• Leelot

Hjälp! "Mor-dotterhäst/ponny" lååång 13-åring....

Någon som kan ge lite synpunkter/input i detta, så blir jag jätteglad! Bakgrund: jag, mamma på +40, rider på ridskola 2 ggr/v sedan 5 år, har innan det haft egna ponnys, ridit på ridskola till o från i alla år, med avbrott för småbarn osv Hyfsat "duktig", ligger väl på LA nivå i dressyren. Är 171 cm lång, väger 65-67 kg. Dotter: 13 år, rider på ridskola sedan 5 år, 1 g/v o medryttare 1 g/v. Hon är också hyfsat "duktig", kom 2:a i LM i LB:1 på 65%. Hon är en lång tjej:180 cm... Långa ben... Tror hon väger ca 55 kg. Bra balans när hon rider. Den enda ponnyn hon rider på ridskolan är 147 cm, men inte speciellt bred. Visst ser hon lång ut på honom, men inte helknasigt. Annars rider hon mest en kraftigt byggd irländare på ca 155. Nu går vi då i häst-hyrar/-fodervärd/-köpar tankar.... Pga hennes längd, så talar det såklart för en storhäst.... Men hon är ju bara 13, och hade gärna velat kunna tävla lite... Jag vill också kunna rida ibland på den. Ska vi försöka leta efter en kraftigt byggd maxad D-ponny? Vad är det för raser isf? Vill hästägare att såpass långa ryttare rider deras ponnys (tänker på fodervärd)? Eller ska vi helt slå ponny ur hågen?

• Svar på tråden Hjälp! "Mor-dotterhäst/ponny" lååång 13-åring....
  • Litet My

Welsh cob var min första tanke, dock är ju din dotter väldigt lång så kanske är det bättre att satsa på stor häst från början? Att tävla stor häst är väl inga problem bara för att man är 13 år?

• AstMalin
    Leelot skrev 2014-04-14 14:01:27 följande:

Någon som kan ge lite synpunkter/input i detta, så blir jag jätteglad! Bakgrund: jag, mamma på +40, rider på ridskola 2 ggr/v sedan 5 år, har innan det haft egna ponnys, ridit på ridskola till o från i alla år, med avbrott för småbarn osv Hyfsat "duktig", ligger väl på LA nivå i dressyren. Är 171 cm lång, väger 65-67 kg. Dotter: 13 år, rider på ridskola sedan 5 år, 1 g/v o medryttare 1 g/v. Hon är också hyfsat "duktig", kom 2:a i LM i LB:1 på 65%. Hon är en lång tjej:180 cm... Långa ben... Tror hon väger ca 55 kg. Bra balans när hon rider. Den enda ponnyn hon rider på ridskolan är 147 cm, men inte speciellt bred. Visst ser hon lång ut på honom, men inte helknasigt. Annars rider hon mest en kraftigt byggd irländare på ca 155. Nu går vi då i häst-hyrar/-fodervärd/-köpar tankar.... Pga hennes längd, så talar det såklart för en storhäst.... Men hon är ju bara 13, och hade gärna velat kunna tävla lite... Jag vill också kunna rida ibland på den. Ska vi försöka leta efter en kraftigt byggd maxad D-ponny? Vad är det för raser isf? Vill hästägare att såpass långa ryttare rider deras ponnys (tänker på fodervärd)? Eller ska vi helt slå ponny ur hågen?

Jag hade satsat på storhäst, när jag var i hennes ålder tävlade jag både d-ponny och storhäst så ist för att köpa en ponny som hon kanske inte kan rida så länge så är det bättre med storhäst enligt mig
  • Kabanga

Hon kan ju tävla på storhäst också. Visst är det tuffare konkurrens men det går. Finns ju junior klasser osv. Går ju alltid att börja med clearounder/träningstävlingar på ridskolan och lokala tävlingar tex.

Om hon nu är så lång skulle jag kört på storhäst för hon lär inte slutat växa än. Jag skulle se det som ganska meningslöst att köpa en häst som hon snart växer ur. Inte så kul att behöva sälja/byta häst efter kanske ett år för att man växt ur dem då är det ju roligare att ha någon som man faktiskt kan bygga en långvarig relation med.

• fesun

I den åldern hade jag ett varmblod, minns inte mankhöjden men 155-160 kanske. Och då är jag stax under 150 cm ;) Han och ett monster till häst (ca 160-170 och bred) jag hade på ett ridläger är de jag trivts bäst på, men jag har aldrig varit så förtjust i just ponnyer. Jag hade nog hellre satsat på en liten häst än ponny, framförallt om ni ska köpa. För visst finns det väl en maxålder på ryttarna vid tävling på ponny?

