• LindaMamman

Kräsen 4-åring som inte vill smaka nytt. Hur gör man?

Har en 4-åring som äter rätt bra när det är något han gillar men annars är så svår att få i mat. Han provar helst inget nytt och det är mycket han inte tycker om. 

Hur får man honom att prova mer - och upptäcka att det finns att tycka om?

• Svar på tråden Kräsen 4-åring som inte vill smaka nytt. Hur gör man?
  • frökenelisabeth

Barn i förskoleåldern är ofta rätt selektiva med vad de äter. Så din fyraåring är inte ensam Ibland kanske det kan funka att göra maten lite "rolig" - i stil med detta:

www.handverkarna.se/wp-content/uploads/2012/12/rolig-lunch-mat-inspiration-tips-lunchlada-mackor-ide-skolmat-mellanmal-gronsaker-frukt-02-450x300.jpg

Ibland kan det funka med tvärtom-metoden: "Du får ABSOLUT inte smaka på broccolin, hör du? Nej nej, lägg ner den igen. INTE i munnen sa jag! Ajaja!!"

Kan rekommendera detta inlägget av en barnläkare, om barn och mat, och förslag på hur man hanterar selektiva barn:

www.barnakuten.nu/familjeliv/kottbullar-och-makaroner-om-mat-till-forskolebarn/

• La Lola

Har en nybliven 5-åring som är likadan.
    Hon vägrar smaka på tex smör o sylt (förutom allt annat då).

Jag gör inte så stor grej av det.
    Hon testar väl när hon blir äldre tänker jag.
    Hennes pappa var likadan o jag var också rätt kräsen som barn.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Qaroline

När jag var liten fick man äta det som bjöds på,
    tyckte man inte om det fick man antingen äta det ändå eller strunta i det och vänta tills kvällsmaten.
    Tog ingen skada av det och idag äter jag allt.

Allting har ju varit nytt för honom nångång.
    Låt honom vara med när maten lagas, man kan ju göra matstunderna till något roligt då kanske det även är roligare att äta. :)

Det blir nog bättre och växer bort :)

• Qaroline

Tillägger: Många barn gillar inte när man blandar ihop maten, vet många barn som vägrar äta om inte maten har sina egna platser med potatis, kött, grönsaker och sås på varsin plats på tallriken tex.
    Testa att låta barnet lägga upp sin mat själv om han inte redan gör det :) Kan också va roligare då många barn vill göra saker själva :)

• Natulcien

Vi har en 3,5-åring som är tvärtom. Han ska prompt smaka på allt nytt. Han scannar alltid snabbt av bordet, och ser han någon ny sås, tub, flaska, eller liknade så ska han smaka. Så där gäller det att tänka på vad man ställer fram, om det är något man inte vill att han äter t.ex.

Men vi har aldrig trugat eller försökt förmå honom att smaka. Vi serverar, och sen väljer han vad han vill äta.
    Och vi serverar alltid ganska varierad mat, och alltid med mycket olika saker, ex. fisk/kött, någon form av kolhydrater, lite olika grönsaker. Så det finns alltid något att äta om det skulle vara något annat han inte gillar.
    Vi serverar ingen specialmat heller, utan alla äter samma mat. Vi har ett väldigt okomplicerat förhållande till mat, helt enkelt, och ser måltiderna som en viktig, gemensam stund att umgås på.

• YokohamaNr2

Jag har en likadan! men det blir bättre, han vågar numera smaka lite mer men fortfarande väldigt bestämt, till och med godis och choklad ska vara precis som det alltd är annars smakar han inte inte läge att truga där men man känner ju sådan frustration när man vet att han kommer tycka om en sak men han vägrar smaka.

Tex har han alltid vägrat korv, men en dag smakade han och tyckte om det
    Pasta har han också alltid vägrat, nu har jag fått honom att smaka och det går ner  några bitar, men ingen favorit

Har du provat att blanda nya saker med saker han inte har provat? Jag fick honom tex att prova pasta när jag dränkte den i vitlökstark sås, han älskar vitlök nämligen. Samma med broccolli, fick honom att smaka när jag hade vitlökssmör på

• cattus

Kan fungera genom att lägga på tallriken allt man har lagat i olika högar. Det är inte tvunget att smaka men det skall ligga på tallriken (och då gäller det resten av familjen också, även vuxna). till slut brukar det slinka ner någon bit då de får för sig att testa, men man skall inte göra någon stor sak av det, smakar dom så smakar dom.... ser dom att andra äter så kan de våga själva. Men det som ABSOLUT INTE fungerar är att truga....då får man matvägrare.

