• JESSlCA

Veterinär eller kunnig?! Hjälp!

Hej Allihopa!
    För drygt en timme sedan var jag ute i trädgården tillsammans med min hund och jag märkte att hon åkte på rumpan på uteplatsen(vilket jag aldrig sett henne göra på 14 år). Tittar i rumpan och ser att hon är svullen och det blöder lite (blodet är ljust vilket lugnade mig lite). Jag tror själv att detta är en analsäcksinflammation som hon dragit på sig. Provade att ringa min veterinär som har öppet till klockan 20.00 på tisdagar men kommer enbart till telefonsvararen.

Så hur gör jag nu? Ska jag tvätta henne där bak eller är det farligt om analsäckarna skulle råka tömmas om jag rengör?

tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-15 19:28
    Vill bara tillägga att förövrigt verkar hon inte ha ont och hon är pigg och matglad som vanligt och beter sig som en 3-åring!

• Svar på tråden Veterinär eller kunnig?! Hjälp!
  • solskina

Du kan tömma analsäckarna själv eller så låter du veterinären göra det.

Om du gör det själv var ute, det stinker, sätt på dig en plast handske ta papper och gör på samma sätt som man snyter ett barn. 

En gång är ingen gång, blir det inte bättre så kan veterinären fixa det. 

• JESSlCA
    solskina skrev 2014-04-15 19:38:20 följande:
    Du kan tömma analsäckarna själv eller så låter du veterinären göra det.

Om du gör det själv var ute, det stinker, sätt på dig en plast handske ta papper och gör på samma sätt som man snyter ett barn. 

En gång är ingen gång, blir det inte bättre så kan veterinären fixa det. 
    tack för svar!
    Tänker mest att om man gör det kan inte inflammationen bli värre då? (antar att det är en inflammation då det kom lite klarrött blod)
  • sötare

Du kan även vända dig till ställenn där de trimmar hundars pälsar de brukar kunna tömma analsäckarna :) 

• solskina

Nej det blir inte värre, det ska ut vilket som. Det är ju en vätska i som inte är klar, blodet kommer troligen för att hunden åkte på rumpan. Blir det inte bra ringer du veterinären så får dom spola ur dom. 

• isabellab

Som Solskina säger.
    Och låt hunden sova på en oöm filt... fick det där gojset på en tröja en gång och det gick aldrig bort, det är en hemsk lukt.

• Dexter dot com

Är det stopp pga inflammation i analsäckarna är risken att dom spricker men verkar hon inte ha ont när du klämmer och tvättar så kan du nog vänta tills imorgon med att åka till vet som förmodligen behöver spola ur dom.
    Jag har aldrig varit med om att det blöder ifrån analsäckarna utan det som kommer ut är som grönfärgat var, lite tjockt till konsistensen. Ser du var blodet kommer ifrån?

Svar på tråden Veterinär eller kunnig?! Hjälp!