• Anonym (Förtvivlad)

Att alltid känna sig i tredje hand gör mig elak mot min sambo

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag sitter här inne fast det är vackert väder ute och känner en stor klump av rädsla och oro i kroppen. Jag kan inte förmå mig att göra något och allt jag just nu kan göra är att vänta. Vänta på vad min sambo bestämmer sig för att vi ska göra med vårt förhållande.

För att göra en lång historia kort så lever jag tillsammans med en man som har två barn sedan tidigare. Båda är i tonåren och vi träffades för fem år sedan. De bor hos oss varannan vecka.

Han är en underbar man på många sätt och vis och en underbar pappa. Barnen kommer alltid i första hand för honom, vilket jag finner naturligt och även självklart. Dock så gör det ibland så ont. Om vi bråkar och jag säger något om oss och frågar hur viktig jag är så slänger han alltid i ansiktet på mig att han skulle klara sig själv och att barnen är viktigast. Han lägger dock till att jag är viktigast efter dem. Jag förstår allt det där men ändå så svider det ibland. Jag har inga egna barn och för mig så är han viktigast. Men jag är inte viktigast för en enda människa i hela världen. Barnsligt, ja, men det är så det känns.

Det här har gjort att jag tappat självförtroende. Är svartsjuk på alla andra kvinnor (dock inte på barnen), jag har fått ett bekräftelsebehov jag aldrig har haft tidigare och jag mår så fruktansvärt dåligt.

Eftersom att jag blir dum när jag är svartsjuk och att jag mår dåligt så hamnar jag alltid i underläge. Jag kan aldrig säga och få fram vilka krav jag vill ha i relationen utan jag hamnar alltid i att jag ska vara tacksam för att han vill ha mig. Allt blir så snett.

I går kväll började barnen att fråga om deras mamma och hans relation. De gör det i bland vilket jag förstår att de har ett behov av. Men något brast och när de gått ut ur rummet så sa jag till min sambo att jag for illa över det och att de kanske skulle kunna prata mer om sånt när inte jag är med. Svaret jag fick gjorde att jag helt tappade konceptet. Han gick genast till barnens försvar och när han sa att han var så säker på sitt ex att han ville ha barn direkt så svartnade det för mina ögon. Det känns så fruktansvärt. Han var så säker på henne men mig har han aldrig velat ha barn med. Jag blev då verbalt dum. Jättedum.

I dag har han åkt i väg med barnen. Jag vet inte om han vill att vi ska flytta isär nu och är livrädd för hans besked.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till och jag vet inte heller riktigt vad jag vill få ut av att lägga det här inlägget. Bonusmammor får så mycket skit i dessa forum. Det känns som om att många glömmer hur tungt det kan vara. Även om barnen måste gå i första hand så är vi inte mer än människor. Det finns så lite ödmjukhet över att vi finns där i dessa nyfamiljer och tar hand om barn, älskar barn, som inte är våra egna. Det är inte helt lätt. Jag har inte valt dessa barn och jag har inte valt att komma i tredje hand. Det är klart att det stundtals är jobbigt även om det måste vara så. Vi anpassar oss efter hur alla andra lägger upp sitt schema, lyssnar på familjehistorik, tvingas lyssna på hur fantastisk deras mamma är, vi tittar på barnfilmer när man kanske egentligen hellre skulle vilja planera en vuxenaktivitet. Vi väljer givetvis detta själva. Men vi väljer det pga att vi älskar en man och har fått det där andra på köpet. Även om jag, numera, även älskar barnen så är det väl självklart att jag inte har valt en familj från början utan jag träffade en man, blev kär och här är jag nu.

Hur gör man för att få en bra plats i familjen? Hur gör man för att känna sig viktig och älskad tillsammans med sin partner. Vilka krav kan man ställa på sin partner?

Finns det någon där ute som har erfarenheter att dela med sig så tar jag tacksamt emot.

Jag hoppas så innerligt att han inte väljer att avsluta vårt förhållande....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 08:53
    Hej alla. I dag är det tisdag och jag vill uppdatera er om vad som hänt sedan i söndags.

Tyvärr så hade jag inte möjlighet att vara uppkopplad igår och därav bristen på svar i tråden från min sida.

När jag la in detta inlägg i söndags så kunde jag inte drömma om att jag skulle få så många svar. Jag var också beredd på att få ta en del hårda ord pga att jag är bonusmamma och att det känns som om att man därigenom inte har ?rätt? att tycka så mycket i ett förhållande.

Tack alla för att ni höll tråden så seriös och med en så god ton mot mig. Jag har läst varje svar och värderat dem efter min situation och försökt att genom dem få ett annat perspektiv på mina funderingar och problem.

