• Anonym (hur)

Hur ofta ha sex för att bli gravid ?

Hur ofta ska man ha sex för inte missa äl?

När bör man ha sex och hur ofta för att öka chansen till att bli gravid?

• Svar på tråden Hur ofta ha sex för att bli gravid ?
  • Anonym (J)
    Anonym (Elli) skrev 2014-04-22 19:08:16 följande:
    Det är den psykiska stressen som är värst, inte den fysiska. Den psykiska stressen är den som ger folk hjärnblödningar, hjärtinfarkt osv.
    Det är precis som de alltid har sagt; sluta tänk på att vilja ha barn så kommer det av sig själv, såvida det inte är ett fysiskt fel, men det är en helt annan sak.
    Oförklarlig barnlöshet heter det när folk inte kan sluta tänka på att de måste ha barn till varje pris och då låser det sig totalt i värsta fall. Fysisk stress har inget med barnalstrande att göra.
    Att vara stressad på jobbet är psykiskt påfrestande med en chef och arbetskamrater bla. Studier är inte psykiskt stressande för det kontrollerar du på ett helt annat sätt.

Läkarna har fastslagit att psykisk stress är starkt förenat med oförklarlig barnlöshet, precis som jag och andra med mig alltid hävdat.
    Vad intressant! Har du någon källa på var man kan läsa det? Har alltid hört att stress inte påverkar...
  • Emma1988
    Anonym (Elli) skrev 2014-04-22 19:08:16 följande:
    Det är den psykiska stressen som är värst, inte den fysiska. Den psykiska stressen är den som ger folk hjärnblödningar, hjärtinfarkt osv.
    Det är precis som de alltid har sagt; sluta tänk på att vilja ha barn så kommer det av sig själv, såvida det inte är ett fysiskt fel, men det är en helt annan sak.
    Oförklarlig barnlöshet heter det när folk inte kan sluta tänka på att de måste ha barn till varje pris och då låser det sig totalt i värsta fall. Fysisk stress har inget med barnalstrande att göra.
    Att vara stressad på jobbet är psykiskt påfrestande med en chef och arbetskamrater bla. Studier är inte psykiskt stressande för det kontrollerar du på ett helt annat sätt.

Läkarna har fastslagit att psykisk stress är starkt förenat med oförklarlig barnlöshet, precis som jag och andra med mig alltid hävdat.
    Ja det är väl som vanligt att människor som inte själv har varit den karusellen vet inte hur det är. För det värsta någon kan säga till en person är slappna av så kommer det gå av sig själv. Hur lätt är det att kunna styra över det. I mitt fall var det inte den psykiska stressen som var felet, utan det var den fysiska och orsakades utav jobbet. Det finns faktiskt jobb som kan ha fysisk stress också. Sen tror jag att det kan säkert vara vanligt at psykisk stress påverkar, men jag tror inte på att vilja ha barn ska blockera, jag har varit skeptiskt ifrån det från början är det fortfarande efter mina erfarenheter. men ett tips till alla er som inte varit i den situationen säg ALDRIG åt personer som kämpar att det hjälper bara att slappna av och slutar tänka på det. För det är inte så jäkla lätt när man har försökt i flera år och det enda man längtar efter är sin egna lilla familj.. Det  finns så mkt mer bakom än det tänkandet....
  • Anonym (Elli)
    Emma1988 skrev 2014-04-26 09:34:20 följande:
    Ja det är väl som vanligt att människor som inte själv har varit den karusellen vet inte hur det är. För det värsta någon kan säga till en person är slappna av så kommer det gå av sig själv. Hur lätt är det att kunna styra över det. I mitt fall var det inte den psykiska stressen som var felet, utan det var den fysiska och orsakades utav jobbet. Det finns faktiskt jobb som kan ha fysisk stress också. Sen tror jag att det kan säkert vara vanligt at psykisk stress påverkar, men jag tror inte på att vilja ha barn ska blockera, jag har varit skeptiskt ifrån det från början är det fortfarande efter mina erfarenheter. men ett tips till alla er som inte varit i den situationen säg ALDRIG åt personer som kämpar att det hjälper bara att slappna av och slutar tänka på det. För det är inte så jäkla lätt när man har försökt i flera år och det enda man längtar efter är sin egna lilla familj.. Det  finns så mkt mer bakom än det tänkandet....
    Jag har suttit i den situationen. Jag har pluggat och läst just om detta. Jag har tagit åt mig av de råd jag fått om att inte hänga upp mig på min barnlöshet. Jag slutade helt enkelt att försöka och tänkte på annat. Hade gett upp helt enkelt med både kropp och sinne. Plötsligt var jag gravid.
    Släpp på riktigt allt som har med det att göra så kommer det att ske om det inte är något fysiskt fel. Chansen är ju i varje fall större än om man stressar och tänker att man måste få barn till varje pris.
  • lilsis
    Anonym (Elli) skrev 2014-06-13 13:14:05 följande:
    Jag har suttit i den situationen. Jag har pluggat och läst just om detta. Jag har tagit åt mig av de råd jag fått om att inte hänga upp mig på min barnlöshet. Jag slutade helt enkelt att försöka och tänkte på annat. Hade gett upp helt enkelt med både kropp och sinne. Plötsligt var jag gravid.
    Släpp på riktigt allt som har med det att göra så kommer det att ske om det inte är något fysiskt fel. Chansen är ju i varje fall större än om man stressar och tänker att man måste få barn till varje pris.
    Nej det är ren TUR som gör att man blir gravid "när man slutar tänka på det".

