Levande skrev 2014-05-04 20:55:05 följande:
De två fallen beskriver olika förutsättningar och utfall vid full äganderätt kontra fri förfoganderätt då inga gemensamma barn finns men särkullar existerar.
Dock är namnen och egendomen förändrade och förenklade. Summorna var mycket större och i reda pengar. Men multiplicerade ett antal gånger så stämmer det ändå.
Hämtade ur boken rättskunskap.
Jag föreslår att när situationen uppstår, så sök rättslig hjälp till överklaganden med mera.
Eller så kommer man fram till att det är fint av honom att vilja ge till hennes barn också och att man känner med honom i det han gör, att det är hans vilja. Det beror ju på hur man vill se det.
'
Det framgår ju inte heller hur länge han har funnits med i hennes barns liv. Var de väldigt små när han kom in i bilden och deras biologiska pappa inte varit så närvarande så kanske de känns som hans barn och han känns som deras pappa för dem. Eller att de bara har en ovanligt fin relation ändå. De kommer ju att ärva sin biologiska pappa också, men självklart betyder det ju också något om han vill testamentera något till dem.
Dock, om barnen inte funntis med sedan de var väldigt små och TS inte direkt vuxit upp med dem och inte ser dem som sina syskon så är det inte konstigt att TS reagerar, de måste man förstå. Eftersom att det då känns som att han likställs med någon annans barn. Visst kan man ha fin relation till sin respektives barn, det är ju det bästa, men självklart vill alla barn känna att de är speciella för sina föräldrar och föräldrarna vill inte känna sig som ett par i mängden av alla som barnet har en god relation till :S :).
Jag har en bror och en syster som egentligen är en halvsyster. Min halvsyster är äldst och pappa kom med i bilden när hon i princip var en bebis och biopappan var inte intresserad. Vi tänker aldrig på henne som en halvsyster utan som en syster. Pappa har inte adopterat henne men har alltid relaterat till oss som sina tre barn och har ansträngt sig lika mycket för oss alla tre. Jag har märkt att pappas fru, som kom in i bilden långt senare, har velat poängtera att min syster är en halvsyster. Pappa gör givetvis som han vill och skulle aldrig fråga honom om sitt testamente, men skulle förstås kännas konstigt för oss syskon om det visar sig den dagen att han INTE har tagit med henne i sitt testamente. Jag ser det som att vi är tre syskon som ska dela på allt, inte två. Och tror att han ser det så, men kan inte veta.
Så känslomässigt beror nog allt på vilken typ av relation man har till halvsyskon eller den nya och hennes/hans barn.