• Anonym (Rädd)

Hjälp jag tror jag är gravid, vågar inte göra ngt

Är en tjej på 18år som går gymnasiet, vill inte ha barn, för jag ska gå högskola några år och hinna leva innan! 

Och JA jag använder skydd. (kondom)

Men nu är det så här att jag tror jag är gravid. Min sista mens var 5 februari, och ja kanske dumt att jag inte reagera när mensen var försenad men jag var i en väldigt stressig period och hade använt skydd (har en kalender där det står när jag har ägglossning och jag hade inte sex då, jag antecknar sådant för jag vill inte bli gravid)

Men nu har det ju gått länge, och kalendern säger att jag är i v 10?!

Har inte tagit något test än efter som jag bor själv och har inte råd med dom dyraste testen (dem man kan lita på)
    men jag liksom känner att jag är gravid... mår illa varje morgon, ömmar i brösten, och har typ lite små mensvärk som känns som träningsvärk i magen i några få sekunder fast flera gånger om dagen!

Vill göra en abort. Problemet är bara att jag för två år sen bokade en abort, men hann få missfall innan. Jag är livrädd att typ det är samma doktor där som kommer kalla mig för klant eller säga att jag är en dålig människa. Dessutom bad jag dem att inte berätta för mina religiösa föräldrar om detta, men ändå skicka dem hem ett brev om klamydiatest tror jag det var, utan att nämna något innan!

Och nu läser jag på internet att ju längre tiden går desto ondare kommer det göra, att jag kommer få stanna kvar en natt och ha dropp i armarna?! Jag vill bara ta ett piller och gå hem, jag vill inte ha ont eller missa skolan! Kommer inte kunna göra något förens om två veckor pga resa heller, då kommer jag ju vara i typ v 12?!

Snälla snälla hjälp mig jag har panik! :( Vet inte vad jag ska göra, är så sjukt rädd!

• Svar på tråden Hjälp jag tror jag är gravid, vågar inte göra ngt
  • Anonym (tjej)

Läkaren kommer inte säga något negativt om att du gjort abort tidigare. Jag har gjort fyra aborter och ingen sade något då...

• Anonym (sp)

asså, en abort går till på samma sätt oavsett v 10 eller 14.
    Dvs man gör en sk medicinsk 2-stegs abort.
    Var i förra v på kk och hade konsultation om en och frågade just om detta. Sluta skräm upp ts om att hon får föda. 
    Jag har gjort en abort tidigare i v 13 och har aldrig "fött". Den kom ut när jag kissade. 

• Anonym (Dom är professionella)

Lugn TS, det kommer gå bra. Ring gyn/barnmorskeavdelning imorgon och förklara att du misstänker att du är gravid, vill göra abort och kanske tom så långt gången som v.10. Du kommer allra troligast få en akut tid.

Man ska inte bli ifrågasatt (det går emot riktlinjerna) varför man vill göra abort. Så det kommer du inte få som fråga. Däremot kommer läkaren som ska undersöka dig (ultraljud) fråga om preventivmedels metod, och vilka allternativ som där finns. Abort hemma är försent efter v8:a så antingen kan du välja kirurgisk abort eller medicinsk där du stannar på sjukhuset över dagen.

För att trösta dig lite så kan jag berätta att jag gjort abort idag. I v.11, medicinsk då det alternativet ger minst risk för infektioner efteråt. Detta är min 2:a abort, gjorde en som tonåring (17-18år) och är idag snart 30år. Inga frågor alls eller antydningar om något. Hade egentligen velat göra den hemma men är ändå tacksam att det inte blev så, utan att det faktiskt tog mig och sambon så lång tid att besluta oss att jag ej hade något val.

