• Anonym (Tula)

Vad ska underhållet gå till?

Som rubriken lyder....

• Svar på tråden Vad ska underhållet gå till?
  • Queenie70
    Anonym (P) skrev 2014-04-09 14:21:10 följande:
    Vad hemskt att ett snart myndigt barn "utnyttjar" sin pappa och kommer var och varannan dag trots att pappan betalar 1273 kronor per månad till mamman... Dvs inte ens i närheten av vad de flesta med äldre tonårsbarn skulle betala om man räknade ut underhållsbidrag.
    Du tror att en tonåring kostar mindre? *fniss*
  • Anonym (Tula)
    Anonym (P) skrev 2014-04-09 14:21:10 följande:
    Vad hemskt att ett snart myndigt barn "utnyttjar" sin pappa och kommer var och varannan dag trots att pappan betalar 1273 kronor per månad till mamman... Dvs inte ens i närheten av vad de flesta med äldre tonårsbarn skulle betala om man räknade ut underhållsbidrag.

Vem säger 1273?

vem säger att barnet utnyttjar?

i mina ögon så är det biomamman som borde ta ett steg tillbaka när det gäller sina egna känslor och visa sitt barn att det är ok att "sova" bo hos pappan vv barnets önskan.

Om pengarna inte betyder något för den ene så lär väll pengarna inte betyda ngt för den andre?
  • Anonym (bibo)

Jag har inte läst alla inlägg ts, men jag förstår att det känns orättvist för er. Det ÄR det också! Jag har också två bonusbarn som lever/levt efter mammas regler så hon inte blir ledsen.. Det är så jobbigt med hennes ledsna ögon. Mamma är ju så ensam. Varför blir hon arg när jag vill sova hos er istället för mormor när hon ändå inte är hemma?! mm har dom bla. sagt genom åren. Nu har den äldsta (18) inget samvete alls mot någon. Kanske tröttnade hon på att alltid vara henne tillags och så slog hon bakut överallt.?! Jag vet inte. Ni kan tyvärr inte göra något åt det.

• Anonym (Tula)
    Anonym (bibo) skrev 2014-04-09 14:46:31 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg ts, men jag förstår att det känns orättvist för er. Det ÄR det också! Jag har också två bonusbarn som lever/levt efter mammas regler så hon inte blir ledsen.. Det är så jobbigt med hennes ledsna ögon. Mamma är ju så ensam. Varför blir hon arg när jag vill sova hos er istället för mormor när hon ändå inte är hemma?! mm har dom bla. sagt genom åren. Nu har den äldsta (18) inget samvete alls mot någon. Kanske tröttnade hon på att alltid vara henne tillags och så slog hon bakut överallt.?! Jag vet inte. Ni kan tyvärr inte göra något åt det.

Vad skönt med npgon som vet vad jag menar. Precis så är det här också.

Har alltid varit. Vill inte biomamman att barnet ska vara här så kommer inte barnet.

Det handlar inte bara om pengar utan om det uppenbara utnyttjandet. Att en människa ska bestämma över 4 personer.

Undrar vad den ensamma mamman gör när bonus skaffar egen familj och eget liv?
  • Anonym (?)
    Anonym (Tula) skrev 2014-04-09 13:31:49 följande:
    Det kommer inte skapas någon konflikt. Tycker bara att det är en urdum regel. Men som sagt det är ju upp till oss om vi bjuder på mat,bensin,kläder osv tiden då Hen egentligen inte skulle vara här..

Varför så dumsnål? Skit i det.....eller behöver ni underhållet?
  • Anonym (?)
    Anonym (Tula) skrev 2014-04-09 15:02:08 följande:
    Vad skönt med npgon som vet vad jag menar. Precis så är det här också.

Har alltid varit. Vill inte biomamman att barnet ska vara här så kommer inte barnet.

Det handlar inte bara om pengar utan om det uppenbara utnyttjandet. Att en människa ska bestämma över 4 personer.

Undrar vad den ensamma mamman gör när bonus skaffar egen familj och eget liv?

Vad har du för relation med mamman i övrigt? Den låter ansträngd, vad har ni för konflikter?
  • Anonym (........)
    Anonym (?) skrev 2014-04-09 15:27:15 följande:

Dumsnål? Nu sitter jag visserligen på andra sidan. Dvs jag får underhåll och pappan har inte ens sett tonåringen på över 3 år.. än mindre skänkt så mycket som en födelsedagspresent dessa år. Och inte heller något tidigare heller.

