• GrabbarnaOchJag

Kan han vabba på röd dag?

jag är sjukskriven och min kille är egen företagare, han jobbar alltså även röda dagar (som nu första maj te.x) 

hittills så har han vabbat när barnen varit sjuka, eftersom att jag inte får göra det när jag är sjukskriven.

Men hur gör vi nu på torsdag tex? Dagis är stängt och han måste vara hemma då, och får ju ingen lön eftersom att han inte är anställt. Han frilansar. 

Någon som vet?

• Svar på tråden Kan han vabba på röd dag?
  • cosinus

Jag är inte helt säker men jag gissar så här:

Dagis är stängt men barnet friskt. Han får inte vabba men däremot ta FP

Dagis är stängt, ni har ordnat annan omsorg (t ex farmor) men barnet eller farmor blir sjuk. Han får vabba.

Så är det iaf när dagis har stängningsdagar inplanerade. Man kan inte vabba för att dagis är stängt men man kan vabba trots att dagis är stängt om barnet/barnvakt är sjuk.

• cosinus

Hmmm, glömde bort dig, du är ju sjuk. Jomen då borde han kunna vabba :)

• GrabbarnaOchJag

pratade med FK nyss och dom sa att han INTE kan göra det så länge barnen är friska..

Hmm.. men hur gör man då om det tex skulle vara så att han jobbar på timme (vilket han visserligen gör men menar som anställd) och har schemalags arbetstid på torsdag och jag blir sjuk... har ingen annan här som kan ta hand om barnen.. då förlorar han alltså hela sin lön den dagen..

skumt.. kanske borde ringa igen och höra.. :P men det lät som att hon läste igenom ganska så noga hur det skulle vara.

• Bling1975

Hur löser ni det vanliga helger nu när du är sjukskriven? Tar du hand om barnen eller avstår han från arbete? Det är ju ingen skillnad på 1 maj och vilken lördag eller söndag som helst.

• Bling1975

Men varför ska han då jobba en "söndag" helt plötsligt? Jag är också egen men är ledig på röda dagar, eller så ledig man någonsin blir när man frilansar. Det blir ju ofta lite jobb även kväll och helg men det får man ta när barnet sover.

Men om du lägger fram det som att han har inplanerat jobb och du är för sjuk för att ta hand om barnet så borde han kunna ta vab. Men jag trodde det bara fungerade när en förälder var föräldraledig och inte på helger.

• GrabbarnaOchJag
    Bling1975 skrev 2014-04-29 20:19:27 följande:
    Men varför ska han då jobba en "söndag" helt plötsligt? Jag är också egen men är ledig på röda dagar, eller så ledig man någonsin blir när man frilansar. Det blir ju ofta lite jobb även kväll och helg men det får man ta när barnet sover.

Men om du lägger fram det som att han har inplanerat jobb och du är för sjuk för att ta hand om barnet så borde han kunna ta vab. Men jag trodde det bara fungerade när en förälder var föräldraledig och inte på helger.
    för att han jobbar alltid 5 dagar i veckan och inom hans yrke funkar det inte att jobba lite då och då utan han jobbar när han är på plats.  Det är FK som säger att jag inte få ta hand om barnen för så klarar jag likväl att jobba.. har ingen lust att bryta mot deras regler och riskera att förlora min sjukpenning. 
Svar på tråden Kan han vabba på röd dag?