• Anonym (Elli)
    lilsis skrev 2014-07-15 13:20:50 följande:
    Nej det är ren TUR som gör att man blir gravid "när man slutar tänka på det".
    Så du menar att de som inte kan bli gravida av rent fysiska orsaker har OTUR då?
  • lilsis
    Anonym (Elli) skrev 2014-07-19 13:07:43 följande:

Så du menar att de som inte kan bli gravida av rent fysiska orsaker har OTUR då?

Ja nog kan man kalla det för otur att vara steril alltid. Eller menar du att de får skylla sig själva? Jag menar de kanske har stressat äggledarna så passagen vuxit igen, äggstockarna att bli tomma osv. Det är ren slump som gör att det blir graviditet för EN DEL när de "slutar tänka på det". Alla orsaker till ofrivillig barnlöshet är fysiska, man kan inte tänka sig steril.
  • Anonym (Elli)
    lilsis skrev 2014-07-19 16:34:53 följande:
    Ja nog kan man kalla det för otur att vara steril alltid. Eller menar du att de får skylla sig själva? Jag menar de kanske har stressat äggledarna så passagen vuxit igen, äggstockarna att bli tomma osv. Det är ren slump som gör att det blir graviditet för EN DEL när de "slutar tänka på det". Alla orsaker till ofrivillig barnlöshet är fysiska, man kan inte tänka sig steril.
    Du skriver ju precis det jag menar. Läser du inte vad andra skriver eller förstår du inte?

Jag menar att om det inte är något fysiskt (av läkare konstaterat) fel så är det psykiskt alt att parterna inte passar ihop. Psykiskt fel innebär ofta att man stressar sig till barnlöshet.

Vad menar DU?
  • lilsis
    Anonym (Elli) skrev 2014-07-27 21:50:40 följande:

Du skriver ju precis det jag menar. Läser du inte vad andra skriver eller förstår du inte?

Jag menar att om det inte är något fysiskt (av läkare konstaterat) fel så är det psykiskt alt att parterna inte passar ihop. Psykiskt fel innebär ofta att man stressar sig till barnlöshet.

Vad menar DU?

Nej man kan inte tänka sig steril. Har man ägglossning så kan man bli gravid (så länge hans spermier simmar som de ska och det är fri väg. Man kan inte slappna av och bli gravid. Det är slumpen som avgör och det är troligt mycket som ska klaffa för att det ska ske en befruktning som fäster i livmodern och utvecklas normalt. Jag blir så ledsen av andra kvinnor som skuldbelägger ofrivilligt barnlösa genom att påstå att de själva är orsaken till sin barnlöshet för att de VILL för mycket. Det fungerar inte så.
  • Thotis90
    lilsis skrev 2014-07-28 08:16:41 följande:
    Nej man kan inte tänka sig steril. Har man ägglossning så kan man bli gravid (så länge hans spermier simmar som de ska och det är fri väg. Man kan inte slappna av och bli gravid. Det är slumpen som avgör och det är troligt mycket som ska klaffa för att det ska ske en befruktning som fäster i livmodern och utvecklas normalt. Jag blir så ledsen av andra kvinnor som skuldbelägger ofrivilligt barnlösa genom att påstå att de själva är orsaken till sin barnlöshet för att de VILL för mycket. Det fungerar inte så.
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (Elli)
    Thotis90 skrev 2014-07-29 20:15:43 följande:
    Nu är det ändå vetenskapligt bevisat att människor dör av stress. Varför skulle inte stress inte kunna orsaka barnlöshet, som exempel, innan dess? Det finns många anledningar till att man inte kan bli gravid och fetma och stress kan vara två av dessa anledningar.
    Det är ingen som försöker skuldbelägga någon utan bara hjälpa. Varför känner du skuld om jag får fråga? Är det för att du vet med dig att du stressar? Alla kan sluta stressa om det är det som är problemet men man behöver kanske hjälp.

