• visa0

Snälla, tips på smakrik mat åt 1 åring?

Hej!
    Jag har en superkräsen 1-åring här hemma. Han gillar i stortsett ingenting, det ska vara sött, sött, sött och så har det alltid vart.

De maträtter som han åtminstonde visar någon form av gillande gentemot är:
    - Flygande jakob
    - Lasange
    - Pannkakor
    - Korvstroganoff

Grejen är att de funkar vid ett tillfälle, men vid nästa så totalt ratar han maträtten.
    Jag är jättedålig på att komma på nya maträtter. Så jag behöver lite tips, gärna såsiga maträtter med smak som han kan tyckas om.

• Svar på tråden Snälla, tips på smakrik mat åt 1 åring?
  • nozpa

Fisk har alltid varit poppis här. Ju mer fisksmak ju bättre. Potatismos, rotmos, alla sorters soppor, köttbullar och stuvade makaroner, pasta + vilken pastasås som helst, rotfrukter i ugnen, moussaka.

• Nyfikna72

Fast är han ett år så har han nog lärt sig att ratar man en sak och då får nåt annat så lär han nog köra på den linjen. Ett barn i den åldern har inga begrepp om mat på det viset så gillar han söta saker så är jag nog rädd för att föräldern mest har serverat sånt han inte ratat till en början. Våran grabb är snart ett år och han äter typ allt.........men då får han äta det som serveras också. Vill han inte ha så får han inget annat.

• Ramborg

Min flicka gillade chili con carne i den åldern. Särskilt om hon fick plocka och kladda med majsen och bönorna.

42.
  • isolande

Linsgryta med kött, vitlök och spiskummin är en favorit hos vår superkräsna ettåring. Han vill att saker ska smaka ordentligt, då äter han Drömmer

• visa0

tack för era tips! Då har vi lite att handla och pröva framöver :D

Nyfikna72 skrev 2014-04-08 12:32:41 följande:
    Fast är han ett år så har han nog lärt sig att ratar man en sak och då får nåt annat så lär han nog köra på den linjen. Ett barn i den åldern har inga begrepp om mat på det viset så gillar han söta saker så är jag nog rädd för att föräldern mest har serverat sånt han inte ratat till en början. Våran grabb är snart ett år och han äter typ allt.........men då får han äta det som serveras också. Vill han inte ha så får han inget annat.

Vad trött jag blir på människor som tror att de gjort helt rätt och en annan måste gjort fel eftersom "deras barn minsann äter allt/sover hela nätterna/får inga utbrott i affären/etc." Har du glömt att barn är olika, med olika preferenser?

Vår son har haft preferenser sedan han föddes och det har vart att INTE äta överhuvudtaget helst. Varken bröstmjölk, ersättning eller mat. Söta frukter har gått bättre, men vilka barn gillar inte det? Men jag var kanske inte jättetydlig, han äter inte speciellt mycket fruktpureer eller frukter heller, om han tar 5 skedar vanlig mat så kanske han tar 10 skedar av fruktpure. Så ja, då får man väl säga att han gillar det mer.

Och för din information då, om hur vi som föräldrar måste serverat sött osv. Nej, inte mer än andra barn och framförallt inte när mat introducerades. Vi är i kontakt med både barnläkare och dietister för att han dalar i vikt och inte äter TILLRÄCKLIGT. Varken välling, ersättning, frukt eller mat. Matproblematiken har vi diskuterat med BVC sedan han var 2 månader gammal då han inte ville amma eller ta flaska och sen även när "riktiga" maten började strula. Så nog har vi gjort allt i vår makt gällande ordentlig mat.
  • Natulcien

Har du provat indiska grytor, thaimat och sushi? Det gillade vår kille i den åldern. Och kryddiga chilikorvar.

• Bling1975

Har du provat att göra olika grytor med kokosmjölk? Det är ju lite sött i smaken och man behöver ju inte göra de superstarka utan kan börja lite lagom. Min dotter som äter det mesta hatar tyvärr just curry annars hade det varit fiffigt för hon är allergisk mot mjölk. Men hon gillar annan lite starkare mat.

En annan favorit har varit fisk med dillsås. Men det ska vara mycket dill och ärtor. Tacokrydda på kycklingen och guacamole är annat som oftast går hem.

• Natulcien
    Natulcien skrev 2014-04-10 21:50:40 följande:
    Har du provat indiska grytor, thaimat och sushi? Det gillade vår kille i den åldern. Och kryddiga chilikorvar.
    Han var helt galen i inlagd sill i 1-årsåldern också, minns jag nu. Det är ju ganska mycket socker i inlagd sill, så inget man äter dagligen. Men det kan ju vara något att prova någon gång för att vidga smakvyerna...
  • visa0
    Natulcien skrev 2014-04-10 21:50:40 följande:
    Näe, inte thaimat och sushi. Har vart lite feg och tänkt att thaimat kanske är för starkt... Men det är det inte då? Sushi har vi inte prövat främst för att ingen av oss vuxna äter det :)
    Bling1975 skrev 2014-04-10 21:53:05 följande:
    Har du provat att göra olika grytor med kokosmjölk? Det är ju lite sött i smaken och man behöver ju inte göra de superstarka utan kan börja lite lagom. Min dotter som äter det mesta hatar tyvärr just curry annars hade det varit fiffigt för hon är allergisk mot mjölk. Men hon gillar annan lite starkare mat.

