• Anonym (Funderar)

Kan man kräva att barnvakten är nykter?

På lördag ska min sambo spela med sitt band på lokala puben här i stan. Vi ska ha barnvakt över natten för första gången till vår flicka på 1 år då jag givetvis vill se hans spelning. Det är mina föräldrar som ska ha henne och de är väldigt glada i spriten. De har druckit en hel del vin och öl varje helg så länge jag kan minnas. Jag vill inte att dom dricker en droppe när dottern ska sova där. Tänk om något händer!? Kan jag kräva att de ska låta bli eller ska jag vara glada att vi äntligen lyckats få barnvakt? Vill inte ens att de ska dricka en enda öl till maten... Helst. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Kan man kräva att barnvakten är nykter?
  • MuppinCowboy
    Eliasmamma skrev 2014-04-18 09:15:00 följande:
    Du kan inte kräva något och sen skulle inte jag lämna mina barn till alkolister heller vilket jag tycker det låter lite som dom är.

Ska någon passa våra barn ska dom vara nyktra, inte ens vi dricker en droppe när dom är hemma, varken om dom är vakna eller sover.
    Självklarheter i mina ögon
    Dumhet diskriminerar inte
  • hallontroll
    MuppinCowboy skrev 2014-04-18 09:37:26 följande:
     Måste erkänna att jag ibland mer eller mindre kickat ut syrran och svågern för att jag ska få sitta barnvakt åt syskonbarnen..   haha ha Sen att jag ändå är nykterist spelar ingen roll, för man ska aaaaaldrig dricka när man spelar Xbox spel för då förlorar man mot ungarna  

Haha. Sånt händer också. Men det verkar som att de flesta har svårt att hitta barnvakt , bland annat TS.
  • Madelaiine
    hallontroll skrev 2014-04-18 09:12:55 följande:
    Abc321 skrev 2014-04-17 23:53:04 följande:
    Ska man ens behöva kräva en sån sak? Jag tar för GIVET att min barnvakt är helt spiknykter!!!
    Och liknande... Är det så vanligt att man skaffar barnvakt för att barnvakten bönar och ber att få vara barnvakt och inte för att man behöver en barnvakt?

Jag vet inte hur det är för andra men oroar mig inte det minsta för att hitta en barnvakt och att kräva att denne är nykter är inga problem. Och skulle alla va upptagna samtidigt någon gång och en barnvakt som Inte tänker vara nykter bara är tillgänglig så stannar jag hemma. Barnet/barnen är väl iaf viktigare än det där andra man skulle göra/
  • Anonym (123)
    Anonym (nopps) skrev 2014-04-16 18:48:04 följande:

Ja det är en verkligen korkat icke argument för enligt din resonemang så tappar man lämplighet om man saknar körkort vilket är inget annat är urbota korkat att påstå.

Med alkohol i blodet så tänker man ... på vad exakt? att hjälpa en skadad individ? okey? 
    Förstår inte alls hur du tänker eller försöker göra det här.

Jag kan säga så här mycket, under mina tolv år som förälder har jag aldrig behövt akut åka in med ett barn, har flera, aldrig har det hänt nått som inte kunde vänta till morgonen, luktar lite gammal hederlig hysteri när man målar fan på vägen och smutskastar folk.

vart har jag skrivit att man är korkad för att man saknar körkort? kanske är du som är lite korkad, tycker att man som vuxen faktiskt borde kunna läsa....

och jag är inte den som smutskastar folk, och hysterin får du stå för själv.

varför är du så upprörd? dålig samvete, tja, de som har problem med alkoholen brukar reagera starkt när folk påpekar deras fel och brister ;) Glad påsk på dig!
  • MuppinCowboy
    hallontroll skrev 2014-04-18 10:07:32 följande:

Haha. Sånt händer också. Men det verkar som att de flesta har svårt att hitta barnvakt , bland annat TS.
    I TS fall förstår jag faktiskt inte problemet egentligen, bara det att hon tvekar att lämna barnet säger väl allt egentligen oavsett om det är alkoholen som är orsaken eller inte.

Man överväger inte att lämna sina barn hos olämpliga människor hur gärna man än vill lira med sitt band elle titta på när ens partner uppträder eller något annat.
  • hallontroll
    MuppinCowboy skrev 2014-04-18 11:08:39 följande:
    I TS fall förstår jag faktiskt inte problemet egentligen, bara det att hon tvekar att lämna barnet säger väl allt egentligen oavsett om det är alkoholen som är orsaken eller inte. Man överväger inte att lämna sina barn hos olämpliga människor hur gärna man än vill lira med sitt band elle titta på när ens partner uppträder eller något annat.

Håller med. Jag förstår inte poängen med att " kräva " saker från en gratis barnvakt. Behöver man " kräva" självklara saker som är viktiga för barnens hälsa och säkerhet är de inte lämpliga barnvakter alls. Att lämna en lång onödig kravlista för folk som ställer upp gratis är däremot konstig.
  • Moderator

Jag påminner samtliga diskussionsdeltagare om forumreglerna... 