Min sambo har också läst igenom hela tråden. Jag berättade att jag lagt upp den och han gick in och läste. Jag tycker att det var bra att han gjorde det och det gav oss visst stöd i vårt samtal igår. Vi använde en del svar som exempel på vad vi tyckte var rätt eller fel utifrån våra egna tankar och värderingar.

Vi umgicks igår och vi pratade igenom vårt förhållande och hur allt har blivit och är. Vi kommer inte att flytta isär utan ska kämpa för att det ska bli ett friskt, sunt och starkt förhållande. Jag tror att vi har goda möjligheter till det.

Jag vet att en del av er tycker att jag borde lämna. Ett inlägg blir så lätt onyanserat och det blir ju bara min sida på histioren. Jag har försökt att vara helt ärlig i mina svar, även när det gäller mina egna tillkortakommanden, men det blir ändå en sida av allt. Han är en fantastisk människa på så många vis och jag älskar honom. Vi kom in i den här relationen med oerhört olika erfarenheter och förutsättningar. Det är dessa som vi nu ska försöka att få en bra förståelse för och jag tycker att vi kom en bit på vägen igår.

Eftersom att semestern blev en så stor fråga i tråden så kan jag berätta att vi kommer att åka på semester tillsammans med barnen och även tillsammans utan barn. Han betalar halva min resa med barnen för han vill att jag följer med dem. Det känns som en fin lösning.

Jag är viktig för honom, det förstår jag nu och det är tydligt efter vårt samtal igår. Men jag måste börja med att bli viktig för mig själv. Allt börjar kanske just där...
  • Svar på tråden Att alltid känna sig i tredje hand gör mig elak mot min sambo
  • Anonym (bonusmamma)
    Anonym (lämna) skrev 2014-04-21 15:45:53 följande:
    Jag hoppas du lämnar honom, jag lever själv i en relation med två bonusbarn men vi har också två gemensamma barn på 3 år och 5 månader han har alltid låtit barnen bete sig hur dom vill.
    I ts fall så är det inget problem med relationen till barnen.

"Jag umgås med barnen och är med i stort sätt jämt. Det är viktigt för mig att få vara det även på semestern. Jag älskar barnen, det är inte problemet"
  • läppar
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-04-20 12:56:11 följande:

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag sitter här inne fast det är vackert väder ute och känner en stor klump av rädsla och oro i kroppen. Jag kan inte förmå mig att göra något och allt jag just nu kan göra är att vänta. Vänta på vad min sambo bestämmer sig för att vi ska göra med vårt förhållande.

För att göra en lång historia kort så lever jag tillsammans med en man som har två barn sedan tidigare. Båda är i tonåren och vi träffades för fem år sedan. De bor hos oss varannan vecka.

Han är en underbar man på många sätt och vis och en underbar pappa. Barnen kommer alltid i första hand för honom, vilket jag finner naturligt och även självklart. Dock så gör det ibland så ont. Om vi bråkar och jag säger något om oss och frågar hur viktig jag är så slänger han alltid i ansiktet på mig att han skulle klara sig själv och att barnen är viktigast. Han lägger dock till att jag är viktigast efter dem. Jag förstår allt det där men ändå så svider det ibland. Jag har inga egna barn och för mig så är han viktigast. Men jag är inte viktigast för en enda människa i hela världen. Barnsligt, ja, men det är så det känns.

Det här har gjort att jag tappat självförtroende. Är svartsjuk på alla andra kvinnor (dock inte på barnen), jag har fått ett bekräftelsebehov jag aldrig har haft tidigare och jag mår så fruktansvärt dåligt.

Eftersom att jag blir dum när jag är svartsjuk och att jag mår dåligt så hamnar jag alltid i underläge. Jag kan aldrig säga och få fram vilka krav jag vill ha i relationen utan jag hamnar alltid i att jag ska vara tacksam för att han vill ha mig. Allt blir så snett.

I går kväll började barnen att fråga om deras mamma och hans relation. De gör det i bland vilket jag förstår att de har ett behov av. Men något brast och när de gått ut ur rummet så sa jag till min sambo att jag for illa över det och att de kanske skulle kunna prata mer om sånt när inte jag är med. Svaret jag fick gjorde att jag helt tappade konceptet. Han gick genast till barnens försvar och när han sa att han var så säker på sitt ex att han ville ha barn direkt så svartnade det för mina ögon. Det känns så fruktansvärt. Han var så säker på henne men mig har han aldrig velat ha barn med. Jag blev då verbalt dum. Jättedum.

