• dinchey

Jag är hemmasittare och svarar på allt!

Hej! Jag är en tjej som ska gå i sexan men är sk. hemmasittare. Vad jag fattar så är det ingen åldersgränd här. Jag svarar på allt. Tycker mest att det är kul med vuxnas frågor. Fråga på!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-24 21:18
    Åldersgräns* ist. för åldersgränd ska det självklart stå!

• Svar på tråden Jag är hemmasittare och svarar på allt!
  • elinaehn

Tack förmöjligheten! Jagmöter en del hemmasittare i mitt arbete. Har du tankar om hur jag bäst kan hjälpa stötta? Vad jag ska fråga eller förmedla?
    Ta hand om dig!

• Mamori

Vad är en hemmasittare och hur kommer det sig att du är en?

• dinchey
    elinaehn skrev 2014-04-24 21:32:13 följande:
    Tack förmöjligheten! Jagmöter en del hemmasittare i mitt arbete. Har du tankar om hur jag bäst kan hjälpa stötta? Vad jag ska fråga eller förmedla? Ta hand om dig!

Det värsta du skulle kunna göra mot mig är att tvinga mig till något. Jag tror att dem flesta hemmasittare, liksom jag, blir stressade av tvång. Nu kan jag ju inte ge tips på hur man får barn tillbaka i skolan då jag själv bestämt mig för att aldrig ska gå i skolan. Om jag nu utgår från mig själv så blir jag otroligt stressad bara av att se en klasskompis eller en person jag inte tycker om. Vi hemmasittare har bestämt oss att aldrig gå i skolan. Jag avskyr att bli utpekad och vara ett "speciellt" barn. Dessutom så brukar jag bli stressad av att träffa olika lärare/psykologer. Men det viktigaste av allt är ändå att allt sker på vårt (barnens) villkor. Fråga ofta om det känns okej för barnen. Och kom alltid att det som är vårt mål är att skita i skolan till varje pris!
  • dinchey
    Mamori skrev 2014-04-24 21:44:48 följande:
    Vad är en hemmasittare och hur kommer det sig att du är en?

En hemmasittare är ett barn som inte går i skolan kortfattat sagt. Vi går emot skolplikten till ett pris som kan kosta oss vår framtid inom yrkebranchen. Jag blev hemmasittare av flera anledningar. Först och främst har jag alltid varit tillbakadragen mot jämnåriga. Mest för att jag tyckt att dem är omogna och "underutvecklade". Som exempel har jag mycket lättare att diskutera allmänna frågor på tunnelbanan med okända vuxna än att tala inför klassen. Sen så fick jag svår panikångest inför redovisningar m.fl samt en deprission. Efter att skolkat ett tag med att vara sjuk kunde jag helt enkelt inte gå tillbaka till skolan längre.
  • Mamori
    dinchey skrev 2014-04-24 21:58:33 följande:

En hemmasittare är ett barn som inte går i skolan kortfattat sagt. Vi går emot skolplikten till ett pris som kan kosta oss vår framtid inom yrkebranchen. Jag blev hemmasittare av flera anledningar. Först och främst har jag alltid varit tillbakadragen mot jämnåriga. Mest för att jag tyckt att dem är omogna och "underutvecklade". Som exempel har jag mycket lättare att diskutera allmänna frågor på tunnelbanan med okända vuxna än att tala inför klassen. Sen så fick jag svår panikångest inför redovisningar m.fl samt en deprission. Efter att skolkat ett tag med att vara sjuk kunde jag helt enkelt inte gå tillbaka till skolan längre.
    Varför kan du inte bli hemskolad? Jag har en kompis som har svår social fobi och hon fick gå skolan på distans. Hon fick också slippa alla muntliga redovisningar.

Har du någon diagnos?
  • dinchey
    Mamori skrev 2014-04-24 23:48:09 följande:
    Varför kan du inte bli hemskolad? Jag har en kompis som har svår social fobi och hon fick gå skolan på distans. Hon fick också slippa alla muntliga redovisningar. Har du någon diagnos?

Nej har ingen direkt diagnos som socialfobi eller autism mm. Dock har BUP fastställt "diagnoserna" svår deprission och allvarlig panikångest. Vad jag förstått ändrades skollagen i 2012 eller 2013. Numera ska alla barn gå i skolan oavsett diagnoser och anledning. Tillfällig hemundervisning kan vara aktuellt max någon månad om orsaken är otroligt svåra fysiska sjukdomar. Anledningen till att den lagen grundades hemlighålls är att skolan får pengar för varje elev. Och om föräldrarna/privatlärare skulle lyckas bättre än skolan skulle hemundervisning öka. Därav mister skolan pengar. Och pengar går före barnens mående, fast politiker m.fl. vill få det att låta tvärt om.
  • Mamori
    dinchey skrev 2014-04-25 09:08:17 följande:
    Nej har ingen direkt diagnos som socialfobi eller autism mm. Dock har BUP fastställt "diagnoserna" svår deprission och allvarlig panikångest. Vad jag förstått ändrades skollagen i 2012 eller 2013. Numera ska alla barn gå i skolan oavsett diagnoser och anledning. Tillfällig hemundervisning kan vara aktuellt max någon månad om orsaken är otroligt svåra fysiska sjukdomar. Anledningen till att den lagen grundades hemlighålls är att skolan får pengar för varje elev. Och om föräldrarna/privatlärare skulle lyckas bättre än skolan skulle hemundervisning öka. Därav mister skolan pengar. Och pengar går före barnens mående, fast politiker m.fl. vill få det att låta tvärt om.

Sant fast jag tycker att svår depression låter allvarligt. Det viktiga är ju att barnet mår bra i skolan och skolan är skyldiga att fixa en undervisningsform som eleven mår bra av. I värsta fall att en legitimerad lärare från skolan kommer hem till barnet och undervisar, tänker jag. Eller ett enskilt undervisningsrum på skolan om problemet är de andra eleverna. Jag jobbade som lärare tidigare men det var före 2012 och då hade vi några elever som inte fungerade i skolan så då gick en lärare hem till dem ett par ggr i veckan och annars fick de arbeta självständigt hemma. Men det verkar vara jättesvårt att få till. Jag har också en son som skolvägrar rätt mycket - han har dock en diagnos. Vi har fått godkänt att undervisa honom hemifrån halva skoldagarna och alla måndagar och testar just nu hur bra det fungerar.
Svar på tråden Jag är hemmasittare och svarar på allt!