• ansgarochevelyn

kattunge med skakningar

hej. Min älskade katt på 10 månader har på senare tid börjat få enorma ryckningar i tassar, öron och vid nosen när hon sover. Jag försöker alltid att lugna henne med att klappa och viska till henne för jag tänker att hon kanske drömmer? 
    Är det någon här som vet ifall detta är normalt? Ska ringa veterinär imorgon då jag misstänker att hon är dräktig så tänkte passa på att fråga då också, men måste höra mig för bara ifall någon vars katt gör liknande? 

• Svar på tråden kattunge med skakningar
  • Birmafröken

Att katten rycker och sprattlar under sömn är fullständigt normalt så det behöver du inte oroa dig för.

Att du misstänker dräktighet på en så ung katt är däremot oroväckande. Är det en huskatt eller en raskatt som EJ är tänkt att användas i framtida registrerad avel finns det bara en vettig sak att göra:

Avbryt eventuall dräktighet så snart som möjligt genom kastrering!

• ansgarochevelyn
    Birmafröken skrev 2014-04-22 06:21:02 följande:

Att katten rycker och sprattlar under sömn är fullständigt normalt så det behöver du inte oroa dig för.

Att du misstänker dräktighet på en så ung katt är däremot oroväckande. Är det en huskatt eller en raskatt som EJ är tänkt att användas i framtida registrerad avel finns det bara en vettig sak att göra:

Avbryt eventuall dräktighet så snart som möjligt genom kastrering!

Tack för ditt svar, pratade med min veterinär idag och hon sa att en dräktighet vid denna ålder inte skiljer sig alls ifrån en normal dräktighet. Så hon försäkrade mig om att det inte var någon fara och att katter blev vuxna väldigt snabbt. Och skakningarna har ja förstått är väldigt vanliga hihi :)
  • Tutilure

Att katten klarar av en dräktighet är absolut inte ett skäl att låta dräktigheten fortgå. Kastrera henne istället, mycket bättre för katten.

• ansgarochevelyn
    Tutilure skrev 2014-04-22 13:41:01 följande:

Att katten klarar av en dräktighet är absolut inte ett skäl att låta dräktigheten fortgå. Kastrera henne istället, mycket bättre för katten.

Varför skulle de inte va bra för katten? Veterinären sa att de är precis samma sak.

Då är du alltså helt emot att någon katt alls får kattungar?

Jag bestämmer själv om jag vill sterilisera min katt vilket jag kommer göra efter denna kullen. Mina tidigare katter har fått ungar och jag är fullt kapabel att ta ansvar för de får ett ordentligt hem osv.
  • Satan i gatan
    ansgarochevelyn skrev 2014-04-22 15:33:24 följande:
    Varför skulle de inte va bra för katten? Veterinären sa att de är precis samma sak.
    Jag bestämmer själv om jag vill sterilisera min katt vilket jag kommer göra efter denna kullen. Mina tidigare katter har fått ungar och jag är fullt kapabel att ta ansvar för de får ett ordentligt hem osv.
    Hur kan du tolka det inlägget som att hon är helt emot att någon katt får kattungar?

Kattungar ska födas i hem, där de är planerade och födas av en hona som är redo och fått växa i lugn och ro. Sen att det GÅR är ju en helt annan femma! Men det tar på katten att föda ungar och föda upp dom. Så varför inte låta honan få BÄSTA förutsättningarna och inte bara nöja sig med det icke bästa?
  • nemo1

Hoppas du har katten försäkrad då mycket kan gå snett vid en förlossning. Och ta och läs på då jag gissar att du behöver det, kastrering heter det även på honor.
    Har du låtit katten springa ute okastrerad så att varenda hane kunnat sätta på henne? Hon kan även ha blivit smittad med sjukdomar från dessa katter.

• Tutilure
    ansgarochevelyn skrev 2014-04-22 15:33:24 följande:
    För att det sliter på katten att gå igenom dräktighet, förlossning och digivande? 
    Dessutom finns det alldeles för många hemlösa katter redan som det är utan att det späs på ytterligare. Att du letar rätt på hem åt kattungarna är ingen garanti för att de får stanna. Har du sett hur många annonser det är ute på t.ex. Blocket med katter som söker nytt hem pga "allergi", "ändrade hemförhållanden" m.m.?

Jag är inte emot planerad, ansvarsfull och sund raskattsavel, där båda föräldradjuren är ordentligt testade och undersökta.
    Jag kommer själv att ta en kull på en av mina honor. Men då har jag ett registrerat stamnamn, kommer att ha certifierad uppfödning via SVERAK, välja hane noga för att bidra till frisk och rastypisk avel, har testat honan samt låta kattungarna bli vaccinerade, chipade och besiktigade innan de lämnar mamman tidigast vid 12 veckor.

Det är inte alla veterinärer som är kunniga eller säger det de borde säga f.ö.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Guldbarb
    ansgarochevelyn skrev 2014-04-22 13:15:31 följande:
    Tack för ditt svar, pratade med min veterinär idag och hon sa att en dräktighet vid denna ålder inte skiljer sig alls ifrån en normal dräktighet. Så hon försäkrade mig om att det inte var någon fara och att katter blev vuxna väldigt snabbt. Och skakningarna har ja förstått är väldigt vanliga hihi :)

"Vuxna väldigt snabbt" på vilket sätt? Mentalt? Fysiskt? Många katter växer i minst 1-2 år, så fysiskt är hon inte "vuxen" eller färdigvuxen. Mentalt är hon en kattunge, hon är inte vuxen. Däremot låter du henne ha dräktigheten så kommer hon tvingas bli vuxen, eller så vet hon inte vad hon ska göra med dom.
    Tyvärr har inte veterinärer alltid koll på alla djursorter, jag har själv stött på "Kattexperter" (veterinär med inriktning katt) med de skummaste och felaktiga åsikterna någonsin, man måste kunna kolla upp flera källor helst. Kattuppfödare, katthem och andra som bryr sig och har intresset av katter säger emot vad veterinären sa vilket du ser i trådarna.

Svar på tråden kattunge med skakningar