Personangrepp är inte tillåtna, inte heller trollspekulationer.

/Moderator

Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • MuppinCowboy
    hallontroll skrev 2014-04-18 11:48:19 följande:

Håller med. Jag förstår inte poängen med att " kräva " saker från en gratis barnvakt. Behöver man " kräva" självklara saker som är viktiga för barnens hälsa och säkerhet är de inte lämpliga barnvakter alls. Att lämna en lång onödig kravlista för folk som ställer upp gratis är däremot konstig.
    Ja det är lite skillnad på att be någon avstå från sitt favoritgodis för det är inte något som påverkar ens kapacitet som barnvakt.

Alkohol kan påverka omdöme och reflexer, en påse chips godis gör ju sällan det på samma vis.

Om man ställer upp som barnvakt så är det verkligen så svårt att för ett par timmar avstå från att dricka, se på porr, svära som en borstbindare, se skräckfilmer, rengöra sitt jaktvapen, spela dataspel(dvs själv och inte med barnen) osv.
    Det handlar om en kort tid, antingen säger man ja till att sitta barnvakt eller så säger man nej för att man inte vill eller kan avstå från dessa saker under en kort period (om man sen har svårt att avstå från saker under korta perioder så kanske man ska fundera på om man har ett problem)
  • MuppinCowboy
    frappa skrev 2014-04-18 12:24:48 följande:

LoL, det är ingen rymdraket man ska flyga.

Utan ta hand om ett barn.

Barn är lite mer ömtåliga än en rymdraket, men så skulle jag aldrig få för mig att jämföra de två.

I mitt tycke ska man varken flyga rymdraketer eller framföra andra fordon eller ta hand om barn om man är påverkad av nådong drog som gör att man inte har full kontroll över situationen.
  • MuppinCowboy
    MuppinCowboy skrev 2014-04-18 12:33:45 följande:
    Barn är lite mer ömtåliga än en rymdraket, men så skulle jag aldrig få för mig att jämföra de två.

I mitt tycke ska man varken flyga rymdraketer eller framföra andra fordon eller ta hand om barn om man är påverkad av nådong drog som gör att man inte har full kontroll över situationen.
    nådong=* någon
  • hallontroll
    MuppinCowboy skrev 2014-04-18 12:06:50 följande:
    Ja det är lite skillnad på att be någon avstå från sitt favoritgodis för det är inte något som påverkar ens kapacitet som barnvakt. Alkohol kan påverka omdöme och reflexer, en påse chips godis gör ju sällan det på samma vis. Om man ställer upp som barnvakt så är det verkligen så svårt att för ett par timmar avstå från att dricka, se på porr, svära som en borstbindare, se skräckfilmer, rengöra sitt jaktvapen, spela dataspel(dvs själv och inte med barnen) osv. Det handlar om en kort tid, antingen säger man ja till att sitta barnvakt eller så säger man nej för att man inte vill eller kan avstå från dessa saker under en kort period (om man sen har svårt att avstå från saker under korta perioder så kanske man ska fundera på om man har ett problem)

Exakt. Samma gäller rökning för min del. Jag skulle inte bjuda hem någon eller låta passa mina barn som inte kan låta bli att röka i mitt hem / nära mina barn.
  • Lorkah

"En öl till maten" är väl inget att oja sig över. Men om det blir ett helt flak, ja, självklart, då är dom ju fulla och kan inte ta hand om ett barn. Har du pratat med dom? Berättat om din oro? Om inte, gör det och vill dom inte gå med på dina krav om nykterhet så är det ditt ansvar att skydda ditt barn, ta omaket att inte kunnagå på krogen själv och får stanna hemma med barnet. Själv. Så är det. Du kan ju liksom inte kräva någonting av någon.

• frappa
    Lorkah skrev 2014-04-19 18:08:02 följande:
    "En öl till maten" är väl inget att oja sig över. Men om det blir ett helt flak, ja, självklart, då är dom ju fulla och kan inte ta hand om ett barn. Har du pratat med dom? Berättat om din oro? Om inte, gör det och vill dom inte gå med på dina krav om nykterhet så är det ditt ansvar att skydda ditt barn, ta omaket att inte kunnagå på krogen själv och får stanna hemma med barnet. Själv. Så är det. Du kan ju liksom inte kräva någonting av någon.

Problemet är att man inte vill tänka i hur personen ifråga blir.

Utan bara rätt och slätt rabiat nej, ingen alkohol.

Så man får avgöra tfall till fall.

I denna tråd, så är ju det rätt uppenbart att TS har svaret redan på om de kan ta hand om barnet.

Finner att dom står såpass nära, att hon redan vet om hur de funkar på alkohol.

mina föräldrar har jag 100% förtroende att ta hand om mina barn, fast de alltid dricker vin till maten på lördagen.

Och ibland en/någon whiskey med sodavatten.

Svar på tråden Kan man kräva att barnvakten är nykter?