Jag har aldrig tjatat eller "surat" över att han inte gjort detta då det är jag iom att jag får dessa 1273 kr per månad som ska stå för allt som anses höra till. En kille i växande ålder som "ska" ha moped, mobil, dator, slalomutrustning, cykel o allt som hör tonåren till kostar naturligtvis betydligt högre summor än så. Men det är ju upp till mig vilken standard jag tillåter mitt barn att leva med. Som tur är har jag haft föräldrar som ställt upp på oss istället.

Pengen är i sammanhanget orelevant. Om TS och hennes man står för stora summor och barnet är ofta där så tycker jag att mamman kan gå med på vv då den slanten knappast skulle täcka de pengar som ts och hennes man i dagsläget lägger ut för tonåringen. Dumsnål är då biomamman.
  • sextiotalist

Eller varför är mamman så girig, hon verkar inte ha några egna extra kostnader för barnet, eftersom barnet tillbringar all sin vakna tid hos sin pappa.
    Så denna giriga kvinna, ska ha pengar i underhåll.

Vad hade ni svarat om en person hade skrivit

Hej
    jag har full underhåll för mitt barn, men barnet är alltid dagtid hos sin pappa, eftersom jag inte vill vara ifrån miin tonåring nattetid
    Pappa vill gärna ha tonåringen hos sig varannan vecka.
    Nu vill han jämka med underhållet, eftersom han bär alla kostnader för tonåringen, men jag vill inte, eftersom underhållet baseras på vad tonåringen har sin nattvila och det har han hos mig, för jag vill inte att han ska sova hos sin pappa
  • Queenie70
    Anonym (P) skrev 2014-04-09 14:19:27 följande:
    Nej inget inkomstbortfall ska kompenseras för det är förälderns egen kostnad och inte en kostnad för barnet.
    Har du dragit den brillianta slutsatsen helt på egen hand eller? Att inkomstbortfall pga. VAB är föräldrarnas "egen kostnad"....hahaha....Det handlar om att barn i hushållet drar med sig kostnader som man ANNARS inte skulle ha haft, kan gälla VAB, kan gälla högre hyra, högre el etc.
  • Anonym (Tula)

Eftersom att det inte spelar någon roll var barnet befinner sig före kl 21.00 på veckorna så förstår jag inte varför vi inte kan ha vv?

dumsnål? barn är gratis hos pappan?

• sextiotalist
    Anonym (Tula) skrev 2014-04-09 17:12:01 följande:
    Eftersom att det inte spelar någon roll var barnet befinner sig före kl 21.00 på veckorna så förstår jag inte varför vi inte kan ha vv?
    dumsnål? barn är gratis hos pappan?
    Uppenbarligen är kostnaden stor hos mamman, men noll hos pappan, det har man förstått
  • Påven Johanna

Vad är det för "dumsnålt" med det TS skriver här? Om 18-åringen är hos pappan och TS dagligdags eller varannan dag och lever, äter och gör allt annat man gör i hemmet där så är det väl inte rimligt att de också ska betala underhåll? Hur kan någon tycka något annat än det? Det begriper inte jag. 

Man är väl fan inte dumsnål för det?
  • Anonym (undrar)

är kanske helt fel men jag hade för mig att man kan dra av från underhållet beroende på hur många DYGN barnet är hos er. Om hon inte heller är hela DYGN hos mamman har jag svårt att förstå varför pappan ska betala underhåll. Man kan alltid kontakta försäkringskassan och höra hur de skulle bedöma hans betalningsansvar. 

• Ess
    Anonym (Tula) skrev 2014-04-09 14:20:48 följande:

Min man vill ha barnet här jämt.
    Bonus vill vv. Alternativ komma och gå som man vill.
    Jag känner att jag vill ha lite kontroll när det gäller planering,utgifter tid osv precis som vi andra planerar.
    Lättare att vara en del av vardagen,skola osv om man har "lite" bestämda tider. Uderhåll kan vi lika gärna sätta in en del på Hens konto istället för att ge till bonusmamman.
    Barnbidrag direkt till barnet.
    När barnet fyller 18 så ska pengarna in på barnets konto och inte alls till mamman.
  • Anonym (bibo)

Här tänkte tonåringen att hon skulle flytta till lägenhet. Vi skulle ge underhållet och mamman studiebidraget (sa mamman).... Det betalar staten så hon tyckte alltså att hon inte skulle stå för något!!

• Anonym (bibo)

Här tänkte tonåringen att hon skulle flytta till lägenhet. Vi skulle ge underhållet och mamman studiebidraget (sa mamman).... Det betalar staten så hon tyckte alltså att hon inte skulle stå för något!!

Svar på tråden Vad ska underhållet gå till?