• Kimmie

Vad goras med nastan 9 aring som l;agger sig pa golvet, vagrar ga till skolan?? Hjalp!

Min  son blir 9 i maj. Han ar for det mesta en go, glad, lugn, sammarbetsvillig kille. Han trivs i skolan, har mycket kompisar och fritids intressen. Men regelbundet, kanske ungefar en gang i veckan, far han riktiga vredes utbrott som jag kanner mig helt maktlos infor. Han bara skriker och slass och vagrar. Detta kan handa nar som helst.

I morse tex plotsligt efter frukosten pa vag upp till badrummet lade han sig bara i trappan, vagrade flytta pa sig eller gora sig i ordning. Jag var lugn, skojade, bad honom, forsokte distrahera, sa till pa skarpen, hotade, gapade - provade allt jag kunde komma pa men inget funkade. Han total vagrade. Han sa att han var trott och inte madde bra men 5 minuter tidigare var han hur pigg som helst. Till slut fick jag in honom pa hans rum, forsokte "med vald" fa pa honom kladerna men det gick forstas inte. Efter ett tag nar jag sa att jag tar honom till skolan i pyjamas, tog han pa sig, motvilligt, gapandes och argt. Vi skiljdes som vanner men det har kanns inte bra alls. jag kanner mig som varldens samsta morsa och jag vet inte alls hur jag skall hantera dom har situationerna. Jag borjar undra om hans beteende ar normalt? Kanns mer som en trotsig 3 aring. Som sagt, pa det hela taget verkar han hur harmonisk som helst.

Nagon som kan hjalpa??

• Svar på tråden Vad goras med nastan 9 aring som l;agger sig pa golvet, vagrar ga till skolan?? Hjalp!
  • puss

vad säger de i skolan? hur är han där? har han vänner?

*puss puss puss puss*
  • Kimmie

Som sagt, han ar vanligtvis glad och uttatriktad med mycket kompisar. I dag sa han att han var "trott och inte madde bra" men dom har utbrotten har hallt pa ett bra tag, aven nar det inte fanns pollen i luften.

• fyrabarnsmor4

Kan tyvärr inte komma med mer förslag.
    Men prata gärna med honom på hans "bra dagar" du känner barnet bäst så du kan prata med honom om varför det blir så som det hände.

Kanske kan han komma med en bra förklaring?

• Kimmie

Tack for svar fyrbarns mor. Men ar det vanligt med sana har utbrott nar man ar sa "gammal"? Han ar min aldsta sa jag vet inte men det ar inte vad jag hade vantat mig. Vill inte saga "onormalt" men gor 8-9 aringar sa har?

• studentbruttan29

Din kille känns lite väl gammal för såna utbrott, det måste bero på något. Är det olika dagar han får utbrott på eller är det samma? Som någon skrev, prata om det på vanliga dagar.

När min son (var då 7 år) vägrade gå till skolan (han ville vara hemma och bygga med lego) och satt i sitt rum på golvet i bara kallingarna och vägrade klä på sig. Jag sa att nu har du du 3 minuter på dig att klä på dig och är du inte påklädd då så kan jag lova dig att jag bär dig naken till skolan och du får själv förklara för dina vänner varför du som är 7 år gammal kommer naken till skolan. 
    Han var påklädd på 30 sekunder.

Något att testa kanske, och jag tror knappast du kommer behöva bära honom naken till skolan utan bara komma till punkten att du försöker lägga honom över axeln. 

• Kimmie

Studentbruttan, tack, ja, det ar det jag tycker, att han ar lite for gammal for sant. Darfor blir man mer orolig... Det som tillsist hande var ungefar det du beskrev, att jag skulle ta honom till skolan i pyjamas. Jag skall prata med honom och se om jag blir klokare pa det :(

• Tow2Mater
    Kimmie skrev 2014-04-30 11:25:41 följande:
     Men regelbundet, kanske ungefar en gang i veckan, far han riktiga vredes utbrott som jag kanner mig helt maktlos infor. Han bara skriker och slass och vagrar. Detta kan handa nar som helst.
    Vilken dag som helst i veckan, eller ar det ofta samma dagar? Sjalv hatade jag gymnastiken och ville ofta vara "sjuk" just de dagarna.
  • Kimmie

Nej nej, det kan vara en vardag, helg eller kvall. Sa jag tror inte det har nagot med skolan i sig att gora. Jag har inte lyckats se nagot monster eller nagon "trigger"...

Svar på tråden Vad goras med nastan 9 aring som l;agger sig pa golvet, vagrar ga till skolan?? Hjalp!