I dag har han åkt i väg med barnen. Jag vet inte om han vill att vi ska flytta isär nu och är livrädd för hans besked.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till och jag vet inte heller riktigt vad jag vill få ut av att lägga det här inlägget. Bonusmammor får så mycket skit i dessa forum. Det känns som om att många glömmer hur tungt det kan vara. Även om barnen måste gå i första hand så är vi inte mer än människor. Det finns så lite ödmjukhet över att vi finns där i dessa nyfamiljer och tar hand om barn, älskar barn, som inte är våra egna. Det är inte helt lätt. Jag har inte valt dessa barn och jag har inte valt att komma i tredje hand. Det är klart att det stundtals är jobbigt även om det måste vara så. Vi anpassar oss efter hur alla andra lägger upp sitt schema, lyssnar på familjehistorik, tvingas lyssna på hur fantastisk deras mamma är, vi tittar på barnfilmer när man kanske egentligen hellre skulle vilja planera en vuxenaktivitet. Vi väljer givetvis detta själva. Men vi väljer det pga att vi älskar en man och har fått det där andra på köpet. Även om jag, numera, även älskar barnen så är det väl självklart att jag inte har valt en familj från början utan jag träffade en man, blev kär och här är jag nu.

Hur gör man för att få en bra plats i familjen? Hur gör man för att känna sig viktig och älskad tillsammans med sin partner. Vilka krav kan man ställa på sin partner?

Finns det någon där ute som har erfarenheter att dela med sig så tar jag tacksamt emot.

Jag hoppas så innerligt att han inte väljer att avsluta vårt förhållande....

Du kanske skulle må bättre i ett särboskap, så länge som mannens barn
    inte har flugit ur boet? Enligt min mening så väljer man indirekt barnen som redan finns där.
    Jag tror att det är lika jobbigt för bonuspappor som för bonusmammor.

Samt väldigt delikat för mannen/kvinnan som har egna barn och sedan träffar
    en ny partner, att ge alla den uppmärksamheten de självklart förtjänar.
    För barnen är det säkerligen precis lika tufft att mentalt hantera.
    Med tanke på att de inte har kommit så långt på den fronten.

• läppar
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-04-20 13:24:11 följande:
    Ja, du har nog helt rätt att jag kanske behöver bena ut en del saker. Vi har kommit en bit på vägen och jag kan numera vara med och välja aktiviteter, film etc. Att jag inte gjorde det från början var nog mitt egna fel till stor del. Jag visste inte riktigt vilka krav jag kunde ställa och lät alltid de övriga få välja.

När det gäller på ett mer grundläggande plan så förstår jag att jag aldrig kan bli den viktigaste för honom. Även om det svider ibland, det måste jag erkänna...

När det gäller hur jag formulerar mig så kan jag ta ett exempel som hände nyligen. Vi skulle planera semestern och han vill att vi åker utomlands med barnen. Vi var utomlands tillsammans med dem förra året och sa då att nästa resa skulle vi åka själva.Det är inte så att det blir synd om dem för de var på två utlandssemestrar förra året och ska åka bort med sin mamma i år. Jag sa då att jag blev ledsen för att jag tyckte att våran resa borde vara viktigare för honom i år. Dels för att vi planerade det så men också för att vi har haft en tuff vinter, något som inte beror på vårt förhållande men som tagit enormt mycket energi från oss. Till svar fick jag att barnen var det vikigaste för honom. Han tycker dock att vi kan åka på ytterligare en resa själva men problemet är att jag troligtvis bara har råd med en resa... Det praktiska går säkert att lösa runt detta och det är inte det som gör ont. Det onda är att han måste tala om att de är viktigast, något som jag som sagt vet. Men ibland så borde tid med mig vara det viktigaste. Det betyder ju inte att barnen blir mindre viktiga. Det här blev en stor diskussion mellan oss...

Jag är övertygad om att allt skulle vara lättare på ett sätt om jag också hade barn... Teoretiskt så förstår jag mycket men känslomässigt är det ibland svårt. Men jag tycker att det borde finnas tillfällen då jag och vårt förhållande prioriteras.
    Om det går att lösa den ekon. biten med två resor, så att ni två får en egen resa
    så vore ju det säkert superhärligt för dig på flera plan - så det hoppas jag på.
    Om ni var helt och hållet ense om att nästa resa skulle vara enkom för er två,
    och han helt plötsligt inte vill kännas vid denna överenskommelsen så känns det inte! schysst.

