Hur ofta ha sex för att bli gravid ?
Hur ofta ska man ha sex för inte missa äl?
När bör man ha sex och hur ofta för att öka chansen till att bli gravid?
Hur ofta ska man ha sex för inte missa äl?
När bör man ha sex och hur ofta för att öka chansen till att bli gravid?
Så du menar att de som inte kan bli gravida av rent fysiska orsaker har OTUR då?
Du skriver ju precis det jag menar. Läser du inte vad andra skriver eller förstår du inte?
Jag menar att om det inte är något fysiskt (av läkare konstaterat) fel så är det psykiskt alt att parterna inte passar ihop. Psykiskt fel innebär ofta att man stressar sig till barnlöshet.
Vad menar DU?
Stress är ju dessutom något som man kan ta kontroll över själv till skillnad från tilltäppta äggledare.
Kropp och psyke hör ihop och har alltid gjort så. Jag var glad över att det inte var något fysiskt fel på mig och såg själv till att gå på kurser som mindfulness för att lära mig stressa av och tänka positivt. Om det funkade för mig kan det ju vara så att det funkar för fler.
Läkarna har en gedigen utbildning så jag tror mer på en läkare än en som blundar för sitt problem bara för att hon inte orkar göra något åt det själv utan vill att en läkare ska kunna fixa till ett fysiskt fel och vips så är hon gravid.
Varför inte vara glad i stället över att man faktiskt kommit på något väldigt viktigt som kan öka chanserna för vissa att bli gravida, inte alla men vissa, som är fler än inga.
Nu ska jag sänka mig till Ellies nivå och använda mig själv som exempel. Jag blev aldrig gravid under de första nio månaderna när vi började försöka. Vi brydde oss helt enkelt inte så mycket. Det fick bli som det blev. Nästa 60 månader använde vi ägglossningstest i perioder. Vi var på fjällsemestrar, sommarsemestrar, flyttade och hade oss, men det blev inget då heller. Däremot efter en misslyckad IVF tog det sig. Jag var arg, frustrerad och stressad och vi hade bara sex i ett enda syfte. Det barnet förlorade vi i v 23. Jag kan säga att jag var ännu mer stressad när det plötsligt tog sig igen efter bara tre månader. Sen har jag varit gravid ytterligare tre gånger och dessa gånger har vi verkligen satsat på en graviditet. Jag tänker inte säga att stress inte påverkar för det kanske det gör. För någon enstaka. Problemet är att de som tror på den här teorin tror att det funkar lika bra som penicillin gör och det fattar alla (nästan) som varit i svårt att få barn svängen att det inte funkar så.
Jag körde också mindfulness ett tag och det hjälpte inte mig. Fast jag var väl inte tillräckligt mindful då. För då hade jag blivit gravid direkt. *ironisk*
Jag kikade in i en BIM-lista här på forumet. Ganska exakt 25% blev gravida av de som skrivit in sig. Efter som de över huvud taget skrev in sig i en BIM-lista så tänkte de ganska mycket på att de ville bli gravida och Ta-da! Det är precis den procentsats som förväntas trots att de uppenbarligen funderade en hel del på det här med att vilja ha barn.
Nu ska jag sänka mig till Ellies nivå och använda mig själv som exempel. Jag blev aldrig gravid under de första nio månaderna när vi började försöka. Vi brydde oss helt enkelt inte så mycket. Det fick bli som det blev. Nästa 60 månader använde vi ägglossningstest i perioder. Vi var på fjällsemestrar, sommarsemestrar, flyttade och hade oss, men det blev inget då heller. Däremot efter en misslyckad IVF tog det sig. Jag var arg, frustrerad och stressad och vi hade bara sex i ett enda syfte. Det barnet förlorade vi i v 23. Jag kan säga att jag var ännu mer stressad när det plötsligt tog sig igen efter bara tre månader. Sen har jag varit gravid ytterligare tre gånger och dessa gånger har vi verkligen satsat på en graviditet. Jag tänker inte säga att stress inte påverkar för det kanske det gör. För någon enstaka. Problemet är att de som tror på den här teorin tror att det funkar lika bra som penicillin gör och det fattar alla (nästan) som varit i svårt att få barn svängen att det inte funkar så.
Fast det du räknar upp, fetma, rökning mm finns det vedertagen forskning kring. Att stress skulle påverka fertiliteten är bara antaganden så länge det inte handlar om så kraftig stress att ägglossningen uteblir. Om det skulle finnas en 1 % chans att jag blir gravid genom att sluta tänka på det väljer jag hellre att försöka pricka ägglossningen. Hur stor är chansen att man blir gravid om man missar ägglossningen? Det händer nog ganska många och betydligt fler skulle bli gravida snabbare med ägglossningstest om inte dessa leder till prestationsångest hos paret. Alla de gånger jag har blivit gravid har jag testat. Hade jag inte testat hade vi kanske missat guldägget och inte haft vår underbara dotter. Nivån du lägger dig på är att du pratar om dig själv och att när du slutade tänka på det blev du gravid. Jag beskriver också mig själv fast åt andra hållet. Så länge ingen av oss kan länka fram en vetenskaplig artikel så får vi acceptera att vi tänker olika. Däremot skulle jag aldrig någonsin säga till en barnlös att hon ska göra det ena eller andra så länge det inte finns statistisk säkerställd forskning kring ämnet. Det är alldeles för många som ger alldeles för många i och för sig välmenande råd till barnlösa.