• Holena

Har haft exakt samma problem med vår 4 åring. Han åt i stort sätt inget hemma alls till middag. Då införde jag att äter man upp så får man en glad gubbe och åt man inte upp så fick man ett kryss. Fick man två kryss på en vecka så fick man inget godis till fredagsmyset.
    Han fick alltid sitt fredags mys för han åt alltid upp och man kunde då även få in att smaka nya saker. Tog typ 3 veckor så kunde vi ta bort det för då åt han utan att man behövde säga något (han fick rita sin gubbe själv också)

Vi har fått börja med det igen för nu vill inte den blivande 6-åringen äta...

• Peaches82

Jag brukar låta min dotter som blir fyra år i sommar vara med och laga maten. Hon äter mycket bättre då och vill alltid prova det hon själv varit med och laga

• LindaMamman

Vad många bra tips! Tack! 
    Vi trugar aldrig eller försöker tvinga honom, vill jag bara tillägga. Jag låter honom vara med i den mån det funkar när jag lagar mat men kanske ska satsa lite mer där ändå..  :)

• Alexi

Vår femåring är galet kräsen. Men vi pratar mycket om att försöka smaka, och vi tvingar aldrig men uppmuntrar som sagt att hon ska smaka på små minibitar. Jag tänker att det blir bättre med åldern. Numera kan vi åtminstone resonera kring det, varför man ska äta, vad som är nyttig och onyttig mat, att våga smaka osv. Och på förskolan äter hon väldigt mycket mer som hon inte äter hemma...

Jag skulle aldrig använda mutor eller så för att få ett barn att äta, de ska äta för att de mår bra av det och upptäcker matglädje så småningom.

• Veritaslux

Jag var väldigt kräsen och åt dåligt som barn, idag äter jag det mesta, gillar att smaka nytt och är inte ett dugg kräsen...

Dottern på snart tre är likadan som mig. Skulle kunna gå på en diet bestående av köttbullar, frukt och välling om hon själv fick välja. Vi försöker variera men det blir ganska mycket köttbullar här kan jag säga. Det är spännande att se att hon plötsligt får för sig att smaka nytt när vi inte tjatar. Plötsligt gillar hon gurka som hon bara spottat ut, hon har just nu en period då leverpastej är poppis, men det kan ju ändras. På dagis äter hon för övrigt generellt bättre och även sådant hon aldrig äter hemma, som grytor av olika slag....

I vilket fall, jag tror på att erbjuda utan att truga och tjata. Matlusten kommer och intresset som vuxen har nog väldigt lite att göra med hur man beter sig som barn.

• YokohamaNr2
    Alexi skrev 2014-04-24 21:57:24 följande:
    Vår femåring är galet kräsen. Men vi pratar mycket om att försöka smaka, och vi tvingar aldrig men uppmuntrar som sagt att hon ska smaka på små minibitar. Jag tänker att det blir bättre med åldern. Numera kan vi åtminstone resonera kring det, varför man ska äta, vad som är nyttig och onyttig mat, att våga smaka osv. Och på förskolan äter hon väldigt mycket mer som hon inte äter hemma...

Jag skulle aldrig använda mutor eller så för att få ett barn att äta, de ska äta för att de mår bra av det och upptäcker matglädje så småningom.
    Precis så är min också, äter mycket på förskolan som han aldrig vill äta hemma. Senast igår hade de fått ostpaj och jag frågade om jag skulle laga det, nej jag tycker inte om din! nehe varför då då? den är inte fyrkantig tydligen

Tror lite det blir prestige också, blir lite att tappa ansiktet för dem om de helt plötsligt måste erkänna att de faktiskt tycker om något som de har vägrat i flera år
  • Alexi

Min dotter äter kokt potatis på förskolan men inte hemma. Barnens favoritsoppa på förskolan har vi fått recept på och lagar hemma, men nej den är inte lika god...

Svar på tråden Kräsen 4-åring som inte vill smaka nytt. Hur gör man?