Jag kan inte hjälpa om du känner skuld, det kan bara du själv göra.

• Anonym (Elli)

Stress är ju dessutom något som man kan ta kontroll över själv till skillnad från tilltäppta äggledare.

Kropp och psyke hör ihop och har alltid gjort så. Jag var  glad över att det inte var något fysiskt fel på mig och såg själv till att gå på kurser som mindfulness för att lära mig stressa av och tänka positivt. Om det funkade för mig kan det ju vara så att det funkar för fler.

Läkarna har en gedigen utbildning så jag tror mer på en läkare än en som blundar för sitt problem bara för att hon inte orkar göra något åt det själv utan vill att en läkare ska kunna fixa till ett  fysiskt fel och vips så är hon gravid.

Varför  inte vara glad i stället över att man faktiskt kommit på något väldigt viktigt som kan öka chanserna för vissa att bli gravida, inte alla men vissa, som är fler än inga.

• Snowgirl

Nu ska jag sänka mig till Ellies nivå och använda mig själv som exempel. Jag blev aldrig gravid under de första nio månaderna när vi började försöka. Vi brydde oss helt enkelt inte så mycket. Det fick bli som det blev. Nästa 60 månader använde vi ägglossningstest i perioder. Vi var på fjällsemestrar, sommarsemestrar, flyttade och hade oss, men det blev inget då heller. Däremot efter en misslyckad IVF tog det sig. Jag var arg, frustrerad och stressad och vi hade bara sex i ett enda syfte. Det barnet förlorade vi i v 23. Jag kan säga att jag var ännu mer stressad när det plötsligt tog sig igen efter bara tre månader. Sen har jag varit gravid ytterligare tre gånger och dessa gånger har vi verkligen satsat på en graviditet. Jag tänker inte säga att stress inte påverkar för det kanske det gör. För någon enstaka. Problemet är att de som tror på den här teorin tror att det funkar lika bra som penicillin gör och det fattar alla (nästan) som varit i svårt att få barn svängen att det inte funkar så.

• Snowgirl

Jag körde också mindfulness ett tag och det hjälpte inte mig. Fast jag var väl inte tillräckligt mindful då. För då hade jag blivit gravid direkt. *ironisk*

• Snowgirl

Jag kikade in i en BIM-lista här på forumet. Ganska exakt 25% blev gravida av de som skrivit in sig. Efter som de över huvud taget skrev in sig i en BIM-lista så tänkte de ganska mycket på att de ville bli gravida och Ta-da! Det är precis den procentsats som förväntas trots att de uppenbarligen funderade en hel del på det här med att vilja ha barn.

• Anonym (Elli)
    Snowgirl skrev 2014-07-31 13:09:41 följande:

Nu ska jag sänka mig till Ellies nivå och använda mig själv som exempel. Jag blev aldrig gravid under de första nio månaderna när vi började försöka. Vi brydde oss helt enkelt inte så mycket. Det fick bli som det blev. Nästa 60 månader använde vi ägglossningstest i perioder. Vi var på fjällsemestrar, sommarsemestrar, flyttade och hade oss, men det blev inget då heller. Däremot efter en misslyckad IVF tog det sig. Jag var arg, frustrerad och stressad och vi hade bara sex i ett enda syfte. Det barnet förlorade vi i v 23. Jag kan säga att jag var ännu mer stressad när det plötsligt tog sig igen efter bara tre månader. Sen har jag varit gravid ytterligare tre gånger och dessa gånger har vi verkligen satsat på en graviditet. Jag tänker inte säga att stress inte påverkar för det kanske det gör. För någon enstaka. Problemet är att de som tror på den här teorin tror att det funkar lika bra som penicillin gör och det fattar alla (nästan) som varit i svårt att få barn svängen att det inte funkar så.

