Punkster skrev 2014-04-28 16:41:28 följande:
Jag är den första att erkänna att jag gör ett dåligt jobb ibland. Oftast beror det på yttre förutsättningar, som att jag är stressad, trött eller liknande. Så är det ju inom alla yrken. Man presterar bäst under vissa förutsättningar.
Men du får det att låta som ett läraryrket är ett kall. Att lärare valt att förkasta ekonomisk vinning, privatliv och t.o.m hälsa för att viga sitt liv åt att lära andra. Så är det inte. Läraryrket är ett jobb som alla andra.
Att man inte jobbar bättre för att man har högre lön kan jag nog köpa. Men man lockar inte heller till sig de mest kompetenta lärar-kandidaterna med låga löner. De söker sig istället till mer välbetalda jobb. Och då står skolan där med lärare som hoppar över grammatiken för att det är "jobbigt". Som med allt annat här i livet så kan lärarkrisen sammanfattas med två ord. "Kvalitet kostar".
Jag har ingen aning om det är ett kall eller inte men jag tycker att en lärare ska brinna för sitt yrke, annars har man valt väldigt fel.
Självfallet gör man det för ekonomisk vinning (man får dock ta att man inte kommer bli rik på det) och jag förstår att det är ett yrke bland andra.
Det är sant, frågan är dock hur man ska göra...10 tusen mer i månaden krävde lärarna senast och helt ärligt så är jag inte beredd att ge dem det även om jag tycker att de kanske förtjänar bättre löner men det ska i såna fall var lön efter prestation.
Då kan vi alltså erkänna att vi idag har en medelmåttig lärarkår och det är självfallet ett problem, sen finns det fler problem i skolan och jag säger inget annat.