Denna gången tog det ett par timmar innan aborten kom igång, och precis innan dom skulle ge mig en andra oral dos (4:a tabletter vaginalt först, 2 tabletter oralt några timmar senare) kom allting igång. Hade väldigt väldigt ont innan det "släppte" och hade tyvärr lite otur då varken värktabletterna eller morfinsprutorna hjälpte särskilt mycket. Jag valde själv att avstå en tredje spruta då jag hade blivit allt för yr och groggy då. Mig hjälpte det att härda ut genom värmedyna på magen varvat med att stå upp lutad lite över sängen samtidigt som jag trampade/vaggade med fötterna i en lugn takt. Rörelse dämpade smärtorna mycket, men var för groggy för att våga promenera runt. Så fort aborten kom igång släppte alla smärtor. Kom dit kl 8.00 och aborten kom igång vid ca 13.30-14.00, det var först vid den orala dosen som jag fick ont, vid kl 11.

Psykologiskt var detta en väldigt jobbig abort jämfört med min första som inte var jobbig alla.. Blir ju skillnad om man vill behålla men inte kan, och om man ej vill behålla alls. Vi önskade kunna behålla, men ja... Livet är fruktansvärt orättvist ibland. Tyvärr råkade jag se mitt foster denna gången. Där jag låg inlagd ville dom man skulle låta en plastbunke man sätter i toaletten samla upp allt (kolla så aborten blir fullständig och att man inte blöder för mycket). Just då när jag såg vårt foster så var jag nog för slut för att orka reflektera, nu, väl hemma och skall sova är det tufft att ha den bilden i sitt innre. Tänkte bara göra dig förberedd, att du kan råka se fostret om du som jag tittar i bunken. Upplevde att hon som tog hand om mig idag var väldigt snäll och omtänksam, kände mig trygg med henne - hon missade bara att informera mig om just denna biten. Önskar att hon hade gjort det då jag helst sluppit råka se.

Kramar till dig TS, det kommer gå bra <3

• Annan Fader

PS! Ta inte för hastade beslut. Det finns många föräldrar som är under 20 år...

• Anonym (Ungdomsmottagnin)

GÅ TILL UNGDOMSMOTTAGNINGEN NU!! 

Titta upp när dom har telefontid i din kommun och ring imorgon! Be om en akuttid!! Säg att du tror att du är gravid, att mensen inte har kommit. Det finns även drop-in på ungdomsmottagningarna så du kunde gått dit. 

Besöket är gratis och du får göra ett gratis gravtest! Även själva aborten är gratis eftersom du är under 20 år. Skynda dig!! Du kan inte vänta längre om du inte har råd/planerat ett barn/anser vara för ung så kontakta ungdomsmottagningen och kvinnokliniken så fort som möjligt!! 

www.umo.se/Ungdomsmottagningar/

Jag sitter i samma sits som dig TS. Det tar ca. 1 vecka att få tid hos kvinnokliniken sedan en vecka till för själva aborten. Så du är väldigt sent ute... Så skynda dig! Det blir ännu dyrare med ett barn, än ett gravtest..

• Anonym (Dom är professionella)

Tänkte även tillägga att jag fick sk akut tid pga hur långt jag var gången.

Ringde, fick tid dagen efter och sedan två dagar efter det gick jag dit för att ta första tabletten. Två dagar efteråt (alltså "idag" tisdag) lades jag in. Så det behöver inte alls ta 2 veckor innan du får göra aborten. Är standard dom försöker få en tid till en så snabbt som möjligt när man är längre gången.

• Anonym (:))

Om du vill ha preventiv medel kan jag rekommendera p-ring. Har ätit p-piller i 6 år tills jag beslutade mig att testa p-ring. Tycker det funkar jätte bra :) nackdelen kan vara att man måste vara mera renlig i underlivet. Sen att du helst använder plats handskar när du sätter i och tar ut ringen :)

hoppas det löser sig för dig. Är tyvärr i samma situation vet ej om jag är gravid för klantade till mig och glömde sätta in ringen i tid. Så håller tummarna för dig vet vilken panik jag själv har :) kram

• Anonym (Rädd)

Tänkte uppgradera lite hur det gick för mig och kanske hoppas att det kan hjälpa andra i samma sits någon gång.

