• Mirandapandan

barnvakt åt lillebror hela tiden!

Hej!
    Jag är 14 år och står min snart 2 åriga (juli) lillebror nära, det är bara det att jag är tvungen att vara barnvakt åt honom hela tiden... I början tyckte jag det var roligt och så, när han var liten men nu är det sjukt jobbigt! Han röjer hela tiden och trotsar, bits mm. Så trött på det här eftersom jag tar honom hela tiden!! Min fråga är då: är det oförskämt att a betalt? Vad ska jag göra? (Inte mycket betalt, 20kr/h max enligt mej). Jag är trött på det här och eftersom jag har ADD (och en annan diagnos fast det hör inte till) så är jag trött efter skolan och har t.o.m kortat ner mina skoldagar med någon timme pga det.. Hjälp tack!!

• Svar på tråden barnvakt åt lillebror hela tiden!
  • Cantik

Var är dina föräldrar i detta? Varför tvingas du vara barnvakt åt honom?

Avskyr CIO-metoder
  • lostinspace

Det är inte ditt barn, utan dina föräldrars barn. Självklart kan det förväntas av dig att du hjälper till då och då, men har du inte energin eller orken till det får de faktiskt ta sitt ansvar...

• Mirandapandan

Jag tar t.ex hand om honom och min lillasyster (8år) på söndagar då mamma och hennes kille är ute o dansar i en och en halvtimma. Jag brukar barnvakta honom när mamma fixar tvätten, även fast jag har erbjudit mej och sortera tvätten (lugnare för mej) och min lillebrors pappa jobbar till 5. Men det är mer, jag måste gå ut med honom, eftersom han är en överaktiv liten kille och måste springa av sig lite. Jag däremot hatar att vara ute och det tar mycket energi från mej av att springa efter honom. Sen så blir det liksom spontant liksom (jo men ta honom när jag har yoga, tränig mm.) Båda föräldrarna håller på med mycket träning och mamma håller på med yoga, springer...

Fast eftersom jag barnvaktar honom så slipper jag att fixa disken, sortera tvätt mm. Men det ironiska är att jag gillar att hjälpa till med tvätten. (Älskar att sortera hah) och gör det mer än gärna frivilligt.

Sorry för konstigt svar och konstigt skrivit men hoppas ni förstår det flesta iallafall.

• viseversa

Vad gör dina föräldrar då? Klart dom ska ta ansvar för sitt barn. Det är inte ditt jobb ts. Säg ifrån.

• Cantik
    Mirandapandan skrev 2014-04-24 21:27:44 följande:
    Jag tar t.ex hand om honom och min lillasyster (8år) på söndagar då mamma och hennes kille är ute o dansar i en och en halvtimma. Jag brukar barnvakta honom när mamma fixar tvätten, även fast jag har erbjudit mej och sortera tvätten (lugnare för mej) och min lillebrors pappa jobbar till 5. Men det är mer, jag måste gå ut med honom, eftersom han är en överaktiv liten kille och måste springa av sig lite. Jag däremot hatar att vara ute och det tar mycket energi från mej av att springa efter honom. Sen så blir det liksom spontant liksom (jo men ta honom när jag har yoga, tränig mm.) Båda föräldrarna håller på med mycket träning och mamma håller på med yoga, springer...
    Fast eftersom jag barnvaktar honom så slipper jag att fixa disken, sortera tvätt mm. Men det ironiska är att jag gillar att hjälpa till med tvätten. (Älskar att sortera hah) och gör det mer än gärna frivilligt.
    Sorry för konstigt svar och konstigt skrivit men hoppas ni förstår det flesta iallafall.
    Du borde ägna dig åt skolan, dina egna intressen och träffa dina vänner. Inte agera extramamma åt dina syskon. Har du berättat för dina föräldrar hur du känner?
    Avskyr CIO-metoder
  • Natulcien
    Mirandapandan skrev 2014-04-24 21:27:44 följande:
    Det låter som om de utnyttjar dig lite? Du kanske måste öva dig på att säga 'nej' ibland..?
  • Cantik
    Natulcien skrev 2014-04-24 21:32:07 följande:
    Det låter som om de utnyttjar dig lite? Du kanske måste öva dig på att säga 'nej' ibland..?
    Och TS föräldrar kanske borde börja se henne för vad hon faktiskt är, ett barn.
    Avskyr CIO-metoder
  • Mirandapandan

Kan tillägga att min pappa tjatar på mig att jag tar för mycket hand om min bror men jag har alltid sagt emot med "nej men jag vill det" men nu håller jag med honom.

Jag älskar min pluttbror och vill att det ska vara en pest med att ta hand om honom..

Förvirrad som fasen.

• Mirandapandan

Jo, efterrsom jag har väldigt svårt att uttrycka mig (atypisk autism) och förklara hur jag känner, undviker jag helst det..

• Cantik
    Mirandapandan skrev 2014-04-24 21:34:21 följande:
    Kan tillägga att min pappa tjatar på mig att jag tar för mycket hand om min bror men jag har alltid sagt emot med "nej men jag vill det" men nu håller jag med honom.
    Jag älskar min pluttbror och vill att det ska vara en pest med att ta hand om honom..
    Förvirrad som fasen.
    Säg att du håller med honom. Att du behöver lugn för att det går ut över skolan. Du verkar vara en jättefin syster men det är inte ditt ansvar att göra det möjligt för dina föräldrar att utöva egna intressen.
    Avskyr CIO-metoder
  • Mirandapandan
    Natulcien skrev 2014-04-24 21:32:07 följande:
    Jo, men min mamma är rätt speciell, då lägger hon oftast en kommentar som "Du gör ju ändå ingenting, bara latar dej i soffan" (mitt sätt att varva ner lite efter en tuff dag i skolan, har väldigt tufft i skolan och dessutom svårt socialt. Därför bjuder jag inte hem mycket kompisar efter som jag inte gillar det.)
  • Cantik
    Mirandapandan skrev 2014-04-24 21:41:42 följande:
    Jo, men min mamma är rätt speciell, då lägger hon oftast en kommentar som "Du gör ju ändå ingenting, bara latar dej i soffan" (mitt sätt att varva ner lite efter en tuff dag i skolan, har väldigt tufft i skolan och dessutom svårt socialt. Därför bjuder jag inte hem mycket kompisar efter som jag inte gillar det.)
    Hon måste väl vara medveten om detta, din problematik? Att det är tufft för dig, att du upplever svårigheter socialt? Det är en sak att ha sysslor och att hjälpas åt i ett hushåll i en familj men att regelbundet barnvakta syskon är inget du ska eller eller bör göra och det oavsett om man har eller inte har atypisk autism då det är dina syskon, inte dina barn. Det är klart du ska få ta det lugnt och slappna av efter en skoldag när läxor är gjorda osv!
    Avskyr CIO-metoder
  • vitlöksbröd

Fråga dina föräldrar när de hade tänkt att du skulle ha din fritid.
    Dina förpliktelser är just nu att gå i skolan och sköta dina läxor. Att hjälpa till med hushållsarbete eller passa småsyskonen någon enstaka gång är inte märkligt, men skall de börja ha dig som barnvakt för att springa ut och roa sig när de själva tycker att det passar, och dessutom flera gånger i veckan så får de banne mig avlöna dig för det också.

Och då hade jag i din sits faktiskt krävt minst 50:-/h.

• Nape

Oj, du är ju själv ett barn. Nej du ska inte behöva ta detta ansvar. Det betyder inte att du inte älskar honom, men du är inte förälder- han är inte ditt ansvar.

Säg ifrån!

Svar på tråden barnvakt åt lillebror hela tiden!