Omöjligt att veta vad som ligger bakom hans, som jag uppfattar det, frekventa upprepande
    om att barnen kommer först. Det känns spontant att han innan dig, kanske hade en annan
    partner i hans/deras liv, där han fick svårt att hävda att barnen rent generellt kommer först.
    Och att han isf nu inte fixar att inte demonstrera detta gång på gång,
    så att det, som det verkar, går ut över dig.

Jag skulle personligen troligen ha lämnat denna relationen.
    (skulle funderat mkt starkt på det)

• Anonym (kloe)
    Anonym (b) skrev 2014-04-21 13:29:28 följande:
    Har inte läst hela tråden, men tänkte svara utifrån mitt perspektiv som v.v . mamma med en ny man som inte har egna barn. Barnen har någon gång frågat vem som betyder mest för mig och mitt svar har varit att alla är lika värda fast på olika sätt, alla har olika platser i ens hjärta och alla är viktiga på olika sätt. Men, när det väl gäller är barnen nr 1. Det vet min man, är inget jag talar om. Det betyder inte på nåt sätt att han är mindre värd eller mindre viktig. Ber han mig välja, väljer jag barnen. Men ingen ska ju heller be en välja=) När barnen är hos sin pappa har jag o mannen kvalitetstid, när barnen är hos oss har vi/jag kvalitetstid med barnen, då får de vara viktigast.

Så klok, så klok.

Jag är s k bonusmamma. Jag vet att tar det slut finns hans barn kvar. Han och hans barn har ett band som inte vi har. Han och hans ex har ett gemensamt ansvar och intresse för deras barn, bra att barnet redan har två dugliga föräldrar. Han har berättat om deras historia, en del svider ibland, jag kan ångra att jag valde en relation med ett bagage som sitter fast men jag vet också att han helst också hade önskat att inte behöva ha kontakt med henne (hon är så tjatig), bra eller dåligt men så är det.

Jag tycker det är skitjobbigt att han har barn sen tidigare, nu går jag inte in på varför, men min sambo skulle inte framhålla att den ena är viktigare än den andra, inte sticka i ögonen på mig att det var mer självklart att skaffa barn med henne, inte sitta och prata gamla minnen med barnet om mamman inför mig (det händer att barnet vill men han ser till att inte dra ut på det). Mycket dumt gör min sambo men detta gör han inte. Och jag kan också bli knäpp ibland och känner att det är fantastiskt att han klarar av det men tacksam för att han öht vill ha mig vet jag inte. Det låter inte sunt.
  • Anonym (Förtvivlad)

Tack för alla svar. Jag har inte haft möjlighet att vara inloggad idag och försöker svara er i morgon så snart jag kan.

• Anonym (egentid)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2014-04-20 20:44:37 följande:

Jag upplever att han är mer kärleksfull då men det känns naturligt eftersom att jag inte förväntar mig samma sak när de är här.

Jag umgås med barnen och är med i stort sätt jämt. Det är viktigt för mig att få vara det även på semestern. Jag älskar barnen, det är inte problemet.

Jag tror att jag ibland kanske har svårt för att finns mig till rätta i vardagen och förstå att det finns lika mycket kärlek alla veckor oavsett vad vi gör.
    Jag reagerar över att du skriver att du är med i stort sett jämt.

Jag tror att det är jätteviktigt för barnen att få umgås själva med sin pappa ibland. Och för honom att umgås själv med sina barn.

Precis som du känner att du vill umgås själv med honom.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (b) skrev 2014-04-21 13:29:28 följande:
    Har inte läst hela tråden, men tänkte svara utifrån mitt perspektiv som v.v . mamma med en ny man som inte har egna barn. Barnen har någon gång frågat vem som betyder mest för mig och mitt svar har varit att alla är lika värda fast på olika sätt, alla har olika platser i ens hjärta och alla är viktiga på olika sätt. Men, när det väl gäller är barnen nr 1. Det vet min man, är inget jag talar om. Det betyder inte på nåt sätt att han är mindre värd eller mindre viktig. Ber han mig välja, väljer jag barnen. Men ingen ska ju heller be en välja=) När barnen är hos sin pappa har jag o mannen kvalitetstid, när barnen är hos oss har vi/jag kvalitetstid med barnen, då får de vara viktigast.