Onsdag 16/4:

Jag ringde till sjukhuset i staden där jag pluggar förra onsdagen på morgonen, men där hade de inte tid förens idag (en vecka efter) och då är det ju påsklov och jag befinner mig i min hemstad. Så jag ringde min hemstad istället, men där hade de en telefonsvarare och det tog HELA dagen innan det ringde upp. Personen som ringde upp råka vara min pojkväns granne och jag blev ganska livrädd eftersom jag pratat med henne ofta, men jag försökte prata klart och "vuxet" så hon hörde nog inte att det var jag. Dessutom pratade jag henne medans jag stod i en kö på ica lite rädd om att någon skulle höra så jag fick låta lite glad, "åh va bra, åh va roligt!" typ... ja, det fick bli så. Eftersom det då blev långhelg fick jag tid tisdag 22/4 (ganska snabbt iallafall!)

Tisdag 22/4:

I väntrummet satt jag och tänkte "åh nej snart kommer killens granne...", men näe, det var det inte! Det var MIN granne och mamma till en kompis till mig (ja, jag kommer från ett litet ställe) och jag ville bara gå ut därifrån. Men hon var väldigt snäll och lugn så jag beslöt mig för att lita på henne och låtsas som jag inte sett henne förut. Hon gav mig något papper där jag skulle fylla i något om jag blivit nersövd förut. Där fick jag panik, jag ville inte göra kirurgisk, det stod medicinsk till v 12 på hemsidan! Tydligen var det då fel. Och hon börja ta några blodprover och var på mig om spiral ett antal gånger så jag sa ja till det. Hon gjorde också en vaginal undersökning där det räknades ut att jag var i v 10. Jag var så extremt nervös och svimmade (dum som jag var satt jag innan och läste skräckhistorier om aborter och spiraler)

En timme efter besöket ringde de och sa att jag har tid idag kl 830. Så då var det bara att låna pengar till svampar och spiralen (som de glömt sätta pris på så hade inte hon i apoteket fuskat där hade den kostat 1000, jag fick den för 100kr). Min mamma råka dock få reda på allt och hon frågade mig om det var en abort jag skulle göra, men jag blåneka. Hon hade nämligen aldrig hört talas om att man blev nersövd för att sätta in en spiral. Om hon gick på det eller inte sen vet jag inte, jag bryr mig inte. Ingen har något att göra med mina val, när jag är myndig och inte ens bor hemma.

Idag 23/4

8.30 (05.30 tog jag tre tabletter) var jag där på dagkirurg. Helt plötsligt kom en vresig tant och sa att mitt sällskap fick få hem. Hon slängde åt mig en rock, och jag berättade att jag skulle sätta in en spiral också, varpå hon säger hånfull "men va bra, så det inte händer fler olyckor!!". De satt in en kanyl i min arm och gav mig 4-5 tabletter mot illamående.

Jag låg i en säng i T-R-E timmar och vänta. I samma rum satt en ung mamma med en skrikande unge, kändes ju inte så bra... 

11.30 kom äntligen två människor. Jag var ganska trött då jag trodde jag skulle få opereras tre timmar innan och sen få sova ett tag efteråt, tydligen var det tvärt om! Hade även en tid att passa vid 13.00... 

De skjutsa in mig till en stor lokal på en annan avdelning. Plötsligt försvann den där nervösa känslan. Jag tänkte inte på att jag skulle göra en abort, jag tänkte typ "nej jag ska bara sätta in en spiral via ett rör, det går på 5 minuter". De var verkligen supersnälla sköterskor där inne, tror de var 4 stycken. Jag fick någon gasgrej för näsan att andas i, och ett läkemedel i kanylen. Jag var livrädd att jag inte skulle somna dock.

12.15 är klockan när jag sätter mig upp i panik och frågar var jag är. Jag är på en uppvakningen och fattar inte att de redan gjort ingreppet. Jag känner efter mellan mina ben och känner nättrosor och en binda, och jag känner en så sjuk stor lättnad att allt är över. Kändes helt sjukt att jag gjort en abort och fixat ett 5års p-medel på sådan kort tid utan att jag kände något! Det enda jag känner är växtvärk i låren, inget annat! Så fort en sköterska går förbi ler jag till henne och säger att jag vill gå upp så fort som möjligt. Jag åker tillbaks till dagkirurgen där jag var på morgonen där de frågar om fika. Jag svepar en kopp te, och in kommer en doktor som säger att allt gick bra. Hon drar ur kanylen och jag rusar till omklädningsrummet och byter om så fort jag kan. Sköterskorna där inne var helt chockad att det gick så fort. Även mitt sällskap som stått där ute som kom dit när de började med ingreppet blev förvånad att jag kom ut och såg ut att må bra.

