Ny!
Jag har en ny sambo. Han är perfekt! Han älskar barnen och de gör det med. Men vi har marsvin. Han är allergisk. Barnen älskar de. Men vad ska jag göra? Denkan inte flytta! Ska barnen ha de i sina rum?
Jag har en ny sambo. Han är perfekt! Han älskar barnen och de gör det med. Men vi har marsvin. Han är allergisk. Barnen älskar de. Men vad ska jag göra? Denkan inte flytta! Ska barnen ha de i sina rum?
Om barnen är tillräckligt gamla och det räcker för sin sambo att flytta dem in till barnens rum så varför inte?
Hur allergisk är han?
Om han klarar av att den bor i deras rum och att dom tvättar händer ordentligt innan dom träffar honom så kanske det räcker så och allt är bra.
Steg 1 är ju att prova att ha dem på barnens rum. Funkar inte det så kanske det får bli omplacering.
Diskuterade ni inte marsvinen alls innan ni flyttade ihop?
Det känns som en grej man löser innan man flyttar ihop, speciellt om man vet med sig att man är allergiker.
Hade jag varit i hans ställe så hade jag tagit upp frågan, om ni varit villiga att göra av med marsvinen OM det visade sig att jag inte klarade av dem. Annars hade jag inte sagt upp nuvarande bostaden.
Visste han inte om att ni har marsvin? Hur länge har ni varit ihop egentligen?
Han visste att vi hade marsvin men vi har inte hitta en bra lösning!
Barnen är ju 9 och 12 så de klara det. Han ska kanske flytta in om en vecka.
Han kan vara vid dem och se men inte typ hålla i dem och gosa. Så det funkar bra om de är i barnens rum. Han säger ju typ bara: God natt!, Mat! sånt där. Han sitter inte i barnens rum och sover eller så, vi tycker att idén är ganska bra men barnen då? De älskar den nog. Inte vet jag! Men ska vi våga sätta in dem där?
Jag har varit med om samma sak. Alltså att sambon var allergisk mot vårt husdjur. Bra att du inte är självisk och kastar ut de. Det går oftast bra när man har kommit in i det. Med djuret och allt. Vi gjorde samma sak i början med barnen, i deras rum. men sen gick det bra att ha de i andra rum.
Det beror ju på hur mycket allergisk han är. Om det räcker med att flytta in marsvinen i barnens rum och att de får lära sig att komma ihåg att tvätta händerna när de har gosat med marsvinen eller gjort ren buren (det är ju trevligt oavsett om någon är allergisk eller inte...) så är väl det en bra lösning att prova?
Han är inte så allergisk men måste vara lite försiktig.
Barnen är mycket bra på att ta ansvar och när vi köpte marsvinen sa jag att de kommer få sköta det mesta själv när de lärt sig. De vill gärna ha marsvinen i rummet och de tvättar ALLTID händerna innan mat och sånt där (när de rört de).
När jag o min nuvarande sambo skulle flytta ihop fick han göra ett val - inte sambo o behålla katten, eller sambo o göra sig av mig med katten. Nu är det så att jag är extremt allergisk mot katter så jag var tvungen att ställa det ultimatumet.
Jag älskar djur o har provat att ha de flesta sorter, som är i bur. Bland annat marsvin. Det gick verkligen inte. Ställde ut dom i trädgården o allt men det funkade verkligen inte, jag fick åka till sjukhuset pga andnöd o inhalera :-/
Jag tror ni kan ju allt testa o se hur det funkar eftersom han inte är så extremt allergisk, men ni borde nog ha en plan B ifall det inte funka att ha djuren i barnens rum.
Lycka till
japp håller med! En plan B måste ni börja fundera på OM det är så att det inte fungerar.
Kom ihåg att det är något helt annat att bo bland allergener än att sova över nån gång ibland. Även om han spenderat helger hemma hos er och några dagar hit och dig osv så är det något helt annat att plötsligt ha djuren 24/7 omkring sig.
det kan bli helt andra allergiska reaktioner än vad både han och ni hade tänkt er och det kan också vara något som kommer smygandes. Så ni bör verkligen ha i åtanke att en dag kanske han faktiskt inte kan ha djur alls och då måste ni kunna lösa det.
Hur länge lever marsvin? Ni kanske kan vänta med att flytta ihop?
Våra marsvin har precis blivit 1. Så de lever ett tag till. Vi har ett rum ( ganska litet )med mat och hö till de. Det har varit ett förråd men vi städade ur det. Det är ett väldigt fint rum faktiskt, med gardiner och tapet. Där inne kan de stå annars. Det ligger vid barnens rum så det är lätt för de. Där går sambon aldrig in så det blir bra som plan B. ( men han får självklart se de )
Tappar bort mig i ett virrvarr av slumpmässigt användande av de/dem/den
Varför är det så vanligt på FL