det ska bli en konflikt. Exempelvis om hunden när den blir äldre hoppar upp och biter en i armen på promenaden så är oftast det bästa att bara ställa sig på kopplet så den inte når och ignorera beteendet. Sen tar man situationer som inte är lika laddade, och lättare att kontrollera, och visar att man som förare är den som tar ut riktningen och bestämmer. Enkla saker som att byta riktningen på promenaden om hunden går för långt fram etc.

Som det är nu har du en levnadsglad liten valp som inte riktigt vet hur man beter sig. Det är din plikt att visa den, med kärlek och respekt för dess mentala nivå. Att ryta åt den och trycka till den gör den bara förvirrad och rädd. Att bita hårdare när du säger till honom är ett tydligt tecken på det. Istället gäller det att visa med positiva exempel.

Bästa du kan göra är att förekomma honom. Att när du vet att nu kommer han snart kommer komma i ett läge där han kommer och nafsar på dig då tar du fram en leksak och leker med honom, hittar på någon rolig aktivitet etc. Det är jättebra att när du sagt till honom att du tar fram en leksak då, det är rätt ryggmärgsreflex, att när man sagt till hunden måste man ge den ett alternativt beteende istället, som att leka med en leksak. Men ännu bättre är att ta initiativet till det redan innan det händer nåt - då är det du som tar kommandot. Och se till att sluta innan hunden tröttnar, det är bra att redan nu att du som förare kan avsluta en aktivitet.

Jag kan nog misstolka det du skriver men som det är nu så känns det som att det händer inte så mycket för honom om han inte tar initiativet och kommer och nyper dig i byxbenen. För en sån liten valp räcker det inte med att ligga still inne mellan promenaderna oavsett hur ofta man är ute med dem. Kan det vara så att din sambo kanske leker lite mer med honom spontant? Ofta brukar det vara så med killar, att de helt enkelt är bättre på att bara leka med hunden. Och så tolkar jag det som att du är mer hemma med hunden, då blir det också jobbigare att ha orken hela tiden.

En riktigt bra aktivitet både inomhus och utomhus är att leta efter saker, helst en leksak som man leker tillsammans med när han hittat den men använd annars godis. Är man ensam hemma och hunden inte klarar av sitta kvar (vilket få 5.månaders klarar) så kan man sätta fast kopplet i ett dörrhandtag eller så när man gömmer saken. I början innan den har förstått så går man bara lite snabbt runt hörnet och lägger den fullt synlig och efterhand börjar man göra det svårare och svårare. Leta efter saker är väldigt naturligt för hunden och nåt den behöver få utlopp för och det är ganska häftigt att se hur de jobbar och ett bra sätt att lära känna varandra. Du får också ett ypperligt tillfälle att träna uppbindning, stanna kvar och hantera förväntan. Även om valpen kommer hoppa och pipa och vara helt tokig medan den väntar och inte alls hade stannat kvar om inte kopplet hade hållt kvar den så säg "stanna" och håll upp handen som ett stopptecken innan du lämnar den och beröm den för att den har stannat när du kommer tillbaka. Efterhand som den förstår leken, och du tränat "sitt kvar" under lugnare former där du inte går ifrån och den klarar det, så kan du börja ställa krav på att den ska vara lugn under väntetiden. Och med ställa krav menar jag att man typ går tillbaka utan att gömma saken om den inte sitter still, eller helt avbryter leken. Men små, små krav i början! Det är skitsvårt för dem att behärska sig när de står på startlinjen för att få göra något av det roligaste de vet!!

Och anmäl er till valpkurs. Där får ni se hur andra valpar beter sig och ni får lära er att jobba tillsammans.

Och sluta lyssna på de som säger att du ska sätta åt han nu med en gång! De har en förlegad syn på hur en valp funkar! Det är som att säga till en 4-åring att sitta still på en stol hela dagen och skälla ut den efter noter om den inte klarar det!

Lycka till! Det är inte helt lätt det där med valpar, precis som barn är de väldigt intensiva och kräver mycket energi och engagemang från en. Men jag tror nog det kommer gå bra för er!

/Hundinstruktören

Svar på tråden Hjälp med uppfostring, Tips!