Tack
  • Anonym (bonus/bio)

Alla ni som klagar på att ts sktivit att barnet var oönskat och ifrågasätter om det är viktigt. Vad gör det om det ÄR viktigt? Min mans barn var oplanerat men inte oönskat, och för mig har det varit viktigt. När det har känts jobbigt har jag kunnat leva på att det ändå är mig han valt att gifta sig med och sedan skaffa barn med, medan barnet innan mer var ett hoppsan. Självklart älskar han alla sina barn lika mycket och jag älskar hans barn och behandlar barnet som om det vore mitt eget. Jag hade däremot inte giftmig med en man som tex varit gift tidigare och haft flera barn eftersom jag helt enkelt inte klarat av tanken på att han haft en "big happy fanily" innan mig. Sån är jag. Så himla lätt att kasta skit på andra när man inte självupplevt ssituationen.

• Anonym (bonus/bio)
    Anonym (bonus/bio) skrev 2014-04-23 13:17:50 följande:
    Alla ni som klagar på att ts sktivit att barnet var oönskat och ifrågasätter om det är viktigt. Vad gör det om det ÄR viktigt? Min mans barn var oplanerat men inte oönskat, och för mig har det varit viktigt. När det har känts jobbigt har jag kunnat leva på att det ändå är mig han valt att gifta sig med och sedan skaffa barn med, medan barnet innan mer var ett hoppsan. Självklart älskar han alla sina barn lika mycket och jag älskar hans barn och behandlar barnet som om det vore mitt eget. Jag hade däremot inte giftmig med en man som tex varit gift tidigare och haft flera barn eftersom jag helt enkelt inte klarat av tanken på att han haft en "big happy fanily" innan mig. Sån är jag. Så himla lätt att kasta skit på andra när man inte självupplevt ssituationen.

Fel tråd, sorry :/
  • Anonym (bonus/bio)

Har dock full förståelse för dig, stå på dig! Att barnen skulle komma först om det brinner betyder inte att du alltid ska komma i sista hand. I en familj bryr sig alla om varandra!

• Lindsey Egot the only one

OHANA

Ett mycket bra ord från Hawaii. OHANA betyder familj. I en familj lämnas ingen utanför.

• Sophia85

Jag förstår dig. Exakt så känner jag också många gånger... Och det är verkligen så som du säger! Det är så otacksamt att vara bonusförälder. Man har aldrig rätt att "tycka till" och umgås för mycket med sina bonusungar heller för att pappan ska ha egentid med ungarna osv. Det är ingen som säger "det är viktigt att DU får ha egentid och hitta på saker som DU tycker är kul för att orka med som bonusförälder". Det är så konstigt allt detta med att vara bonusförälder! Och ibland undrar jag också om det är att vara "bonus" förälder.

Min kille har också barn och han har också sagt att han skaffade barn med barnens mamma för att det kändes "så rätt just då". Och har även sagt att han inte vill ha fler barn. Jag har inga barn. Han visste om från början att jag ville ha barn. Och han har pendlat mellan att han vill, kan tänkas och absolut inte vill ha. Jag har slutat tänka på det. Utan det kan ju faktiskt hända att det känns rätt en dag för oss båda också...Det är inget personligt! Jag VET att jag är en bra kvinna med bra principer och skulle kunna ge ett eget barn lika mycket om inte mer än vad jag ger mina två bonusbarn!

Båda har bra egenskaper annars skulle han inte vara tillsammans med dig och vise versa! Så underskatta inte dig! Det gjorde jag i min tidigare relation och det tär på en! Man sänker sig själv!! Han ska vara lika tacksam han att du finns i hans liv som du är tacksam att han finns i ditt. Hans liv skulle nog vara ganska tråkig om du inte fanns också ska du se... att resa ensam med barnen och utan ditt stöd som kvinna, partner, älskare, vuxen osv är ovärderlig! Anledningen till att han säger att han skulle klara sig fint utan dig och bara med barnen är ett sätt att skydda SIG SJÄLV! Egentligen känner han nog motsatsen... Men han vill inte visa sig sårbar utan mer "tuff".

Läs gärna böcker! Det har hjälpt mig! Kärlek - en handbok, tex. Eller "Bullshit!", "Bli en lycklig styvmamma", ""Familjepack" etc. Allt passar inte en själv, men det är böcker som hjälpt dig att tänka annorlunda, bryta den "onda cirkeln" man lätt hamnar i och mår bättre inombords!

LYCKA TILL!! Och du är normal. Allt du känner har vi andra bonusmorsor också känt! Därför anser jag att det är viktigt att du läser dessa böcker som kan hjälpa dig med självförtroendet om att du "är normal". Du får känna så som du gör!

