Lämnas ensam utan alla sina kompisar 6mån-1år
Hej! Min son går på en småbarnsavdelning tillsammans med ett gäng på fyra treåringar som fyllt tre i början på detta år, själv fyller han i augusti men är inte betydligt efter de andra i sitt sätt. Ett av de övriga barnen är hans bästa bästa kompis och de älskar verkligen varandra, leker hela tiden hela dagarna och saknar varandra på helgerna, höll handen när de sov middag osv. Men de leker även mycket med de andra och alla har superkul. Nu till hösten ska de andra fyra barnen börja på storbarnsavdelningen men han blir ensam kvar med bebisarna som är betydligt yngre förutom en tjej som nyss börjat som är i ungefär samma ålder men hon leker mest med en annan flicka som är mycket yngre. Min son leker aldrig med dem utan har under ett och halvt år haft sitt gäng som han älskar. Han har slutat med blöja och sover inte middag, är lugn och trygg så han skulle absolut kunna flytta med men de säger att de inte finns plats. Detta är dock en privat förskola med små grupper. Hans lillasyster ska börja till hösten så jag är även rädd att han kommer att vara bara med henne då och hon är då endast 16 månader och jag ska börja jobba så de kommer att ha långa dagar vissa dagar iaf så det är ju också en omställning plus att han då ska behöva se alla sina kompisar gå till den andra avdelningen men får själv gå med sin lilla syster till bebisavdelningen. Är detta rätt? Brukar man göra så? Det känns som att det kan sätta spår i honom, att han skiljs ut från de andra som annorlunda och det kanske inte bara är att komma in i gruppen igen när han väl får börja. Finns det några förskolefröknar som kan svara också?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-08 12:04
Styckesuppdelningen funkar visst inte på ipaden