En annan favorit har varit fisk med dillsås. Men det ska vara mycket dill och ärtor. Tacokrydda på kycklingen och guacamole är annat som oftast går hem.
    Jag prövade faktiskt en rätt igår med kokosmjölk och curry i. Vet inte om det var kokosmjölk-smaken eller currysmaken han inte gillade för han började efter ett par skedar gräva maten ut ur munnen -.- Men ska pröva en rätt med endast kokosmjölk! *hoppas hoppas*
    Fisk har inte vart så poppis hittills, men kanske krävs mer dill och ärtor än vad vi haft ;)
    Natulcien skrev 2014-04-10 21:59:30 följande:
    Han var helt galen i inlagd sill i 1-årsåldern också, minns jag nu. Det är ju ganska mycket socker i inlagd sill, så inget man äter dagligen. Men det kan ju vara något att prova någon gång för att vidga smakvyerna...
    hahah ja? vem vet, får pröva det. Kanske blir nya favvon ;)

• isolande

Mitt råd till dig TS: pröva allt, även det ni äter, vare sig det är för starkt eller kanske har "vuxna" smaker. Vår lille ettåring förvånar oss ofta med att tokgilla sånt som vi aldrig trodde han skulle stoppa i munnen.

• visa0
    isolande skrev 2014-04-11 11:04:33 följande:
    Mitt råd till dig TS: pröva allt, även det ni äter, vare sig det är för starkt eller kanske har "vuxna" smaker. Vår lille ettåring förvånar oss ofta med att tokgilla sånt som vi aldrig trodde han skulle stoppa i munnen.
    Ja jag får göra det, men har en helt ny inköpslista nu med mat som ska inhandlas. Blir lite nya maträtter även för oss framöver :D
  • Natulcien
    visa0 skrev 2014-04-11 10:51:36 följande:
    Näe, inte thaimat och sushi. Har vart lite feg och tänkt att thaimat kanske är för starkt... Men det är det inte då? Sushi har vi inte prövat främst för att ingen av oss vuxna äter det :)

Det finns ju olika grader av starkhet. Man behöver ju inte ta det starkaste...
  • Nyfikna72
    visa0 skrev 2014-04-10 18:54:38 följande:
    tack för era tips! Då har vi lite att handla och pröva framöver :DVad trött jag blir på människor som tror att de gjort helt rätt och en annan måste gjort fel eftersom "deras barn minsann äter allt/sover hela nätterna/får inga utbrott i affären/etc." Har du glömt att barn är olika, med olika preferenser? Vår son har haft preferenser sedan han föddes och det har vart att INTE äta överhuvudtaget helst. Varken bröstmjölk, ersättning eller mat. Söta frukter har gått bättre, men vilka barn gillar inte det? Men jag var kanske inte jättetydlig, han äter inte speciellt mycket fruktpureer eller frukter heller, om han tar 5 skedar vanlig mat så kanske han tar 10 skedar av fruktpure. Så ja, då får man väl säga att han gillar det mer. Och för din information då, om hur vi som föräldrar måste serverat sött osv. Nej, inte mer än andra barn och framförallt inte när mat introducerades. Vi är i kontakt med både barnläkare och dietister för att han dalar i vikt och inte äter TILLRÄCKLIGT. Varken välling, ersättning, frukt eller mat. Matproblematiken har vi diskuterat med BVC sedan han var 2 månader gammal då han inte ville amma eller ta flaska och sen även när "riktiga" maten började strula. Så nog har vi gjort allt i vår makt gällande ordentlig mat.

Ja vad trött jag blir på människor som har åsikter om vissa inlägg............särskilt som de fyller på med värdefull info efteråt........det här är ett allmänt forum och kan man inte bortse från vissa inlägg utan att bli trött på folk så är det bättre att inte fråga alls. Jag visste ingenting om ditt barn och skrev ett allmänt svar på nåt som är ganska vanligt, alltså att barn lär sig äta det föräldrarna ger dom.
  • visa0
    Nyfikna72 skrev 2014-04-11 12:46:54 följande:

Ja vad trött jag blir på människor som har åsikter om vissa inlägg............särskilt som de fyller på med värdefull info efteråt........det här är ett allmänt forum och kan man inte bortse från vissa inlägg utan att bli trött på folk så är det bättre att inte fråga alls. Jag visste ingenting om ditt barn och skrev ett allmänt svar på nåt som är ganska vanligt, alltså att barn lär sig äta det föräldrarna ger dom.
    Jag upplever att du indirekt kritiserade mig (och min sambo) att det är vårt fel att vår son äter som han gör, i en tråd då jag frågade om råd gällande smakrika maträtter, så blir jag irriterad. Istället för att lägga fram det precis som att du antar att det är på ett speciellt sätt, hade du kunnat fråga vad det beror på eller sagt "Kan det vara så att ni...?".

Jag frågade inte vad det kan bero på, den diskussionen har jag haft åtskilda gånger både med sjukvården och här på forumet. Och jag ansåg inte min sons historik speciellt viktigt i en tråd om maträtter.
  • visa0
    Natulcien skrev 2014-04-11 12:12:37 följande:
    Det finns ju olika grader av starkhet. Man behöver ju inte ta det starkaste...
    Det är ju visserligen sant! Jag har bara väldigt dålig koll på thaimat har aldrig lagat det hemma :)
    Truttelutt skrev 2014-04-11 12:20:58 följande:
    Kethchup. Det verkar vara magiskt. All mat går ner med ketchup i detta hushåll.

Hahaha jasså? Ja, jag vet att det är poppis till pastarätter här. Men har inte prövat till annat. Kan ju vara värt!
Svar på tråden Snälla, tips på smakrik mat åt 1 åring?