• Akua

Storlek/vikt på din katt?

Hej! Jag tycker min katt är ganska liten men det är ju svårt att säga. Ska köpa liten kattlåda men den måste ju ändå passa henne... Jag blir lite nyfiken om hon ÄR liten eller inte. SÅ, hur mycket väger era katter?? Min hona, drygt 1,5år väger ca 3kg.

• Svar på tråden Storlek/vikt på din katt?
  • Majsan70

www.supercat.se

Där hittar du många olika alternativ som funkar även när man har liten plats. Själv funderar jag på att börja köpa Modkat lådor som jag tycker verkar hur bra som helst.

• Akua

Ni som har katt på 3-4kg, kan de ha katthalsband/kattsele för vuxna katter?

• Majsan70
    Akua skrev 2014-04-12 15:50:47 följande:
    Ni som har katt på 3-4kg, kan de ha katthalsband/kattsele för vuxna katter?
    Ja de få gånger de har sele på sig så är det en sån sele som är för alla storlekar.  En katt på 3-4 kilo är ju ganska normalstor.
  • Ruggugglan

Vi har tre katter och de väger 4 kg, 4,5 kg och 5 kg. De är 5 och 6 år gamla. Vi har fyra normalstora lådor och det räcker gott och väl.

• Akua
    Majsan70 skrev 2014-04-12 17:29:14 följande:
    Ja de få gånger de har sele på sig så är det en sån sele som är för alla storlekar.  En katt på 3-4 kilo är ju ganska normalstor.

Min katt väger ju strax under 3kg och hon kan inte ga vuxenstorlek på halsband. Jag måste alltid köpa kattungehalsband eller också köpa i läder och klippa av och göra ett nytt hål långt innanför det riktiga sista hålet.
  • Majsan70
    Akua skrev 2014-04-12 17:36:02 följande:

Min katt väger ju strax under 3kg och hon kan inte ga vuxenstorlek på halsband. Jag måste alltid köpa kattungehalsband eller också köpa i läder och klippa av och göra ett nytt hål långt innanför det riktiga sista hålet.Jag köper inget som har hål i utan det får vara knäppen
    Jag köper inget med hål i utan det blir med ställbara remmar och snabbknäppen alternativt där du an knäppa utan hål så att säga. Halsband har jag aldrig på mina katter eftersom de aldrig går lösa ute. 
  • Marie0201

Kastrerad hankatt på snart 2 år, väger 3,5 kg.

• Akua
    Majsan70 skrev 2014-04-12 18:26:08 följande:
    Jag köper inget med hål i utan det blir med ställbara remmar och snabbknäppen alternativt där du an knäppa utan hål så att säga. Halsband har jag aldrig på mina katter eftersom de aldrig går lösa ute. 

Jag har också ett med ställbara remmar men det blir så mycket rem då. Det blir dubbelt runt hela halsen så det blir så mycket för henne att bärs på. Därför är det bättre med hål så jag kan göra nytt hål och klippa bort det värsta överflödiga.
  • Majsan70
    Akua skrev 2014-04-12 18:53:51 följande:

Jag har också ett med ställbara remmar men det blir så mycket rem då. Det blir dubbelt runt hela halsen så det blir så mycket för henne att bärs på. Därför är det bättre med hål så jag kan göra nytt hål och klippa bort det värsta överflödiga.
    Eller så köper du i "flätad nylon" Där kan du knäppa hela vägen och är det för mycket kvar så klipper du av det bara.  Enda gången mina selar är för stora är när vi har riktigt små kattungar. O då spänner mina vuxna katter nu mellan 2,7 och 4,3 kilo ca. 
  • Akua

Vad skulle ni betala för en sådan här "kista". Tror att det är ett omgjort IKEA-köksskåp. 

• nemo1

Men jisses vad jobbigt att rensa lådan. varför hålla på och gömma lådan? Är du en sån där som inte vill att det ska synas att du har katt? Inget klösträd heller kanske, för det får kanske inte "plats"?

• Akua
    nemo1 skrev 2014-04-13 20:56:17 följande:
    Men jisses vad jobbigt att rensa lådan. varför hålla på och gömma lådan? Är du en sån där som inte vill att det ska synas att du har katt? Inget klösträd heller kanske, för det får kanske inte "plats"?

Jag vill helst inte att kattlådan ska synas eller lukta, inte så konstigt tycker jag. Det luktar mindre när den finns i denna och kattsand kommer inte utanför. Tycker den är ganska smart. Vanliga klösmöbler tycker jag också är ganska fula och har ingen sådan.
  • Majsan70
    Akua skrev 2014-04-13 21:03:15 följande:

Jag vill helst inte att kattlådan ska synas eller lukta, inte så konstigt tycker jag. Det luktar mindre när den finns i denna och kattsand kommer inte utanför. Tycker den är ganska smart. Vanliga klösmöbler tycker jag också är ganska fula och har ingen sådan.
    Fast..hmm...om man sköter kattlådan samt har bra sand i så luktar det absolut ingenting. 
  • Akua
    Majsan70 skrev 2014-04-13 21:13:14 följande:
    Fast..hmm...om man sköter kattlådan samt har bra sand i så luktar det absolut ingenting. 

Jag tycker det luktar ändå...alltså inte bajs eller kiss men en viss lukt. Kanske bara jag som är känslig.
  • nemo1
    Akua skrev 2014-04-13 21:50:18 följande:

Jag tycker det luktar ändå...alltså inte bajs eller kiss men en viss lukt. Kanske bara jag som är känslig.
    Du kanske skulle köpt en hund istället, de gör ju sina behov ute.
  • Akua
    nemo1 skrev 2014-04-13 22:28:43 följande:
    Du kanske skulle köpt en hund istället, de gör ju sina behov ute.

Varför skriver du sådär, haha? Bara för att jag vill gömma undan kattlådan?
Svar på tråden Storlek/vikt på din katt?