• läppar
    Sophia85 skrev 2014-04-24 10:27:27 följande:

Jag förstår dig. Exakt så känner jag också många gånger... Och det är verkligen så som du säger! Det är så otacksamt att vara bonusförälder. Man har aldrig rätt att "tycka till" och umgås för mycket med sina bonusungar heller för att pappan ska ha egentid med ungarna osv. Det är ingen som säger "det är viktigt att DU får ha egentid och hitta på saker som DU tycker är kul för att orka med som bonusförälder". Det är så konstigt allt detta med att vara bonusförälder! Och ibland undrar jag också om det är att vara "bonus" förälder.

Min kille har också barn och han har också sagt att han skaffade barn med barnens mamma för att det kändes "så rätt just då". Och har även sagt att han inte vill ha fler barn. Jag har inga barn. Han visste om från början att jag ville ha barn. Och han har pendlat mellan att han vill, kan tänkas och absolut inte vill ha. Jag har slutat tänka på det. Utan det kan ju faktiskt hända att det känns rätt en dag för oss båda också...Det är inget personligt! Jag VET att jag är en bra kvinna med bra principer och skulle kunna ge ett eget barn lika mycket om inte mer än vad jag ger mina två bonusbarn!

Båda har bra egenskaper annars skulle han inte vara tillsammans med dig och vise versa! Så underskatta inte dig! Det gjorde jag i min tidigare relation och det tär på en! Man sänker sig själv!! Han ska vara lika tacksam han att du finns i hans liv som du är tacksam att han finns i ditt. Hans liv skulle nog vara ganska tråkig om du inte fanns också ska du se... att resa ensam med barnen och utan ditt stöd som kvinna, partner, älskare, vuxen osv är ovärderlig! Anledningen till att han säger att han skulle klara sig fint utan dig och bara med barnen är ett sätt att skydda SIG SJÄLV! Egentligen känner han nog motsatsen... Men han vill inte visa sig sårbar utan mer "tuff".

Läs gärna böcker! Det har hjälpt mig! Kärlek - en handbok, tex. Eller "Bullshit!", "Bli en lycklig styvmamma", ""Familjepack" etc. Allt passar inte en själv, men det är böcker som hjälpt dig att tänka annorlunda, bryta den "onda cirkeln" man lätt hamnar i och mår bättre inombords!

LYCKA TILL!! Och du är normal. Allt du känner har vi andra bonusmorsor också känt! Därför anser jag att det är viktigt att du läser dessa böcker som kan hjälpa dig med självförtroendet om att du "är normal". Du får känna så som du gör!

Mycket utförligt o härligt skrivet - intressant på alla tänkbara plan.  {#emotions_dlg.flower}Solig

Men även lite konstruktiv kritik:
    Han har sagt att han inte vill ha fler barn - och du visste från början att vi ville det,
    ändå låter det som en inlindad anklagelse mellan raderna.

Dvs, att han låter dig gå o hoppas, för "han vet ju att du vill ha egna barn", och att han
    då borde låta dig få det trots att han inte vill - och här brukar kvinnor gå in och skriva
    att mannen beter sig oschysst som "tvekar hit o dit och medvetet gör kvinnans liv
    till en plåga".

Vill man som kvinna ha barn, så bör man göra det så enkelt som möjligt för sig
    genom att träffa en man som å hans sida, inte heller har barn.
    Istället så tror jag att det är så att det han verkar ha gått över till - nämligen att 
    det är nu är kanske - är menat så här:

Att han SKULLE VILJA ha barn med dig, OM han INTE REDAN HADE det -
    och nu kommit fram till att han inte vill ha fler.
    Och då tror jag - att blir det så ändå att ni får barn - så tror jag att han gör det i princip
    enkom för din skull, och då tror jag inte att det i förlängningen blir bra för någon part.

Jag förstår din barnalängtan fullt ut, men jag förstår honom lika mkt.
    Tyvärr så läser jag åtskilligt om hur kvinnor mellan raderna eller inte mellan raderna,
    vill att hennes vilja ska vara viktigast, för att hon är KVINNA,
    och då måste alla "förstå" hur det känns för en kvinna, för att det är så
    naturligt för en kvinna att vilja bli mamma, men "så är det inte för er män".

Ingen man har varit kvinna i ett tidigare liv.
    Ingen kvinna har varit en man i ett tidigare liv.
    Jag vill troligen inte ha barn - och jag går ändå sönder varje dag av barnalängtan.
    Men det finns många saker som här spelar in, som gör att jag väljer bort det.

Jag kan tänka mig att det måste vara väldigt jobbigt att - EV. - fundera på
    huruvida det är värt att söka sig vidare, så att man kan träffa en annan man
    som vill ha barn, eller om man ska se glaset som halvfullt istället som halvtomt
    genom att vara kvar och så högt man kan, värdera en man man älskar
    och bonusbarn man trivs med även om det inte är ens egna.

