• EnGladPingvin

Jag är utvandrad (ej registrerad hos FK)

Har försökt ringa Försäkringskassan en tid för att få svar, men det har alltid varit hysteriskt lång väntetid så jag har skjutit på det. Idag fick jag tala med en människa, men han kunde inte ge mig något mer svar än att de har tekniska problem och jag får återkomma en annan dag.

För ett tag sedan fick jag för mig att jag skulle beställa ett EU-kort och försökte göra det på deras hemsida, men fick svar att det inte gick att beställa till mig. Försökte någon vecka senare och fick då samma svar. Försökte ringa, men orkade inte sitta i deras hysteriska telefonkö. Så jag skickade ett mail och fick då till svar att man måste vara registrerad hos försäkringskassan för att få beställa EU-kort och man ska registrera sig omedelbart vid ankomst till Sverige. Med tanke på att jag är svensk medborgare född i Sverige tyckte jag det var ett lite udda svar.

Så idag ringde jag och fick då svar att de har tekniska problem, men personen som svarade kunde se att jag står som utvandrad i deras system. Till saken hör att jag har bott utomlands, men det var 10 år sedan. Har aldrig behövt ha kontakt med FK så det har aldrig kommit fram att jag inte är registerad hos dem. Hade ingen aning om att jag borde ha registrerat mig hos dem när jag återkom till Sverige efter ett år utomlands. Har sedan första dagen tillbaka i Sverige varit skriven här, arbetat och betalat skatt. Hur tusan kan jag stå som utvandrad i 10 år?

Undrar nu vad det här innebär. Har jag t.ex. inte rätt till sjukpenning? Vad händer om jag måste söka vård utomlands på semestern? Om jag nu registrerar mig (om jag får tag på deras kundcenter någon gång) kommer de kunna rätta till det här direkt eller måste jag arbeta upp en SGI? Någon som har en aning?

• Svar på tråden Jag är utvandrad (ej registrerad hos FK)
  • Kerubmamman

Har du pratat med Skatteverket? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • studentska

Hur länge bodde du utomlands? Jag har för mig att efter en viss period (tror det är ett år men inte helt säker) så åker man ut ur alla system om man inte anmäler till försäkringskassan att man bor utomlands. Sen tror jag det beror lite på vilket land man har bott i också, inom EU kan jag tänka mig att det är enklare.

• EnGladPingvin
    Kerubmamman skrev 2014-04-22 15:01:14 följande:
    Har du pratat med Skatteverket? 
    Nej, men det kanske jag borde? Där är jag i alla fall registrerad då jag är skriven här och betalar skatt här.
    studentska skrev 2014-04-22 18:29:39 följande:
    Hur länge bodde du utomlands? Jag har för mig att efter en viss period (tror det är ett år men inte helt säker) så åker man ut ur alla system om man inte anmäler till försäkringskassan att man bor utomlands. Sen tror jag det beror lite på vilket land man har bott i också, inom EU kan jag tänka mig att det är enklare.

Det var runt ett år. Bodde i Danmark.

Hinner inte ringa dem idag då jag inte kan sitta i telefonkö på jobbet hur länge som helst, men ska försöka få tag på dem en annan dag. Lite orolig blir man ju. Jag hade verkligen ingen aning om att jag var tvungen att anmäla mig till FK när jag flyttade tillbaka till Sverige. Trodde att det räckte med att jag skrev mig här. Min arbetsgivare har ju dessutom betalat in sociala avgifter.
  • EnGladPingvin
    asta66 skrev 2014-04-23 09:36:05 följande:

Är man skriven och arbetar i sverige ser väl FK det?

Det trodde jag också, men tydligen räcker inte det utan man ska när man kommer tillbaka till Sverige anmäla det till FK. Kände mig först rätt dum när jag insåg att jag missat det, men alla jag berättar det för tycker det är jättekonstigt. Så jag är nog inte ensam om den missen.
  • asta66
    EnGladPingvin skrev 2014-04-23 09:42:02 följande:
    Det trodde jag också, men tydligen räcker inte det utan man ska när man kommer tillbaka till Sverige anmäla det till FK. Kände mig först rätt dum när jag insåg att jag missat det, men alla jag berättar det för tycker det är jättekonstigt. Så jag är nog inte ensam om den missen.

Men man kan trilla ur deras system om man inte nyttjar dem. Jag hade trillat ur då jag varit frisk i åratal. Men det löste sig.
  • Alexi

Man ska inte behöva anmäla sig på mer än ett ställe, dvs Skatteverket ska räcka. Så då ordnar det ju sig när du begär ersättning, då får de utreda bosättning och inkomst.

• EnGladPingvin
    asta66 skrev 2014-04-23 10:05:40 följande:

Men man kan trilla ur deras system om man inte nyttjar dem. Jag hade trillat ur då jag varit frisk i åratal. Men det löste sig.
    Jag har aldrig nyttjat dem så det kanske har med det att göra, men det konstiga är att jag enligt dem står som utvandrad i deras system. De slog på mitt personnummer och fick upp "Personen är utvandrad" enligt mannen i växeln.
    Alexi skrev 2014-04-23 10:07:53 följande:
    Man ska inte behöva anmäla sig på mer än ett ställe, dvs Skatteverket ska räcka. Så då ordnar det ju sig när du begär ersättning, då får de utreda bosättning och inkomst.
    Hoppas det. Skatteverket har jag definitivt anmält mig till när jag flyttade hem igen. Det konstiga är att jag fick ett mail från FK om att man måste anmäla sig till dem när man kommer till Sverige.
  • asta66
    EnGladPingvin skrev 2014-04-23 10:59:42 följande:
    Jag har aldrig nyttjat dem så det kanske har med det att göra, men det konstiga är att jag enligt dem står som utvandrad i deras system. De slog på mitt personnummer och fick upp "Personen är utvandrad" enligt mannen i växeln.

Hoppas det. Skatteverket har jag definitivt anmält mig till när jag flyttade hem igen. Det konstiga är att jag fick ett mail från FK om att man måste anmäla sig till dem när man kommer till Sverige.

Ta det med folkbokföringen. De vet säkert.
  • EnGladPingvin

Har nu äntligen lyckats prata med en människa på FK. Tydligen är det så att eftersom jag inte haft något ärende hos dem sedan jag flyttade tillbaka till Sverige är jag inte registrerad hos dem utan måste skicka in ett fyra sidor långt dokument som "underlag för utredning av försäkringstillhörighet". Det är smått absurt. Det räcker inte att jag är svensk medborgare sen födseln, folkbokförd i Sverige sen 10 år tillbaka och betalat skatt här sedan dess.

Jag måste i detta dokument uppge alla möjliga saker såsom t.ex. om jag bor i eget hus eller hyreslägenhet, exakta datum för när jag flyttade till Sverige, vilket socialförsäkringsnummer jag hade i det land jag bodde i, namn och organisationsnummer på min arbetsgivare, min mans personnummer och var han är anställd (eller om han är arbetslös), om jag planerar att vistas utomlands under tiden jag bor i Sverige, m.m. Som sagt, helt absurt

Glädjande nog betyder det egentligen ingenting att jag inte varit registrerad hos FK då jag som skriven i Sverige har fulla rättigheter vad gäller vård o.dyl.

Svar på tråden Jag är utvandrad (ej registrerad hos FK)