"Jag tänker inte säga att stress inte påverkar för det kanske det gör" skriver du!!

Jag skriver inte att det löser sig för alla utan vissa, och man vet inte vilka så alla får samma råd!!!

Om läkarna hävdar att stress påverkar oss negativt så behöver det inte gälla alla. Det vore som att säga att alla som har ett midjemått över 100 kommer dö.

Om nu läkarna kommit på att stress påverkar oss negativt så kan man ju i alla fall sluta stressa i förebyggande syfte om inte annat.

Om en procent blir gravida genom att undvika stress så är ju det bara bra, hur kan det vara negativt? Kan du svara på det.

Vilken nivå skulle jag ligga på menar du? Det är bevisligen svårare för en fet kvinna att bli gravid än för en normalviktig därför är rådet att försöka gå ner i vikt först. Därmed inte sagt att ALLA feta kvinnor inte kan bli gravida.

Jag känner (2) feta kvinnor som blivit det och fött barn men dessa två är inte representativa för hela befolkningen.

När man pratar om att stress påverkar så kan man inte inkludera precis alla utan man pratar om tendenser.

Man har också kommit på att allergier ökar i och med alla konserveringsämnen i maten osv men detta gäller förstås inte alla.

Lunginflammation drabbar de som röker i större utsträckning än de som inte röker, alltså ALLA rökare får inte lunginflammation men det är större risk om man röker.

• Snowgirl

Fast det du räknar upp, fetma, rökning mm finns det vedertagen forskning kring. Att stress skulle påverka fertiliteten är bara antaganden så länge det inte handlar om så kraftig stress att ägglossningen uteblir. Om det skulle finnas en 1 % chans att jag blir gravid genom att sluta tänka på det väljer jag hellre att försöka pricka ägglossningen. Hur stor är chansen att man blir gravid om man missar ägglossningen? Det händer nog ganska många och betydligt fler skulle bli gravida snabbare med ägglossningstest om inte dessa leder till prestationsångest hos paret. Alla de gånger jag har blivit gravid har jag testat. Hade jag inte testat hade vi kanske missat guldägget och inte haft vår underbara dotter. Nivån du lägger dig på är att du pratar om dig själv och att när du slutade tänka på det blev du gravid. Jag beskriver också mig själv fast åt andra hållet. Så länge ingen av oss kan länka fram en vetenskaplig artikel så får vi acceptera att vi tänker olika. Däremot skulle jag aldrig någonsin säga till en barnlös att hon ska göra det ena eller andra så länge det inte finns statistisk säkerställd forskning kring ämnet. Det är alldeles för många som ger alldeles för många i och för sig välmenande råd till barnlösa.

• Thotis90
    Anonym (Elli) skrev 2014-07-31 12:52:00 följande:
    Nu är det ändå vetenskapligt bevisat att människor dör av stress. Varför skulle inte stress inte kunna orsaka barnlöshet, som exempel, innan dess? Det finns många anledningar till att man inte kan bli gravid och fetma och stress kan vara två av dessa anledningar.
    Det är ingen som försöker skuldbelägga någon utan bara hjälpa. Varför känner du skuld om jag får fråga? Är det för att du vet med dig att du stressar? Alla kan sluta stressa om det är det som är problemet men man behöver kanske hjälp.

Jag kan inte hjälpa om du känner skuld, det kan bara du själv göra.
    Kan vara en av anledningarna ja. Det är dock långt ifrån alla som är ofrivilligt barnlösa p.g.a. stress. Om man automatiskt blev barnlös p.g.a. stress hade t.ex. jag inte blivit gravid när jag levde i ett misshandelsförhållande för några år sedan...

Jag känner inte skuld och jag stressar inte. Vad som är problemet i vårat fall (eller rättare sagt mitt då sambon är grön) vet vi inte, men det är helt enkelt någonting vi får leva med. Jag tänker inte försöka stressa fram någonting som kanske aldrig kommer ske. Bara slöseri med energi. 
    Oförklarligt barnlös - hedblom.blogg.se
Svar på tråden Hur ofta ha sex för att bli gravid ?