För - kanske träffar man en ny, och kanske gör man inte det?
    (kom nu att tänka på filmen sliding doors..)

Med en stark önskan om ett lyckligt liv SoligSolig

• Sophia85
    läppar skrev 2014-04-24 11:59:44 följande:
    Mycket utförligt o härligt skrivet - intressant på alla tänkbara plan.  {#emotions_dlg.flower}Solig

Men även lite konstruktiv kritik:
    Han har sagt att han inte vill ha fler barn - och du visste från början att vi ville det,
    ändå låter det som en inlindad anklagelse mellan raderna.

Dvs, att han låter dig gå o hoppas, för "han vet ju att du vill ha egna barn", och att han
    då borde låta dig få det trots att han inte vill - och här brukar kvinnor gå in och skriva
    att mannen beter sig oschysst som "tvekar hit o dit och medvetet gör kvinnans liv
    till en plåga".

Vill man som kvinna ha barn, så bör man göra det så enkelt som möjligt för sig
    genom att träffa en man som å hans sida, inte heller har barn.
    Istället så tror jag att det är så att det han verkar ha gått över till - nämligen att 
    det är nu är kanske - är menat så här:

Att han SKULLE VILJA ha barn med dig, OM han INTE REDAN HADE det -
    och nu kommit fram till att han inte vill ha fler.
    Och då tror jag - att blir det så ändå att ni får barn - så tror jag att han gör det i princip
    enkom för din skull, och då tror jag inte att det i förlängningen blir bra för någon part.

Jag förstår din barnalängtan fullt ut, men jag förstår honom lika mkt.
    Tyvärr så läser jag åtskilligt om hur kvinnor mellan raderna eller inte mellan raderna,
    vill att hennes vilja ska vara viktigast, för att hon är KVINNA,
    och då måste alla "förstå" hur det känns för en kvinna, för att det är så
    naturligt för en kvinna att vilja bli mamma, men "så är det inte för er män".

Ingen man har varit kvinna i ett tidigare liv.
    Ingen kvinna har varit en man i ett tidigare liv.
    Jag vill troligen inte ha barn - och jag går ändå sönder varje dag av barnalängtan.
    Men det finns många saker som här spelar in, som gör att jag väljer bort det.

Jag kan tänka mig att det måste vara väldigt jobbigt att - EV. - fundera på
    huruvida det är värt att söka sig vidare, så att man kan träffa en annan man
    som vill ha barn, eller om man ska se glaset som halvfullt istället som halvtomt
    genom att vara kvar och så högt man kan, värdera en man man älskar
    och bonusbarn man trivs med även om det inte är ens egna.

För - kanske träffar man en ny, och kanske gör man inte det?
    (kom nu att tänka på filmen sliding doors..)

Med en stark önskan om ett lyckligt liv SoligSolig

Tack för ditt inlägg Flört

Nu är det såhär att jag hoppas inte på något. Jag sa från början att jag ville ha barn och han sa att han skulle kunna tänka sig det också. Sen som sagt, in på relationen har han sagt !absolut inte" (då han har en jäklig jobbig 3 åring - vem vill ha fler barn då?) och sen kanske. Jag har lagt det på hyllan då det ändå inte är aktuellt just nu! Jag tänker inte så mycket! Jag vill inte ha barn just nu i alla fall. Allt måste få ta sin tid och om jag känner att det är rätt (i framtiden - för mig) och inte han så får jag ta ett beslut JUST DÅ. Det skulle inte vara någon skillnad om jag hade skaffat en kille som VILL ha barn. Och en bit in på relationen så visar det sig att han INTE vill ha. Jaha...? Då hade jag även då fått ta ställning! Så jag försöker leva dag för dag och njuta av den! Om den dagen kommer och det är men min nuvarande kille eller med någon annan återstår att se! Skrattande Har lärt mig att man lägger ner otroligt mycket energi på saker man ändå inte tänkt att genomföra JUST NU. "Den dagen - den sorgen" (eller glädje)
  • läppar
    Sophia85 skrev 2014-04-24 10:27:27 följande:

Det där med "så rätt just då" har jag nu läst ett antal gånger på kort tid:

Här vill jag säga att är det som svar på en fråga, så är det ok.
    Är det inte det, så tycker jag att det är mkt dåligt formulerat.
    Men ibland går det inte att komma runt känslan att han har svarat, (för vem
    säger något sådant om det inte finns en fråga bakom?)
    att det - kändes rätt just då - men att vissa i inlägg förstärker genom att skriva
    "så rätt just då", för att läsaren ska få maximalt med sympatier för kvinnan.