12.30 sitter jag i bilen på väg hem och ringer hem till anhöriga och säger att allt gått bra, att det tog tid för att jag svimmade lite.

Så en kort sammanfattning: Jag fick en besökstid 6 dagar efter jag ringt. Dagen efter besöket gjorde jag aborten. Ingreppet tog ungefär 15 minuter, och jag vaknade 30 minuter efteråt. Det tog alltså 45 minuter. Och jag känner ingenting alls efteråt och blöder inte så mycket heller. Jag hade hjälpsamma och trevliga människor runt om mig hela tiden! Tro inte på skräckhistorier om abort!

Ni kanske tycker jag beter mig lite ovant. Men jag var så otroligt uppskrämd av dessa skräckhistorier jag läst, så jag förväntade mig det värsta men vad fick jag? Jo lite växtvärk i benen. Jag mår sjukt bra och ångrar ingenting och vill tacka alla snälla människor här som skrivit och hjälpt mig! Tack!

• Anonym (Rädd)
    Anonym (:)) skrev 2014-04-23 11:56:38 följande:
    Om du vill ha preventiv medel kan jag rekommendera p-ring. Har ätit p-piller i 6 år tills jag beslutade mig att testa p-ring. Tycker det funkar jätte bra :) nackdelen kan vara att man måste vara mera renlig i underlivet. Sen att du helst använder plats handskar när du sätter i och tar ut ringen :)

hoppas det löser sig för dig. Är tyvärr i samma situation vet ej om jag är gravid för klantade till mig och glömde sätta in ringen i tid. Så håller tummarna för dig vet vilken panik jag själv har :) kram

Satt in en spiral imorse och känner mig jättenöjd faktiskt! Har aldrig hört några negativa saker om den, och tänker inte söka upp nackdelar hellre, jag tror fördelarna är större! Jag var ju så rädd för att sätta in den, men jag glömmer bort att jag har den... :)

Kram och lycka till!

• Anonym (Inte hånfull)

Förlåt för lite OT, men jag tror inte apoteksdamen "fuskade" med priset. Det är inte så att du har haft mycket andra mediciner utskrivna, så du hamnat högt i högkostnadstrappan? Annars är det ju rent tjänstefel av henne. Jag förstår att du tyckte det kändes bra att få betala mindre men det innebär ju att skattebetalarna får betala mer vet du.

Skönt att allt gick bra för dig i alla fall! Och du, jag tror inte sköterskan var hånfull, jag tror du upplevde det så för att du var rädd att läkaren skulle vara det osv. Det är lätt att missförstå tonfall och sådant när man är nervös och uppstressad som du var. Och det är väl bra om det inte sker fler olyckor nu? Aborter är relativt riskfria men man ska ju inte göra massor av aborter för det.

• Anonym (men ljug mer)

Ts man sätter aldrig in en spiral efter en abort. Måste läkas först. Tragiskt att så många går på din lögn.

• Kittten
    Anonym (men ljug mer) skrev 2014-05-01 10:29:21 följande:
    Ts man sätter aldrig in en spiral efter en abort. Måste läkas först. Tragiskt att så många går på din lögn.
    Prata inte om sådant du inte vet något om... man får visst sätta in spiral i samband med abort. 
  • mepetite

Jag har satt in en kkopparpiral i samband med en kirurgisk abort, så det är nog du som har jävligt fel.
  • LillaJag06

Det stämmer inte. Du har fel!
  • Anonym (ingen lögn)
    Du, det där är ingen lögn. Det går faktiskt till så.
Svar på tråden Hjälp jag tror jag är gravid, vågar inte göra ngt