• redcharlie

Lämnas ensam utan alla sina kompisar 6mån-1år

Hej! Min son går på en småbarnsavdelning tillsammans med ett gäng på fyra treåringar som fyllt tre i början på detta år, själv fyller han i augusti men är inte betydligt efter de andra i sitt sätt. Ett av de övriga barnen är hans bästa bästa kompis och de älskar verkligen varandra, leker hela tiden hela dagarna och saknar varandra på helgerna, höll handen när de sov middag osv. Men de leker även mycket med de andra och alla har superkul. Nu till hösten ska de andra fyra barnen börja på storbarnsavdelningen men han blir ensam kvar med bebisarna som är betydligt yngre förutom en tjej som nyss börjat som är i ungefär samma ålder men hon leker mest med en annan flicka som är mycket yngre. Min son leker aldrig med dem utan har under ett och halvt år haft sitt gäng som han älskar. Han har slutat med blöja och sover inte middag, är lugn och trygg så han skulle absolut kunna flytta med men de säger att de inte finns plats. Detta är dock en privat förskola med små grupper. Hans lillasyster ska börja till hösten så jag är även rädd att han kommer att vara bara med henne då och hon är då endast 16 månader och jag ska börja jobba så de kommer att ha långa dagar vissa dagar iaf så det är ju också en omställning plus att han då ska behöva se alla sina kompisar gå till den andra avdelningen men får själv gå med sin lilla syster till bebisavdelningen. Är detta rätt? Brukar man göra så? Det känns som att det kan sätta spår i honom, att han skiljs ut från de andra som annorlunda och det kanske inte bara är att komma in i gruppen igen när han väl får börja. Finns det några förskolefröknar som kan svara också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-08 12:04
    Styckesuppdelningen funkar visst inte på ipaden

• Svar på tråden Lämnas ensam utan alla sina kompisar 6mån-1år
  • cloudberry79

Det ska såklart utgå från individuella behov, ingen rigorös indelning efter om man är född tidigt eller sent på året! Här har vi bara åldersblandade avdelningar, men alla som fyller fem år under året börjar på femårsgrupp (särskilda aktiviteter en gång i veckan) i augusti.

Just NO.
  • Sisisisi

Blir det så stor skillnad i praktiken då? Min min sons förskola så leker de väldigt mycket över avdelningsgränserna. De är ute mycket och då leker ju alla. Inne så får de gå över till andra avdelningar och leka. De äter och vilar dock alltid på sin avdelning.

Har svårt att tro att din son kommer att lida några men av att få gå kvar med småttingarna, men visst är det tråkigt! Min son börjar f-klass i höst och kommer att skiljas från sitt gäng på förskolan. Känns jättetråkigt.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• redcharlie

Tack för svar! De stora och små är på olika våningar och är inte ute tillsammans men jag har bett om att han ska få vara med de stora ute på eftermiddagen men hela förmiddagen och timmarna efter fika kommer han att vara med de små.

• sfe29

Jag tycker för din son skull att du ska prata med förskolan igen och se om det inte finns någon möjlighet att han får flytta med! Känns som han riskerar att mista sina kompisar annars! Kämpa på!

• cosinus

Jag tror det kan gå precis hur bra som helst.

Såna här problem, liksom hur barn flyttas och delas om klasser i skolan behöver delas om är så gott som alltid ett föräldraproblem.

Om man är lugn och trygg själv i att det löser sig så tar de flesta barnen förändringar alldeles lysande.

Han lär ju få gå upp till storbarns inom ett år hur som helst och det finns inte en chans i världen att de andra barnen dragit ifrån i utvecklingen på ett sätt som gör att han inte hänger med. Är det ö h t någon skildnad är han ikapp på en vecka sen.

Mysigt för lillasyster att ha storebror på samma avdelning om det nu blir långa dagar också, lite kul för sonen att få vara äldst och störst och duktig och några men för livet har jag väldigt svårt att tro att det ger såvida inte ni föräldrar tutar i honom att det är något negativt att han blir kvar.

Man får släppa prestigen lite som förälder såna här gånger. Min son blev indelad i mellangruppen på dagis när han var 4 år tillsammans med en till (som han inte lekte med) och alla andra barn födda samma år fick flytta upp (de var nog 11 stycken från hans årskull tror jag så 9 gick upp och 2 blev kvar). Det gick jättebra, han fick stort ansvar i mellangruppen eftersom han var äldst och gillade det. Han frågade inte en enda gång varför de han lekte mest med fått byta grupp och inte han. Nu var det inte strikta avdelningar men ändå mycket tid som spenderades i grupperna.

• redcharlie

Tack för att ni har svarat och jag tror att det känns väldigt jobbigt för oss föräldrar för att det skär så i hjärtat att se sin lilla son bli utanför men han kanske börjar leka med någon annan direkt utan att tänka mer på det, svårt att veta på förhand. Jag hoppas verkligen det och vi ska göra vårt bästa såklart för att han inte ska märka hur sorgligt vi tycker att det är. De kommer nog att låta honom vara med den stora gruppen mer än vanligt nu när jag har tagit upp det och inskolningen för lillasyster blir säkert lättare så man får väl se det positivt

• glassen

Så jobbigt det där när de måste splittra grupperna. Nånstans måste de dra gränsen, men det blir ju inte bra när det är ett barn som blir ensam kvar i en kompisgrupp. Fast flyttar de upp din son kommer antagligen föräldrarna till flickan som är i din sons ålder reagera.
    Jag är själv väldigt kluven till det där att låta vissa barn gå kvar länge i småbarnsgruppen. Min dotter var äldst under ett år och fördelen var att hon fick gå kvar i en mindre grupp med personal hon kände. Nackdelen var att hon backade massor utvecklingsmässigt och inte fick den stimulans hon behövde.
    Hoppas det går bra för din son och att det blir en bra lösning i slutändan.

Svar på tråden Lämnas ensam utan alla sina kompisar 6mån-1år