• Kabanga
    fesun skrev 2014-04-14 15:41:34 följande:
    I den åldern hade jag ett varmblod, minns inte mankhöjden men 155-160 kanske. Och då är jag stax under 150 cm ;) Han och ett monster till häst (ca 160-170 och bred) jag hade på ett ridläger är de jag trivts bäst på, men jag har aldrig varit så förtjust i just ponnyer. Jag hade nog hellre satsat på en liten häst än ponny, framförallt om ni ska köpa. För visst finns det väl en maxålder på ryttarna vid tävling på ponny?

När jag tävlade är dock många år sen nu var Max åldern 13 år på b ponny annars var det 18 och att det skulle se propertionerligt ut. Jag tävlade Cponny tills jag var 17. Men den var Maxad och ganska grov i kroppen. Var ändå lite på gränsen om jag var för stor eller inte.
  • Sisisisi

Jag har ridit och tävlat storhäst sen jag var 13, ett nätt sto på 157 cm. Fick alltid vara junioren i lagtävlingarna :)

Jag skulla satsa på en välriden storhäst som hon kan utvecklas tillsammans med.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Leelot

Tack för era synpunkter! (till Bitterkopp: gjorde det, men ändrade sig från mobilen...)

Jag vet eg. att ni har rätt! Det är jag själv som tycker det är trist att hon inte kan tävla på ponny, hennes kompisar är ju med i ponnylagen på ridskolan osv...... Att tävla med "dressyrtanter" när man är 13 är väl inte så kul.....Och hopptävlingar med storhäst  på över 1 m är inte aktuellt!

Köpa D-ponny hade nog inte varit aktuellt.....isf ha på foder eller hyra....Tror inte hon kommer växa nåt mer direkt...

Men, nu inriktar vi oss på liten storhäst istället! Då kan ju jag rida med! 

Juniorklasser, vad är det? Tror inte jag har sett/läst om det innan...?! Är det inte i stora tävlingar? Inte på Lokal nivå väl?

Vi får satsa på P&R o P&J ist ;)

• Kabanga

Nu har inte jag tävlat på en herrans massa år men har för mig att man är junior tills man är typ 20/21 nångång just för att jämna ut det lite då det är skillnad på att rida storhäst och ponny så man inte ska råka ut för den värsta konkurrensen på direkten när man går över. Borde finnas att läsa om på ridsport förbundets hemsida där kan du ju även kolla när det är tävlingar nära er osv. Men jag tycker alltid att det är bra att börja med p&r och p&j. :) önskar er lycka till sitter själv i valet och kvalet om att köpa häst. :)

• Kriya

Vad spännande tankar ni har Du och Din dotter. Jättekul att dela häst ju. Om jag vore Du skulle jag nog satsa på en mindre häst 155-160 cm. Ang ras, så gillar jag för egen del irländska och brittiska sport- och jakthästar - finns ofta i höjden 155-160 cm. De är snygga, smarta, säkra på foten, bra temperament och ofta bra i skog och mark, över hinder och även i dressyr. Var på auktion i UK för några månader sedan och om jag hade haft stallplatser i överflöd skulle jag tagit hem ett helt gäng snyggingar :) Mycket prisvärda.

En annan ras som ibland underskattas bland "småhästarna" - är araber. Rätt hanterade har de fint temperament och kan användas till allt. Hade en del fördomar om araber tidigare, men har ändrat mig efter att ha träffat några riktigt charmiga, trygga och vältränade araber.
    Lycka till med hästplanerna!

• PaRa

Jag röstar för en smäcker indvid av nordsvensk. 

Backa inte för att du bara ser en stor, bastant, lat, tråkigt arbetshäst. 

Nordisar är urhärliga, med underbart temperament, allround hästar som passar både vuxen och yngre. 

Köpte min första nordis som 11 åring. Ett litet sto på 152 cm. Red tornerspel, samt ridskolepass en gång i veckan på henne. 

Min nuvarande har jag hoppat 90 cm bana med och han är inte den lilla varianten. 161 i mkh, lååååång kropp. 

Tycker absolut ni kan kolla på det, samt att skulle ni köpa/ta hand om en nordis gör ni Sverige en stor tjänst. Denna underbara ras är nämligen på utrotningens rand eftersom folk inte kan se förbi sina fördomar. 

Svar på tråden Hjälp! "Mor-dotterhäst/ponny" lååång 13-åring....