ansgarochevelyn skrev 2014-04-22 15:33:24 följande:
Varför skulle de inte va bra för katten? Veterinären sa att de är precis samma sak.
Då är du alltså helt emot att någon katt alls får kattungar?
Jag bestämmer själv om jag vill sterilisera min katt vilket jag kommer göra efter denna kullen. Mina tidigare katter har fått ungar och jag är fullt kapabel att ta ansvar för de får ett ordentligt hem osv.
För att det sliter på katten att gå igenom dräktighet, förlossning och digivande?
Dessutom finns det alldeles för många hemlösa katter redan som det är utan att det späs på ytterligare. Att du letar rätt på hem åt kattungarna är ingen garanti för att de får stanna. Har du sett hur många annonser det är ute på t.ex. Blocket med katter som söker nytt hem pga "allergi", "ändrade hemförhållanden" m.m.?
Jag är inte emot planerad, ansvarsfull och sund raskattsavel, där båda föräldradjuren är ordentligt testade och undersökta.
Jag kommer själv att ta en kull på en av mina honor. Men då har jag ett registrerat stamnamn, kommer att ha certifierad uppfödning via SVERAK, välja hane noga för att bidra till frisk och rastypisk avel, har testat honan samt låta kattungarna bli vaccinerade, chipade och besiktigade innan de lämnar mamman tidigast vid 12 veckor.
Det är inte alla veterinärer som är kunniga eller säger det de borde säga f.ö.