(dvs, att mannen på ett taskigt sätt har kastat de orden i ansiktet på den
    barnlösa kvinnan - åååh, det kändes såååå RÄTT med den andra kvinnan.
    Detta överdrivna sätt att skriva, för att återge det jag uppfattat att kvinnan
    i fråga i respektive inlägg har velat få fram att det kändes när han sade detta
    rakt upp i ansiktet på henne)

Jag talar generellt här, eftersom jag giv. inte kan veta om det är så i ditt fall,
    men jag skriver detta för att jag skönjer ett mönster genom ett antal inlägg.

Kvinnan har alltid varit lyckosamma med att ta sig fram genom tillvaron
    genom att gentemot båda könen, se till att erhålla så mkt möjliga
    och omöjliga sympatier som möjligt.
    Och i dessa tider när varje ord en man säger, ska läggas på guldvåg -
    och är det fel ord - så är det ramaskri direkt, och därför kommer det numera
    vägas på guldvåg åt båda hållen.

Tacka en viss kvinna för detta.

Det jag vill ha sagt, är:
    Att återger man inte saker korrekt, så är det ens eget karmakonto det läggs på.
    Vill man utv´s som individ så är sådant viktigt.

• läppar
    Sophia85 skrev 2014-04-24 12:10:53 följande:
    Tack för ditt inlägg Flört

Nu är det såhär att jag hoppas inte på något. Jag sa från början att jag ville ha barn och han sa att han skulle kunna tänka sig det också. Sen som sagt, in på relationen har han sagt !absolut inte" (då han har en jäklig jobbig 3 åring - vem vill ha fler barn då?) och sen kanske. Jag har lagt det på hyllan då det ändå inte är aktuellt just nu! Jag tänker inte så mycket! Jag vill inte ha barn just nu i alla fall. Allt måste få ta sin tid och om jag känner att det är rätt (i framtiden - för mig) och inte han så får jag ta ett beslut JUST DÅ. Det skulle inte vara någon skillnad om jag hade skaffat en kille som VILL ha barn. Och en bit in på relationen så visar det sig att han INTE vill ha. Jaha...? Då hade jag även då fått ta ställning! Så jag försöker leva dag för dag och njuta av den! Om den dagen kommer och det är men min nuvarande kille eller med någon annan återstår att se! Skrattande Har lärt mig att man lägger ner otroligt mycket energi på saker man ändå inte tänkt att genomföra JUST NU. "Den dagen - den sorgen" (eller glädje)
    Tack själv Solig

Härligt att du lever i nuet {#emotions_dlg.flower}

Absolut - träffar du en ny man, och så säger han efter ett par år....nej,
    då är det som du säger - då hade du ÄVEN DÅ fått ta ställning.

MEN - det är ju också så att om man som kvinna träffar en man som inte har egna barn
    sedan tidigare, så är det ju rent generellt större sannolikhet för att båda ska vilja ha barn.

Soft - du verkar ha en skön inställning till att inte lägga ner en massa energi
    på saker som inte är NU - det låter sig verkligen läsas Tungan uteSkålSolig

• Sophia85
    läppar skrev 2014-04-24 12:23:33 följande:
    Tack själv Solig

Härligt att du lever i nuet {#emotions_dlg.flower}

Absolut - träffar du en ny man, och så säger han efter ett par år....nej,
    då är det som du säger - då hade du ÄVEN DÅ fått ta ställning.

MEN - det är ju också så att om man som kvinna träffar en man som inte har egna barn
    sedan tidigare, så är det ju rent generellt större sannolikhet för att båda ska vilja ha barn.

Soft - du verkar ha en skön inställning till att inte lägga ner en massa energi
    på saker som inte är NU - det låter sig verkligen läsas Tungan uteSkålSolig

Håller med! Sannolikheten är säkerligen markant större om man hittar en man utan barn sedan tidigare Glad

Tack för dina positiva ord! Jag har väl lärt mig "den hårda vägen" Flört

• läppar
    Sophia85 skrev 2014-04-24 13:15:12 följande:

Håller med! Sannolikheten är säkerligen markant större om man hittar en man utan barn sedan tidigare Glad

Tack för dina positiva ord! Jag har väl lärt mig "den hårda vägen" Flört

Ja det är tufft, men även jag o så många andra får ju gå den vägen för att på allvar
    lära in de viktiga bitarna i livet...men vi (får lov att) kämpar på! :))

Och visst blir vi såååå visa över tid :P

SkålSoligSkål

Tack själv! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Att alltid känna sig i tredje hand gör mig elak mot min sambo