• Fenomena80

Hur kommer eventuella kattungar se ut etc?

Vår lilla katthona på nio månader har just börjat löpa och senaste dagarna har hon haft en ständig uppvaktare. De har fått till det flera gånger och han vägrar typ lämna vår tomt. Han är i rätt dåligt skick med mkt fästingar "missbildade öron" , har en stor bula framför ena örat och är helt svart inuti öronen - i huden liksom. Misstänker att det är gammalt blod typ...Har frågat runt men ingen vet vem han kan tillhöra. Han är stor o kraftig så mat bör han ju få nånstans iaf...
    Ringde djursjukhus idag som kunde ta en snabbkoll på den men behövdes nåt göras så får jag stå för kostnaden (såtillvida man inte hittar nån tatuering eller chip o kan spåra ägaren)...Då vill man ju knappt veta om det nu skulle vara nåt allvarligt sjukt med den...hmm...känner ju inte för att betala liksom!
    Fick sedan tipset av djursjukhuset att ringa polisen så kan de hämta den och lämna in den hos nån länsveterinär men vad som händer sedan visste de inte. Ringde iaf polisen och de skulle komma när de hade tid. Detta var vid 16 tiden idag. Har inte kommit nån! Katten är kvar på tomten än. Suck

Men - om det nu blir några kattbebisar, hur tror ni de kommer se ut? Vår katt är liten o tunn sköldpaddsfärgad med vita tassar och lite vitt i ansiktet. Kattkillen är inte alls vacker, han är feset orangefärgad, stor o grov med elaka ljusbrungröna ögon...Jag är lite rädd för den...Det kan ju va svårt att bli av med kattungar överlag o jag ha bara tänkt mig en kull innan hon steriliseras. Ska de nu bli små fulingar också...?

• Svar på tråden Hur kommer eventuella kattungar se ut etc?
  • Nyfiken gul

jag hoppas verkligen att du skämtar? 

Du vet inget om hankatten och du låter dom ändå hålla på?   Det kan ju vara alla möjliga fel på den katten och du undrar hur kattungarna kommer se ut? 

Är du inte mer rädd om din egen katt än så?  

du vet att HOn riskerar sitt liv med eventuellt sjuka kattungar i magen?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • amalie79

Allvarligt, du borde inte få ha katt överhuvdtaget.... Är du på riktigt??

• Birmafröken

Håhåjaja... det är fint att du försöker se till att den okastrerade hankatten blir omhändertagen, men se för allt i världen till att kastrera din egen katt så snart som möjligt (innan eventuella foster växer till sig!)

Din unga honkatt (som ännu inte är vuxen på långa vägar) ska inte behöva gå miste om sin egen ungkattstid och t.o.m. riskera livet p.g.a. en fullständigt onödig dräktighet, förlossning och digivning. Det finns ett enormt överskott på huskatter, så varför skulle din katt behöva ge upphov till ännu fler?

När det gäller färggenetiken är det enkelt förklarat så att det finns två grundfärger hos katt: svart och röd.

Hankatter ärver endast en färggen från mamman. De kan alltså bara ha en färg.

Honkatter ärver en färggen från mamman och en färggen från pappa. De kan alltså vara både svarta och röda, dvs sköldpaddsfärgade.

Om din honkatt är svartsköldpadd och vit, och hankatten är röd kan de få:

Hanar: Svarta och röda, med eller utan vitt.

Honor: Svartsköldpaddsfärgade och röda, med eller utan vitt.

Till detta kommer eventuell mönstring (tabby, tigré eller spotted), vilket gör att svarta ungar blir t.ex. bruntabby, samt eventuell dilution (som innebär att färgen genom dilutionsgenen späds ut så att svart blir blå och röd blir creme.

För att bli mönstrad måste en av föräldrarna vara mönstrad, för att dilution ska synas måste båda föräldrarna bära på dilution (vilket de kan göra dolt).

Viktigt att komma ihåg vid avel är att kattungar förutom färg även ärver temperament, defekter och sjukdomar från båda sina föräldrar. Ärftliga defekter och sjukdomar är oftast dolda, men kommer att orsaka mycket lidande hos katten i framtiden och förkorta dess liv. I raskattavel testar man därför alltid avelsdjur noga före parning och kollar upp bl.a. hjärta och njurar (vilket är de vanligaste "felen" hos katter). Vid parning finns det även en stor risk för smittspridning av otrevliga virussjukdomar, parasiter och ohyra.

• Madmoiselle

Kastrera din katt direkt! Det finns över 250 000 hemlösa katter i Sverige, det behövs inte ännu fler. Boka en tid så snart de öppnar imorgon.

• Sarakechi

Varför gav du inte katten P-piller eller sterilisera? Nu får djuren betala priset för att du är ett pundhuvud!

• Majsan70

Tyvärr är risken stor att en så ung mamma inte kommer ta hand om sina ungar. Kastrera så fort du kan för att bespara henne detta.

Men jag blir lite misstänksam över ditt val av språk i tråden och tror inte du är på riktigt. 

• ansgarochevelyn

Alltså ni här inne är ju för mycket!

Jag är ts dotter och även ägare av katten. pratade med min veterinär idag och hon sa att en dräktighet vid denna ålder inte skiljer sig alls ifrån en normal dräktighet. Så hon försäkrade mig om att det inte var någon fara och att katter blev vuxna väldigt snabbt, och sad but true så litar jag hellre till en utbildad veterinär än er.

Att ni bara får för er att kalla min mamma pundhuvud och ifrågasätta om hon är på riktigt gör att jag skäms å era vägnar. Fy för såna som er!

Och "låta" min katt pippa runt, jag följer inte min katt vart hon än går. Dessutom kan jag meddela att vi tog hanen till en veterinär och det var inga som helst fel på honom förutom lite rivsår och fästingar, så sjuka kattungar oroar vi oss inte för.

• MikNis
    ansgarochevelyn skrev 2014-04-22 13:25:18 följande:
    Alltså ni här inne är ju för mycket!
    Jag är ts dotter och även ägare av katten. pratade med min veterinär idag och hon sa att en dräktighet vid denna ålder inte skiljer sig alls ifrån en normal dräktighet. Så hon försäkrade mig om att det inte var någon fara och att katter blev vuxna väldigt snabbt, och sad but true så litar jag hellre till en utbildad veterinär än er.
    Att ni bara får för er att kalla min mamma pundhuvud och ifrågasätta om hon är på riktigt gör att jag skäms å era vägnar. Fy för såna som er!

Och "låta" min katt pippa runt, jag följer inte min katt vart hon än går. Dessutom kan jag meddela att vi tog hanen till en veterinär och det var inga som helst fel på honom förutom lite rivsår och fästingar, så sjuka kattungar oroar vi oss inte för.
    Saken är den hade hankatten inte varit stark och har bra gener så hade han inte fått para sig. 
  • nemo1

Vad hemskt det är att vem som helst får vara kattägare. Borde finnas ett lämplighetstest.

Svar på tråden Hur kommer eventuella kattungar se ut etc?