Jag är utvandrad (ej registrerad hos FK)
Har försökt ringa Försäkringskassan en tid för att få svar, men det har alltid varit hysteriskt lång väntetid så jag har skjutit på det. Idag fick jag tala med en människa, men han kunde inte ge mig något mer svar än att de har tekniska problem och jag får återkomma en annan dag.
För ett tag sedan fick jag för mig att jag skulle beställa ett EU-kort och försökte göra det på deras hemsida, men fick svar att det inte gick att beställa till mig. Försökte någon vecka senare och fick då samma svar. Försökte ringa, men orkade inte sitta i deras hysteriska telefonkö. Så jag skickade ett mail och fick då till svar att man måste vara registrerad hos försäkringskassan för att få beställa EU-kort och man ska registrera sig omedelbart vid ankomst till Sverige. Med tanke på att jag är svensk medborgare född i Sverige tyckte jag det var ett lite udda svar.
Så idag ringde jag och fick då svar att de har tekniska problem, men personen som svarade kunde se att jag står som utvandrad i deras system. Till saken hör att jag har bott utomlands, men det var 10 år sedan. Har aldrig behövt ha kontakt med FK så det har aldrig kommit fram att jag inte är registerad hos dem. Hade ingen aning om att jag borde ha registrerat mig hos dem när jag återkom till Sverige efter ett år utomlands. Har sedan första dagen tillbaka i Sverige varit skriven här, arbetat och betalat skatt. Hur tusan kan jag stå som utvandrad i 10 år?
Undrar nu vad det här innebär. Har jag t.ex. inte rätt till sjukpenning? Vad händer om jag måste söka vård utomlands på semestern? Om jag nu registrerar mig (om jag får tag på deras kundcenter någon gång) kommer de kunna rätta till det här direkt eller måste jag arbeta upp en SGI? Någon som har en aning?