tack för era tips! Då har vi lite att handla och pröva framöver :D
Nyfikna72 skrev 2014-04-08 12:32:41 följande:
Fast är han ett år så har han nog lärt sig att ratar man en sak och då får nåt annat så lär han nog köra på den linjen. Ett barn i den åldern har inga begrepp om mat på det viset så gillar han söta saker så är jag nog rädd för att föräldern mest har serverat sånt han inte ratat till en början. Våran grabb är snart ett år och han äter typ allt.........men då får han äta det som serveras också. Vill han inte ha så får han inget annat.
Vad trött jag blir på människor som tror att de gjort helt rätt och en annan måste gjort fel eftersom "deras barn minsann äter allt/sover hela nätterna/får inga utbrott i affären/etc." Har du glömt att barn är olika, med olika preferenser?
Vår son har haft preferenser sedan han föddes och det har vart att INTE äta överhuvudtaget helst. Varken bröstmjölk, ersättning eller mat. Söta frukter har gått bättre, men vilka barn gillar inte det? Men jag var kanske inte jättetydlig, han äter inte speciellt mycket fruktpureer eller frukter heller, om han tar 5 skedar vanlig mat så kanske han tar 10 skedar av fruktpure. Så ja, då får man väl säga att han gillar det mer.
Och för din information då, om hur vi som föräldrar måste serverat sött osv. Nej, inte mer än andra barn och framförallt inte när mat introducerades. Vi är i kontakt med både barnläkare och dietister för att han dalar i vikt och inte äter TILLRÄCKLIGT. Varken välling, ersättning, frukt eller mat. Matproblematiken har vi diskuterat med BVC sedan han var 2 månader gammal då han inte ville amma eller ta flaska och sen även när "riktiga" maten började strula. Så nog har vi gjort allt i vår makt gällande ordentlig mat.