dinchey skrev 2014-04-25 09:08:17 följande:
Nej har ingen direkt diagnos som socialfobi eller autism mm. Dock har BUP fastställt "diagnoserna" svår deprission och allvarlig panikångest. Vad jag förstått ändrades skollagen i 2012 eller 2013. Numera ska alla barn gå i skolan oavsett diagnoser och anledning. Tillfällig hemundervisning kan vara aktuellt max någon månad om orsaken är otroligt svåra fysiska sjukdomar. Anledningen till att den lagen grundades hemlighålls är att skolan får pengar för varje elev. Och om föräldrarna/privatlärare skulle lyckas bättre än skolan skulle hemundervisning öka. Därav mister skolan pengar. Och pengar går före barnens mående, fast politiker m.fl. vill få det att låta tvärt om.
Sant fast jag tycker att svår depression låter allvarligt. Det viktiga är ju att barnet mår bra i skolan och skolan är skyldiga att fixa en undervisningsform som eleven mår bra av. I värsta fall att en legitimerad lärare från skolan kommer hem till barnet och undervisar, tänker jag. Eller ett enskilt undervisningsrum på skolan om problemet är de andra eleverna. Jag jobbade som lärare tidigare men det var före 2012 och då hade vi några elever som inte fungerade i skolan så då gick en lärare hem till dem ett par ggr i veckan och annars fick de arbeta självständigt hemma. Men det verkar vara jättesvårt att få till. Jag har också en son som skolvägrar rätt mycket - han har dock en diagnos. Vi har fått godkänt att undervisa honom hemifrån halva skoldagarna och alla måndagar och testar just nu hur bra det fungerar.