Bling1975 skrev 2014-04-24 14:36:35 följande:
Jag tror ju inte att mitt barn gör saker för att vara dum utan oftast behöver hon ge uttryck för något hon inte kan sätta ord på. Visst kan jag då bli arg och hon kan bli ledsen men oftast är ju det vi båda behöver då en kram. Så det får hon gärna och sedan kan vi prata om vad som hände och varför det blev så.
Jag tycker det är viktigt att skilja på att man tröstar och att man slätar över händelsen. Man kan fortfarande vara tydligt med att händelsen inte var bra även om man tröstar barnet.
TS: Om jag ska svara på din "fråga" så är det helt okey för ett barn att gråta. Ingen tycker om att bli tillsagd. Inte ens en vuxen människa! Men man hanterar det annorlunda som vuxen. Om ett barn blir tillsagd, gråter, så säger får man berätta vad det är för fel barnet gjorde. Om det är så att barnet behöver en timeout så får den ta det och deala med sina känslor. Barn FÅR vara ledsna och FÅR gråta. Det är en del av utvecklingen. Att dom får lära sig att sätta känslor i rätt "fack". Det är skillnad på att tex vara arg och ledsen! När barnet har fått sin timeout eller nåt så tycker JAG att det är viktigt att berätta för barnet VARFÖR man sa till hen och att man älskar barnet, men att man inte får bete sig hur som helst och då blir det "såhär". Sen kan man kramas och pussas. Men då VET barnet vad felet var och VET att du fortfarande älskar hen!!! Att älska sitt barn är att uppfostra/säga till! Många tror att man älskar sitt barn om man tröstar den så fort den blir ledsen eller inte säger ifrån när den gör något fel. Man uppfostrar ett barn till ett samhälle! Inte till sig själv... Ett barn som aldrig blir tillsagd när den gör fel har svårt att få kritik som vuxen och oftast är det dessa som börjar skrika och vifta med armarna. Viktigt att barn sätter sina känslor i rätt fack så dom lär sig att dels hantera dom och PRATA om dom.
Självklart är det skillnad på 2 och 7 år! Dom förstår för det första inte samma saker. Man ska ta hänsyn till att om 2 åringen kan prata och uttrycka sig tex osv. En 7 åring kan stå för vad den har gjort och ta konsekvenserna. Svårt med 2 åringen...