• Gredelina

Annelie eller Agneta?

Vi har barn emd äldre namn, som vi valde för att det då, i början på 2000-talet var ganska ovanligt med namn som Sixten, Alma, osv. Och nu ska vi få en sladdis och vill då ta de namnen som inte hunnit bli "äldre" än men inte är moderna längre på bebisar. Namn som kanske våra barn döper sina barn till. Vi väljer mellan Elisabeth, Annelie och lite Agneta. Jag gillar Agneta medans mannen absolut vill ha Annelie, Elisabeth är sådär tycker vi båda. Vad tycker ni om Agneta eller Annelie, om ni ska välja mellan de två namnen.

• Svar på tråden Annelie eller Agneta?
  • Plopps80
    Gredelina skrev 2014-04-26 08:39:57 följande:
    Nej, fast du kanske missade sista meningen. Om ni skulle välja mellan de två. Pest eller kolera liksom.

Ja det missade jag. Annelie är ett av de värsta namn jag vet så så får det bli Agneta. Men såg även att Elisabeth fanns med i TS nu och jösses det är ett av mina favoritnamn så jag kan inte förstå hur man kan blanda in Agneta eller Annelie med ett så vackert namn.
  • Abbe83

Gillar Annelie bäst, Agneta gillar jag inte. Min styvsyster som är 33 år heter Anneli. 

• Mon bébé 81

Agneta! Det är ett coolt namn tycker jag.

Annelie gillar jag inte något vidare. Lite mjäkigt, samt att det känns för tidigt att börja använda det igen. Det är så många i 35-45-års åldern som heter det. 

• Gredelina
    Mon bébé 81 skrev 2014-04-26 12:07:09 följande:
    Agneta! Det är ett coolt namn tycker jag. Annelie gillar jag inte något vidare. Lite mjäkigt, samt att det känns för tidigt att börja använda det igen. Det är så många i 35-45-års åldern som heter det. 

Fast det är liksom det som är meningen,matt vi plockar upp det innan det blri på modet igen. :)
  • Gredelina

Det blir Annelie, med e på slutet. Tack för era synpunkter!:)

• fluu
    Gredelina skrev 2014-04-26 19:30:45 följande:
    Det blir Annelie, med e på slutet. Tack för era synpunkter!:)
    Fint! Jag tycker inte att man behöver bry sig vidare om generationsfrågan om man verkligen gillar ett namn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mon bébé 81
    Gredelina skrev 2014-04-26 19:30:25 följande:

Fast det är liksom det som är meningen,matt vi plockar upp det innan det blri på modet igen. :)
    Jo, jag har förstått att det är det ni vill Glad
    Men i mitt tycke är namnet ändå för "nytt". Agneta däremot har ju hunnit "dö ut" mer, eller hur man nu ska säga, utan att hunnit bli populärt igen.
  • sextiotalist
    MallaL skrev 2014-04-26 07:47:09 följande:
    Annelie är finast. Smeknamnet på Agneta blir ofta Agge, inte så fint. Intressant att jakten på annorlunda namn nu har nått personer i 50-årsåldern, förr brukade man hämta nya namn 3 generationer bakåt (från barnet räknat), nu är man väl snart nere på namn i föräldrarnas egen generation. Har på senaste tiden träffat både en liten Bosse och en liten Anders, vanliga i min generation (60-talet).
    Jag har aldrig hört smeknamnet Agge och ändå tillhör jag den generationen där Agneta var vanligt, Nettan eller Neta är de smeknamn jag har mött på och jag känner många (och har känt) Agnetor

Personligen tycker jag Elisabeth är det finaste namnet
  • michimichi

Inget utav namnen är fina, men om jag skulle behöva välja hade jag tagit Annelie, fast helt utan E på slutet.

• Gredelina
    michimichi skrev 2014-05-03 20:45:39 följande:
    Inget utav namnen är fina, men om jag skulle behöva välja hade jag tagit Annelie, fast helt utan E på slutet.

Okej, det blir en Annelie, med e på slutet för oss. :)
  • SannaM
    Gredelina skrev 2014-05-03 23:02:45 följande:

Okej, det blir en Annelie, med e på slutet för oss. :)
    Coolt!
Svar på tråden Annelie eller Agneta?