• kaffeamanda

Kombinerad tvättmaskin och torktumlare

Vår tvättmaskin sjunger på sista versen nu och vi funderar på att köpa en kombinerad tvättmaskin och torktumlare, vi hänger just nu tvätten utomhus på sommaren och i vardagsrummet på vintern. Egentligen får vi plats med en tvättpelare men det blir grymt trångt på toaletten. Finns det nån här ute som har erfarenhet av den kombinerade? Finns det några nitar man kan gå på som man ev kan undvika? Jag har fått för mig att de går sönder fortare än en vanlig tvättmaskin, nån som vet?

• Svar på tråden Kombinerad tvättmaskin och torktumlare
  • Sticka

Vi har en kombimaskin, jag tycker att det är jättesmidigt. Bara lasta in smutstvätten och sen är den torr och klar, bara att skaka ut och vika.

• kaffeamanda
    Sticka skrev 2014-04-28 22:34:05 följande:
    Vi har en kombimaskin, jag tycker att det är jättesmidigt. Bara lasta in smutstvätten och sen är den torr och klar, bara att skaka ut och vika.
    Vilken har ni?
  • Sticka
    kaffeamanda skrev 2014-04-28 22:34:46 följande:
    Vilken har ni?
    Minns inte vad det är för märke
  • kaffeamanda
    LyckligaLina skrev 2014-04-28 23:50:03 följande:
    Vi har en: Electrolux Tvättmaskin Torktumlare EWW1686HDW
    Jättenöjd!
    Tack! Drar den mycket mer el och vatten än om man har två maskiner?
  • LyckligaLina

Vet ej. Vi hade en hoover innan, den va ok men mindre och inte lika bra, men då mkt billigare.
    Elektroluxen passar för familjelivet där maskinen ständigt går..

• SVejsan

En kombinerad torktumlare är väldigt sällan effektivare än två separata maskiner. Om man tittar på Energimärkningen för vardera funktion så ligger de lägre om det är en kombinerad.
    Annat som skiljer ju är tidsåtgången, speciellt om man kör fler maskiner i rad. Även detta med tvätt och torkkapaciteten i kg. När du tvättat en full maskin så är det oftast att man inte kan torka allt i tumlaren samtidigt... Utanm åste plocka ur en del....

Tittar man tex på www.tretti.se så ser man att vissa fabrikat dock har lyckats bättre med energi-effektiviteten (tex LG) och den är i paritet med separata, men då får man ju lägga lite pengar på denna. Men äter man ekologiskt och närproducerat så är väl det lika självklart att kosta på den effektivaste maskinen?

Och eftersom man bara har en maskin som går dubbelt så mycket så är det ju risk att saker som lucklås ger med sig fortare än om du delar belastningen på två...
    LGs direktdrive (dvs utan drivremmar) är väldigt trevlig om man har ett ojämnt badrum/tvättstuge golv. Vi har haft en tvättmaskin med det. Den var riktigt tyst och stod still!! Och vandrade inte runt som en del andra maskiner har gjort...
    Vad är budgeten och hur mycket tvättar du är två frågor som är relevanta också...

• kaffeamanda
    SVejsan skrev 2014-04-29 12:54:22 följande:
    En kombinerad torktumlare är väldigt sällan effektivare än två separata maskiner. Om man tittar på Energimärkningen för vardera funktion så ligger de lägre om det är en kombinerad.
    Annat som skiljer ju är tidsåtgången, speciellt om man kör fler maskiner i rad. Även detta med tvätt och torkkapaciteten i kg. När du tvättat en full maskin så är det oftast att man inte kan torka allt i tumlaren samtidigt... Utanm åste plocka ur en del....

Tittar man tex på www.tretti.se så ser man att vissa fabrikat dock har lyckats bättre med energi-effektiviteten (tex LG) och den är i paritet med separata, men då får man ju lägga lite pengar på denna. Men äter man ekologiskt och närproducerat så är väl det lika självklart att kosta på den effektivaste maskinen?

Och eftersom man bara har en maskin som går dubbelt så mycket så är det ju risk att saker som lucklås ger med sig fortare än om du delar belastningen på två...
    LGs direktdrive (dvs utan drivremmar) är väldigt trevlig om man har ett ojämnt badrum/tvättstuge golv. Vi har haft en tvättmaskin med det. Den var riktigt tyst och stod still!! Och vandrade inte runt som en del andra maskiner har gjort...
    Vad är budgeten och hur mycket tvättar du är två frågor som är relevanta också...
    Oj, det var mycket information. Tack för att du tar dig tid. Vi tvättar 2-3 maskiner i veckan just nu. Min man är mer intresserad av torktumlare än vad jag är (han är uppvuxen i hyreshus med tvättstuga). Jag har aldrig haft någon torktumlare utan brukar "låna" av grannen då jag tumlar kuddar och täcken en gång om år. Har ingen budget egentligen, max 15 000 kanske? Ja, jag vill ha ett så miljöeffektivt alternativ som möjligt och min man ett så enkelt alernativ som möjligt så vi tänkte försöka oss på nån typ av kompromiss. Jag tänker lite att är en tvättoch tork lika effektiv som två maskiner så är det bättre med en maskin eftersom själva maskinen kostar mycket energi att tillverka och sen att ta reda på och ev återvinna. Tror du jag tänker fel då?
  • Moonis

Jag har kombinerad och är jätte nöjd. Men som någon skrev ovanför så kan det vara svårt att torka en hel maskin tvätt. Så antingen om man delar upp det lite eller kör den några gånger.

Man ska inte köpa den billigaste i alla fall utan här kan det verkligen vara värt att lägga lite mer på en bra som håller.

• kaffeamanda

Har kollat på en Miele nu för 20 000 med energiklass A+++. Ska försöka ta reda på lite mer så får vi väl åka till Elgiganten och prata med dem sen. Förhoppningsvis ändrar sig maken så vi köper en vanlig tvättmaskin istället :)

• LyckligaLina

Jag tycker kombon är mkt praktisk för bl.a. Lakan och handdukar. Gillar inte att ha tvätt hängandes överallt. Kombon valdes av utrymmesskäl i första hand ist för 2 maskiner.

• ronaldino

Kombinerad tar man av utrymmesskäl är min erfarenhet efter 2 kombinerade och ett 10 tal tvätt och torktumlare

• ronaldino
    kaffeamanda skrev 2014-04-29 21:33:35 följande:

Har kollat på en Miele nu för 20 000 med energiklass A+++. Ska försöka ta reda på lite mer så får vi väl åka till Elgiganten och prata med dem sen. Förhoppningsvis ändrar sig maken så vi köper en vanlig tvättmaskin istället :)

20000? Hoppas det är lång garanti. Blir kanske jobbigt annars med kostnad för ny igen om den går sönder efter 3 år. Miele tillhör ju de som håller länge men om en tvättmaskin går sönder brukar det vara trumman och det är nog halva maskinens pris eller mer den kostar?

Vi hade en helt ok tvättmaskin i huset när vi flyttade in men min f d sambo ville gärna ha en ny för 13tkr så vi sålde den gamla för 500kr. Förstod aldrig riktigt varför men visst är den tyst och fin
Svar på tråden Kombinerad tvättmaskin och torktumlare