Jag har fyra barn och ett femte på väg. De första två var min man och jag helt överens om både pojk- och flicknamn (vi tog inte reda på könet under graviditeten) samt andranamnen, och när sönerna var födda fick de heta dessa namn utan diskussion.
När vi väntade nummer tre, en tjej enligt UL, så ville jag ett namn och min man ett annat. Vi gillade visserligen varandras namnförslag, men hade ett varsitt favoritnamn. Vi sade då att vi skulle vänta tills hon var född med att bestämma tilltalsnamn (andranamnet var bestämt). När jag fick dottern på bröstet frågade min man mig vad jag tyckte att hon såg ut som och efter några sekunder sade jag mitt namnförslag, så det fick hon heta.
När nästa son låg i magen fick vi beskedet att han troligen inte skulle överleva p.g.a. en misstänkt trisomi och då kände vi att det var viktigt att komma överens om namnen så snart som möjligt om det skulle sluta med nöd-dop. Vi kunde inte komma överens alls om namn. Vi skrev listor, men ingenstans kunde vi hitta ett vi båda tyckte var okej. Då upplevde jag att jag fick ett namn "kastat" på mig; jag läste det, hörde det och stötte på det i alla möjliga sammanhang (till saken hör att det är ytterst ovanligt i Sverige). När jag berättade det för min man tyckte han det var perfekt, och även om jag av olika anledningar tvekade till namnet höll jag med. När sonen väl föddes hade han inte denna trisomi och han fick heta det vi bestämt.
När jag blev gravid med femman var jag övertygad om att det var en pojke, och namnen var spikade. Tills ultraljudet i vecka 28 som sade att det var en tjej. Vi diskuterar fortfarande tilltalsnamnet (andranamn spikade), men det är i princip klart (om inget "bättre" plötsligt dyker upp, förlossningen blir till midsommar).
Så att svara kortfattat på TS: Ja, det kan man väl säga.